bazarnews

کد خبر: ۵۲۸۲۷
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۹
بر اساس اعلام رسمی دولت؛
دولت به صورت رسمی اعلام کرد، پنجشنبه (دوازدهم اردیبهشت ماه) زمان اجرای طرح سهمیه بندی بنزین نیست و زمان اجرا متعاقباً اعلام می‌شود.

درحالی که دولت خود را برای آغاز طرح سهمیه بندی بنزین از فردا شب آماده کرده بود ظاهراً اجرای این تصمیم به زمان دیگری موکول شده است.

در همین باره شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی اعلام کرده، پنجشنبه (دوازدهم اردیبهشت ماه) زمان اجرای طرح سهمیه بندی بنزین نیست و زمان اجرا متعاقباً اعلام می‌شود.

گفتنی است؛ نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی هرگونه تغییر در قیمت بنزین بدون نظر وکلای ملت را فاقد اعتبار دانسته و با افزایش قیمت در شرایط کنونی مخالفند. در این خصوص قاسم ساعدی، عضو کمیسیون انرژی مجلس با ناصحیح خواندن هر نوع اقدام بدون نظر مجلس در خصوص مسئله استراتژیک بنزین به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: قطعنا هرگونه اقدامی در مورد تغییرات در قیمت و سهمیه بندی بنزین باید از مجرای مجلس عبور کند. وی درباره احتمال دور زدن دولت برای دستیابی به هدف دو نرخی کردن بنزین بدون نظر مجلس نیز گفت: در شرایط فعلی اصلا به صلاح نخواهد بود که دولت بدون نظر نمایندگان اقدام کند که در این صورت اعتراض و عدم همراهی نمایندگان را  پیش رو خواهد داشت.

همچنین فاطمه ذوالقدر عضو کمیسیون تلفیق مجلس نیز گفت: دولت اگر بخواهد هر تغییری در منابع و مصارف بودجه بوجود بیاورد باید از تصویب مجلس بگذراند. وی با اشاره به افزایش قیمت حامل های انرژی از سوی دولت، اظهار داشت: گرچه به استناد قوانین قبلی دولت مجوز تعیین قیمت حامل‌های انرژی را دارد. امااگر قیمت گذاری جدید به تغییردر منابع ومصارف بودجه98 بینجامد، مسلماً باید از تصویب مجلس بگذرد و بهتر است دولت با همراهی مجلس درباره این موضوع تصمیم بگیرد.

همه این ها در حالی است که کارشناسان ارشد حوزه اقتصاد انرژی در گفتگوهای مفصل بااقتصادآنلاین، نحوه سهمیه بندی بنزین به مدل مد نظر دولت را ناعادلانه ترین حالت توصیف می کنند. در جمیع این اظهارات به موضوع ناکارآمد بودن مدل سهمیه بندی پیشین در زمینه کاهش قاچاق و بهینه سازی مصرف سوخت اشاره شده است. اما به نظر می رسد دولت عزم خود را برای پیمودن مسیری ناصواب و شکست خورده جزم کرده و بازهم یارانه انرژی به جیب پُردرآمدها خواهد رفت.

اقتصادآنلاین

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: