bazarnews

کد خبر: ۵۲۸۳۶
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۴
دو کشور همسایه تلاش می کنند، با بیانیه ها و بزرگنمایی در ظرفیت مازاد خود به بازار اطمینان دهند مشکلی با خروج ایران از بازار ایجاد نمی شود.

وزیر نفت در مراسم آیین آغاز به کار بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با اشاره به نامگذاری امسال به نام رونق تولید، اقدامات این وزارتخانه در سال جاری را تشریح کرد. 

وی با اشاره به تحریم های ایران گفت:ادامه صادرات نفت که بیشترین فشار دشمن بر آن است از جمله اهداف این وزارتخانه در سال جدید می باشد. 

وزیر نفت با اشاره به تلاش برای تامین خوراک واحدهای پایین دستی گفت: خوراک واحدهای پایین دستی بویژه پتروشیمی ها به میزان درخواست تولیدی ها با افزایش تولید متان برای اولین بار تولید تامین شد. 

زنگنه با اشاره به افزایش ظرفیت تولید گاز در سال جاری گفت:  این ظرفیت از یک میلیون مترمکعب در روز عبور و تامین سوخت گاز برای همه شعبه های تخصصی و کارگاهی فراهم خواهد شد. 

از دیگر برنامه های وزارت نفت سرمایه گذاری در تاسیسات پارس جنوبی است که تولید را از این میزان به 60 میلیون مترمکعب افزایش می یابد. 

همچنین تمرکز بر اتمام طرح های پتروشیمی در سال 98 و 99 در دستور کار است و تاکنون 18 طرح راه اندازی و میزان تولید نهایی از 27 میلیون مترمکعب در سال 92 به 50 میلیون تن در سال 1400 افزایش خواهد داد.

وی با اشاره به اینکه درآمد حاصل از محصولات  پتروشیمی در سال 1400 به 36 میلیارد دلارخواهد رسید افزود: این به معنای ایجاد درخواست برای خدمات مهندسی و کالاها از بازارهای داخلی است. برنامه ریزی برای استفاده از منابع مالی و نقدینگی دراختیار مردم چه در شرکت نفت و چه بخش خصوصی از دیگر برنامه ها است. 

زنگنه با اشاره به باب جدید همکاری باشرکت های دانش بنیان گفت: در سال جدید همکاری دوجانبه با شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها را آغازخواهیم کرد. 

وی در ادامه گفت: توسعه صنایع بالادستی نفت و ادامه طرح های گازرسانی شهری و روستاییو تداوم حمایت هگاز کالهای ساخت داخل  نیز از دیگر برنامه های وزارت نفت در سال جاری خواهد بود. 

زنگنه درباره تحریم آمریکا و بازرهای جهانی نفت گفت:صفر کردن صادرات نفت گرچه آرزوی آمریکا می باشد، اما خیالی واهی است. ایران با هیچ کشوری دشمنی ندارد،اما دو کشور همسایه تلاش می کنند، با بیانیه ها و بزرگنمایی در ظرفیت مازاد خود به بازار اطمینان دهند مشکلی با خروج ایران از بازار ایجاد نمی شود. هر صاحب نظر مستقلی در بازار می داند این صحبت ها بزرگنمایی است و نه تنهادر ظرفیت نفت خود بلکه درذخایر نیز اغراق می کنند، و تاکنون نتوانستند تایید هیچ مرجع معتبری را در تایید ذخایر خود دریافت کنند. 

بازار نفت را با بیانیه نمی شود اداره کرد و تعیین کننده تولید واقعی نفت است که به بازار عرضه می شود. شکنندگی بازار نفت با بیانیه های نمایشی و ایجاد جو روانی جبران نمی شود. وضعیت بازار با تلاطم های غیر قابل پیش بینی شکننده است.

جمهوری اسلامی ایران هیچگاه از نفت به عنوان ابزار سیاسی استفاده نکرده است و هرکس از نفت به عنوان ابزار سیاسی استفاده کند باید تبعات آن را هم بپذیرد. 

وی با اشاره به اینکه برخی از لایحه نوپک برای آینده اوپک نگران و به دنبال همکاری اوپک و غیراوپک و جلب تولیدکنندگان کوچک  در اوپک هستند تصریح کرد: در حالی که همانها با راهی که می روند و استفاده از نفت به عنوان صلاحی علیه دو عضو تاثیرگذار، اتحاد اوپک را به تفرقه بدل کرده اند و با این کار مرگ اوپک را رغم می زنند.

گفتنی است این نمایشگاه  با حضور بیش از هزار شرکت داخلی و خارجی فعال حوزه نفت ، گاز و پتروشیمی از تاریخ 11 تا 14 اردی بهشت برگزار می شود.

 

اقتصادآنلاین

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: