bazarnews

کد خبر: ۵۲۹۴۳
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۱
لغو معافیت‌های واردات نفت از ایران
معافیت‌های واردات نفت خام از ایران که پس از بازگشت یک جانبه تحریم‌های ایالات متحده علیه صادرات نفت ایران به ۸ کشور داده شد، تا ساعات پایانی امروز دوم می ۲۰۱۹ به پایان می‌رسد.

گروه نفت و انرژی بازارنیوز: معافیت های واردات نفت خام از ایران که پس از بازگشت یک جانبه تحریم های ایالات متحده علیه صادرات نفت ایران به 8 کشور داده شد، تا ساعات پایانی امروز دوم می 2019 به پایان می رسد. همان گونه که از زمینه سازی های مقامات دولتی ایالات متحده همچون پومپئو و بولتون قابل پیش بینی بود، این تمدیدها تمدید نشده و کشورهای دریافت کننده معافیت ها باید به دنبال پیدا کردن منبع جدیدی برای تامین انرژی خود باشند. سوال مهم اینجاست که وارد کنندگان نفت ایران که اقتصاد آن ها به واردات نفت و گاز از ایران وابسته است، از این پس می توانند انرژی خود را از چه کشورهایی تامین کنند.

برای پاسخ به این سوال تحلیلگران موسسه اس اند پی گلوبال با استفاده از داده های سایت پلتس و شرکت ملی نفت ایران اینفوگرافیک زیر را ترسیم نموده اند. همانطور که از شکل پیداست، سمت چپ، منابع عرضه انرژی ایران را با استفاده از نام مخازن و میادین انرژی که شامل میدان گازی پارس جنوبی، لاوان، مخازن نفت سبک، سیری، میدان نفتی فروزان، میادین نفت سنگین، میادین پارس، کوروش و سروش است، را نشان می دهد، در حالی که وسط نمودار دریافت کنندگان این منابع یعنی 5 کشور معاف از تحریم ها را نشان می دهد. بارزترین نکته این اینفوگرافیک اما، سمت راست آن است. در واقع سمت راست نشان می دهد کدام مخازن و منابع انرژی در کدام کشورها می توانند محصولات مشابه محصولات صادراتی از ایران را به کشورهایی که معافیت داشتند عرضه کنند. به عبارت دیگر، جایگزین های محصولات انرژی ایران از سراسر دنیا نشان داده شده است.

جالب اینجاست که همانطور که کارشناسان انرژی جهان نیز از مدت ها قبل، به آن اشاره کرده اند، کشورهای دریافت کننده معافیت های وارداتی نفت از ایران باید هزینه زیادی برای جایگزین کردن نفت ایران بپردازند. این نمودار پراکندگی منابع انرژی را در کشورهای مختلف فقط برای تامین نیاز همین 5 کشور نشان می دهد. قیمت های بالاتر انرژی، افزایش هزینه های حمل مانند بیمه و کشتیرانی، بازاریابی، نرخ تعرفه در کشورهای مختلف و سایر هزینه ها از جمله مهم ترین آن ها هستند.

نکته مهم دیگر نمودار نیز اهمیت بالای اطلاعات و داده است که مبدا هر انرژی، مقاصد و نوع منابع متفاوت انرژی از ایران به کشورهای معاف شده را نشان می دهد، در حالی که انتظار می رود در مرحله حساس کنونی، تحلیلگران و کارشناسان موسسات تحقیقاتی و پژوهشکده های وابسته به وزارت نفت کشورمان نیز از این دست تحلیل ها و اینفوگرافیک ها تهیه نموده و منتشر نمایند تا اثرپذیری بازار انرژی جهان از تغییر عرضه انرژی توسط ایران بیش از پیش نمایان شود.

 

لغو معافیت‌های واردات نفت از ایران: جایگزینی نفت و گاز ایران با چه قیمتی؟

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: