bazarnews

کد خبر: ۵۲۸۹۵
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۳
یک کارشناس اقتصادی بازار متشکل ارزی را گامی رو به جلو دانست و گفت: مزیت اصلی این بازار برچیده شدن قیمت‌های کوچه پس کوچه‌ای است.

وحید شقاقی در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین با تاکید بر این اینکه ایجاد بازار متشکل ارزی در زمره سیاست‌های مثبت بانک مرکزی به حساب می‌آید، اظهار کرد: این اقدام اثر مثبتی در اقتصاد ایران خواهد گذاشت زیرا یک بازار بین بانکی اکنون به صورت بازار بین صرافان در حال شکل‌گیری است که به طور حتم بر روی نرخ ارز نیز تاثیر به سزایی خواهد گذاشت.

او ادامه داد: در این بازار صرافی‌ها مبادلاتشان را انجام می‌دهند و سایر نیاز‌ها نیز در این بازار برطرف خواهد شد و باعث برچیده شدن قیمت‌های متفاوت کوچه پس کوچه‌ای می‌شود، همچنین بانک مرکزی به جای این که برای کنترل نرخ از صرافی‌ها استفاده کند در این بازار با نظارت مستقیم این وظیفه را انجام می‌دهد.

به گفته شقاقی با ایجاد بازا متشکل ارزی تاثیر درهم امارات بر نرخ داخلی کاهش یافته و قیمت‌گذاری نیزمتناسب با شرایط کشور انجام می‌شود.

این کارشناس اقتصادی به بالا بودن قاچاق در کشور و تاثیر آن در افزایش اثر بازار آزاد ارزاشاره کرد و افزود: اقتصاد ایران بین 12 تا15میلیارد دلار قاچاق دارد و این موضوع حجم بالایی از مبادلات ارزی را به خود اختصاص داده که قطعا بازار متشکل ارزی جایگزینی برای این موضوع ندارد و همین امر باعث افزایش تاثیر بازار آزاد خواهد بود.

شقاقی خاطرنشان کرد: هدف بانک مرکزی در این بازار این است که عرضه و تقاضا، نرخ دلار را مشخص کنند اما باتوجه به این که سیستم ما شناور مدیریتی است، بنابراین نمی‌توان انتظار عدم دخالت کامل بانک مرکزی را داشت.

او تاکید کرد: البته بانک مرکزی باید برای نرخ دلار یک محدوده معینی در نظر بگیرد تا نوسانات در همان رنج تحرک داشته باشد که در حال حاضر بهترین محدوده بین 13 تا 14هزار تومان است.

به گفته وی، بازار متشکل ارزی بستر مناسبی است که باید سایر پیش شرط‌ها از جمله تراز تجاری و تامین نیاز ارزی بازار فراهم شود تا بتوان نتیجه مثبت این اقدام را به طور کامل دید.

اقتصادآنلاین

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: