bazarnews

کد خبر: ۵۲۹۳۰
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۴
شاید اتفاقات زیادی برای همه رخ داده باشد اما برخی از آنها تحملش بسیار سخت است. مواردی که انسان همه دارایی‌اش را از دست می‌دهد و دیگر با دست خالی نمی‌تواند تاب بیاورد.

موضوعی که تبدیل به خواب آشفته‌ای برای بانوان سیل‌زده شده؛ زنانی که با دستانی خالی روزگار سختی را تجربه می‌کنند. بانوانی که شب و روزشان یکی شده و تاریکی بر زندگی‌شان سایه افکنده است. دستانی خالی اما قلبی آکنده از امید دارند تا زندگی را خوب ببینند، اما زمانی می‌توانند خوبی‌های زندگی را ببینند که بتوانند زیر سقف خانه‌شان باز هم آرامش و سکوت را حس کنند. سختی‌هایی که یک زن در زندگی باید تحمل کند قابل مقایسه با مردان نیست، حتی نیازهایی که زنان و مردان دارند با هم بسیار متفاوت است، حال چه برسد به روزی که زندگی در بحران باشد که هم این نیازها چندبرابر می‌شود و هم تامین آنها زمان زیادی را می‌طلبد. با همه این سختی‌ها زنانی را می‌بینیم که پابه‌پای مردان برای جنگیدن با این شرایط سخت زندگی، تلاش می‌کنند و هنوز امید به آینده دارند. زندگی شان را آب بُرده اما بازهم می‌خندند و می‌گویند درست است که چنین است اما هنگامی که هموطنانمان را می‌بینیم که برای ماندن ما تلاش می‌کنند، چرا نخندیم، اینها همه به ما امید می‌دهد. اما می‌دانیم که شرایط زندگی آنها بسیار دشوار است، دشوارتر از آنچه که ما می‌بینیم. باید در میان آنها باشیم تا بدانیم چه شرایط دردناکی را پس از سیل تجربه می‌کنند.

 سیل، زلزله و هر بحران دیگری که یک منطقه را فرامی‌گیرد، نیازهای اجتماعی، فردی و فرهنگی افراد گرفتار دوچندان می‌شود، اگر یک زن باردار یا یک مادر با بچه شیرخوار در آن منطقه زندگی کند، مشکلات بسیار متفاوت‌تر می‌شود. اکنون که سیل بسیاری از مناطق کشور را دربرگرفته است، زنان و دختران زیادی وجود دارند که نیازهای فردی دارند و تامین آنها در این شرایط بسیار دشوار است. بانویی که کودک چهار یا پنج‌ماهه‌اش را بدون پدر، بزرگ می‌کند، در شرایطی که سیل وارد محل زندگی آنها شده است، به‌گونه‌ای امید به زندگی دارد که گویی اصلا زندگی آنها هیچ واقعه‌ای را ندیده است، اما با این وجود گرفتاری‌های زیادی دارد، یک زن تنها با کودکی خردسال که هر لحظه نیازهایش بیشتر می‌شود، در زیر چادر چگونه باید زندگی‌اش را بگذراند. او که مهم‌ترین نیاز را سرپناهی برای زندگی‌اش می‌داند، می‌گوید: به‌دلیل نداشتن خانه و بوی متعفن بیرون، پشه‌ها و مگس‌های زیادی فضای چادر ما را می‌گیرند، به همین دلیل کودک خردسالم هر لحظه دچار مشکل است و تمام بدنش را پشه‌ها سوراخ‌سوراخ کرده‌اند و کودکم شب‌ها به‌راحتی نمی‌خوابد.

زنان سرپرست خانوار را دریابیم

این مادر سیل‌زده که در خوزستان زندگی می‌کند، سیل را عاملی ویرانگر می‌داند و می‌گوید: ویرانگری این سیل به‌گونه‌ای بوده که من سرپرست خانوار هیچ‌چیز ندارم، همه وجودم کودک خردسالی است که در بغل دارم، انتظار همدلی از مسئولان و مردم را دارم. امروز ما گرفتاریم فردا ممکن است دیاری دیگر نیاز به یاری داشته باشند. ما زنان سرپرست خانوار سرپناهی جز آسمان خدا نداریم، دلمان به همدلی و همراهی مردم و مسئولان گرم است تا کودکانمان هم در این چتری که گسترده است، بزرگ شوند. دلمان فقط سرپناهی هرچند کوچک اما به دور از هرگونه مشکل می‌خواهد.معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری می‌گوید: توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار در استان‌های آسیب‌دیده از سیل به‌عنوان یکی از برنامه‌های اولویت‌دار این معاونت است، به همین منظور برای کارآفرینی زنان سرپرست خانوار، طرح‌هایی را با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دنبال می‌کنیم که در حال حاضر اعتبارات آنها تامین شده است.وی ادامه می‌دهد: قرار است به‌طور خاص توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار استان‌‌های آسیب‌دیده لرستان، گلستان و خوزستان اجرایی شود و این افراد به این منظور باید خود را به استانداری معرفی کنند و از این طریق وارد طرح شوند و مورد حمایت قرار گیرند.براساس آمارها، حدود سه میلیون و 500 هزار زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارند اما از تعداد زنان سرپرست خانواری که در سیل آسیب دیده‌اند، آمار دقیقی در دست نیست.

زنان باردار نیازمند مراقبت‌های بهداشتی

طبق بررسی‌ها و آمارها، زنان همیشه بیشتر از مردان در هنگام وقوع حوادث و بلایای طبیعی در معرض خطر قرار می‌گیرند، به همین دلیل نیازهای واقعی آنها که سرویس بهداشتی، حمام، مواد شوینده و بهداشتی است کمتر در دسترس آنها قرار می‌گیرد، به‌یقین کمبود هر کدام از آنها مشکلات جدی برای بانوان به وجود می‌آورد.وقتی یک بانوی باردار هیچ‌کدام از این نیازهای اولیه را نداشته باشد، خطراتی که این فرد را تهدید می‌کند، ممکن است روی جنین هم تاثیر بگذارد، حال که آنها در شرایط بحرانی قرار دارند، نیازمند یاری مردم و مسئولان هستند تا بتوانند حداقل‌های زندگی را داشته باشند.سیمین مادری که در یکی از مناطق سیل‌زده پلدختر زندگی می‌کند، دوقلو باردار است، نیاز به مراقبت‌های بارداری خاص دارد که با شرایط پیش‌آمده امکان انجام آزمایش‌ها، غربالگری و مراقبت‌ها دیگر وجود ندارد. این نیازها اولیه است که در شرایط کنونی باید به داد آنها رسید. این مادر باردار مجبور است روزها در شرایط بسیار گرم و شب‌ها با شرایطی بحرانی‌تر به‌دلیل وجود انواع حشرات و گزنده‌ها زیر چادر زندگی کند. به‌یقین بخش عمده‌ای از مشکلات این زن، با ایجاد سرپناه حل می‌شود اما ناگفته نماند که نیازهای بهداشتی آنها به دست مهربان و یاریگر مردم و مسئولان تامین می‌شود، زیرا تا سقفی بالای سرشان داشته باشند، زمان زیادی نیاز دارد. فاطمه یکی دیگر از بانوان سیل‌زده، نبود البسه و محصولات بهداشتی را مهم‌ترین نیاز خود می‌داند و می‌گوید: زمانی که سیل آمد چون طبق شنیده‌ها در 50 تا 60 سال گذشته وجود چنین سیل و سیلابی در لرستان سابقه نداشته است، هیچ‌وقت باور نمی‌کردیم زندگی‌مان را با خود ببرد. به همین دلیل هیچ وسیله‌ای را از منزل خارج نکردیم، اما تا سقف خانه‌هایمان گِل و آب آمده بود. وی ادامه می‌دهد: اکنون که غم بر زندگی ما سایه افکنده و شادی پرکشیده است، نبود سایه‌ای بر سرمان بزرگ‌ترین مشکل ما سیل‌زده‌ها است، داشتن یک خانه برای آنان که حتی سیل زمینشان را هم با خود بُرد، آرزو شده است، اینکه تعدادی از روستاها باید تخلیه شوند و در جایی دیگر ساخته شود برای همه سخت است، چون همه مجبوریم خاطراتمان را جا بگذاریم و زندگی را در جایی دیگر شروع کنیم. وی معتقد است نیازهای بانوان به ویژه زنان باردار و شیرده بسیار بیشتر است، اما این کمک‌هایی که برای غذا، اسکان، بردن گِل‌ولای از منزل توسط مردم و نیروهای امدادی می‌شود چندان راهگشا نیست، چون اینها نیازهای روزانه ماست، باید فکری به حال آینده این همه سیل‌زده کرد چون پس از پاکسازی شهرها و روستاها، تازه نیازهای مردم بیشتر و بیشتر می‌شود.

حضور گروه‌های جهادی بانوان بسیجی

مینو اصلانی رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور نیز پیش‌تر گفته بود که در حال حاضر بیش از 200 گروه جهادی بانوان بسیجی در مناطق سیل‌زده به مردم این مناطق به‌ویژه زنان خدمات مختلفی از جمله مشاوره، خدمات پزشکی و اجتماعی ارائه می‌دهند. وی با بیان اینکه به افرادی که در سیل اخیر از نظر روحی دچار بحران شده‌اند، مشاوره داده می‌شود، ادامه می‌دهد: تاکنون چهارمیلیارد تومان از کمک‌های نقدی و غیرنقدی مردمی جمع آوری شده که با تهیه اقلام موردنیاز در مناطق سیل‌زده توزیع می‌شود. همچنین 10هزار بسته بهداشتی مختص بانوان، شیر خشک و البسه بانوان جزو این اقلام توزیعی بوده است. البته آرایشگاه‌های زنانه نیز در این مکان‌ها در نظر گرفته شده است. سارا رضایی مسئول هماهنگی نیازهای بهداشتی و پزشکی کمیته پزشکی جمعیت امام علی (ع) نیز می‌گوید: عمده‌ترین مشکل زنان سیل‌زده احساس افسردگی، استرس و داشتن آینده‌ای نامعلوم است که در کنار انواع نیازهای بهداشتی و زنانگی خودنمایی می‌کند. وی ادامه می‌دهد: از آنجا که حواس کسی به چیزی جز نجات جانش نبوده است، حالا به‌شدت از نظر لباس برای بانوان دچار کمبود هستیم. مسئول کمیته پزشکی جمعیت امام علی(ع) در بخشی دیگر از سخنان خود به خشک‌شدن شیر مادران در اثر شوک ناگهانی سیل اشاره می‌کند و می‌گوید: نکته دیگری که شاید کمتر به آن توجه می‌شود این است که مادرانی که فرزند نوزاد یا شیرخوار دارند، با خشک‌شدن شیر خود مواجه شدند و از لحاظ روحی روانی کاملا به هم ریخته هستند. همین امر لزوم ارسال شیرخشک و مایحتاج خوراکی این کودکان سیل‌زده را دوچندان کرده است. رضایی اظهار می‌کند: همچنین باید گروه مشاوران و روانشناسان در این مناطق حضور یابند تا با روان‌درمانی شوک زنان را که شاهد از دست‌رفتن تمام زندگی در عرض پنج دقیقه بودند، برطرف کنند. سیل همدلی از سوی بسیاری از مردم در مناطق سیل‌زده به راه افتاده است، به‌یقین با همکاری و همراهی مردم و مسئولان مناطق سیل‌زده را دوباره خواهند ساخت تا مردم آسیب‌دیده به‌ویژه بانوان در آرزوی سرپناهی نمانند و کانون گرم خانواده‌هایشان بار دیگر در زیرسقف خانه‌های جدید به زندگی‌شان گرما ببخشد.

اقتصادآنلاین

برچسب ها: زنان ، سیل ، بازارنیوز
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: