bazarnews

کد خبر: ۵۲۸۶۳
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۷
بسیاری از افرادی که به هر دلیلی کار خود را از دست می‌دهند ممکن است به دنبال دریافت بیمه بیکاری باشند. در ادامه می‌خوانید که چه کسانی مشمول دریافت بیمه بیکاری هستند و شرایط دریافت آن چگونه است؟

از نظر قانون بیمه بیکاری، فرد بیمه شده‌ای که بدون میل و اراده خود بیکار شده و آماده به کار باشد بیکار محسوب می‌شود.

براساس این قانون، چنانچه بیمه شده‌ای به علت تغییرات ساختاراقتصادی کارگاه مربوطه و به تشخیص وزارتخانه ذیربط و تائید شورایعالی کار ، بیکارموقت شناخته شود و یا به علت حوادث غیرمترقبه مانند سیل ، زلزله ، جنگ ، آتش سوزی بیکار شوند، می‌توانند از مقررات این قانون استفاده کنند. تشخیص ارادی بودن یا غیرارادی بودن بیکاری بیمه شده ، برعهده کمیته‌ای متشکل از نمایندگان این سازمان و اداره کار و اموراجتماعی محل اشتغال بیمه شده است.

چگونه وضعیت بیکاری خود را اعلام کنیم؟

 بیمه شده بیکار ، برای دریافت مقرری بیمه بیکاری، باید حداکثر ظرف مدت 30 روز از تاریخ بیکاری موضوع را به واحد تعاون، کار و رفاه اجتماعی ذیربط اطلاع دهد و آمادگی خود را برای اشتغال به کار تخصصی خود یا کار مشابه آن اعلام کند.

شرایط لازم برای دریافت مقرری بیمه بیکاری

افراد باید مشمول قانون کار و تأمین اجتماعی باشند.

تبعه کشورهای خارجی نباشند.

مستمری بگیر بازنشسته و یا از کارافتاده کلی نباشند.

دارای حداقل ۶ماه سابقه پرداخت حق بیمه باشند.

در زمره صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه شدگان اختیاری نباشد.

شرایط دریافت بیمه بیکاری برای کارگران فصلی چگونه است؟

بیمه شدگانی که به علت بروز حوادث غیرمترقبه مانند: سیل، جنگ، زلزله و آتش سوزی بیکار می شوند، باید توجه کنند که برای دریافت مقرری بیمه بیکاری، نیاز به داشتن سابقه پرداخت حق بیمه برای مدت زمان خاص ندارند و حتی اگر در روز اول کار بر اثر این حوادث بیکار شوند، با رعایت سایر شرایط مقرر می توانند مقرری بیمه بیکاری دریافت کنند. بیمه شدگان باید در دوره های کارآموزی و سوادآموزی که از سوی ادارات کار و اموراجتماعی و نهضت سوادآموزی برگزار می شود، شرکت کنند و هر دو ماه یک بار، گواهی لازم در این زمینه را به شعب تأمین اجتماعی ارائه کنند.

مدت پرداخت مقرری بیمه بیکاری

 مدت پرداخت مقرری بیمه بیکاری به بیمه شدگان واجد شرایط، به سابقه پرداخت حق بیمه از سوی آنان بستگی دارد و در هر حال مدت آن از 36 ماه برای بیمه شدگان مجرد و 50 ماه برای بیمه شدگان متأهل و متکفل بیشتر نیست.

چه زمانی بیمه بیکاری قطع می‌شود؟

بیمه شده مجددا به کار اشتغال یابد.

بیمه شده بیکار بدوت عذر موجه از شرکت در دوره‌های کارآموزی یا سوادآموزی خودداری کند.

ببمه شده بیکار از قبول شغل تخصصی خود و یا شغل مشابه پیشنهادی خودداری کند.

 بیمه شده بیکار مشمول استفاده از مستمری بازنشستگی یا از کارافتادگی کلی شود.

بیمه شده بیکار با دریافت مزد ایام بلاتکلیفی به کار اولیه برگردد.

مدت زمان استحقاقی بیمه شده برای دریافت مقرری بیکاری خاتمه یابد.

بیمه شده فوت نماید.

چند نکته مهم در خصوص دریافت بیمه بیکاری:

در صورتی که پس از پرداخت مقرری بیمه بیکاری به بیمه شده ای، مشخص شود که بیکاری بیمه شده، ناشی از اراده شخص وی بوده است، بیمه شده باید وجوه دریافتی به عنوان مقرری بیمه بیکاری را به سازمان تأمین اجتماعی بازپرداخت کند. همچنین بیمه شدگانی که با دریافت مزد ایام بلاتکلیفی به کار قبلی خود باز می گردند نیز باید مبالغ دریافتی را به تأمین اجتماعی برگردانند.

چنانچه بیمه شده بیکار، اشتغال مجدد خود را اعلام نکند و به رغم اشتغال همچنان به دریافت مقرری بیمه بیکاری ادامه دهد، باید مقرری دریافتی از زمان اشتغال را به تأمین اجتماعی برگرداند.

مدت دریافت مقرری بیمه بیکاری جز سوابق پرداخت حق بیمه بیمه شده محسوب میگردد.

مقرری بیمه بیکاری افراد واجد شرایط ازروزاول بیکاری بیمه شده قابل پرداخت است.

اقتصادآنلاین

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: