bazarnews

کد خبر: ۵۳۱۲۶
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۷
یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد:
یک کارشناس اقتصادی حذف دلار 4200تومانی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: متوسط نرخ ارز در سال گذشته حدود 10200تومان بود و این یعنی دولت 14‌میلیارد دلار را 6000تومان ارزان‌تر از قیمت اصلی آن فروخته است.

گروه بورس،بانک و بیمه بازارنیوز: کامران ندری، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار بازارنیوز ، با اشاره به اجرای سیاست ارز 4200‌تومانی که در فروردین‌ماه سال گذشته اجرایی شد، گفت: تصمیم ارزی اتخاذ شده در فروردین‌ماه سال گذشته کاملاً اشتباه بود و تبعاتی را برای اقتصاد کشور به همراه داشت؛ البته پس از گذشت چند ماه و همزمان با شروع به کار رئیس جدید بانک‌مرکزی، دولت سیاست تک‌نرخی کردن ارز و تعیین نرخ 4200‌تومانی برای دلار را کنار گذاشت.

وی با بیان اینکه پس از تغییر رئیس بانک‌مرکزی، هدف دولت جلوگیری از افزایش قیمت کالاها‌ی اساسی بود که در سه دسته کلی قرار می‌گرفتند، گفت: دسته اول، نهاده‌های دامی همچون دانه‌های روغنی و ذرت هستند که برای بخش تولید و خوراک دام به کار می‌روند؛ دسته دوم هم کالاهایی مانند گوشت، برنج و دیگر اقلام خوراکی هستند که مواد غذایی را تشکیل می‌دهند؛ دسته سوم نیز دارو‌هایی‌ هستند که امکان تولید آنها در داخل کشور امکان‌پذیر نیست.

*وقتی 14میلیارد دلار، 6000تومان ارزان‌تر از قیمت اصلی فروخته ‌شد

ندری با تشریح تصمیم دولت برای پرداخت ارز 4200‌تومانی افزود: دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت کالا‌های اساسی، ارز 4200‌تومانی را برای واردات آنها اختصاص داد البته در اکثر موارد به اهداف خود نرسید و کالاها‌ی اساسی با افزایش قیمت چشمگیری روبه‌رو شدند، برای مثال اگرچه گوشت قرمز این ارز ارزان را دریافت کرد اما قیمت آن به شدت افزایش یافت.

این کارشناس اقتصادی با بیان این‌که در سال گذشته 14‌میلیارد دلار ارز، به قیمت هر دلار 4200‌تومان برای کالاهای اساسی تخصیص پیدا کرد، افزود: باید توجه کرد که متوسط نرخ ارز در سال گذشته حدود 10هزار و 200تومان بود و این یعنی دولت 14‌میلیارد دلار را 6000تومان ارزان‌تر از قیمت اصلی آن فروخته است.

*84هزار میلیارد تومان کسب درآمد!

وی با طرح این پرسش که آیا ما نمی‌توانستیم به شکل دیگری از اقشار کم‌درآمد حمایت کنیم، افزود: دولت می‌توانست با این 14‌میلیارد دلار، حدود 84‌هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند که حدود 3برابر یارانه‌های نقدی پرداخت شده به مردم است.

این کارشناس اقتصادی با تأکید دوباره بر عدم‌ کارایی تخصیص ارز ارزان افزود: امروزه که کشور گرفتار بلایای طبیعی شده، دولت می‌توانست با یک‌سوم درآمد حاصل از فروش 14‌میلیارد دلار ارز ارزان، کمک شایانی به مردم داشته باشد و یا آنکه آن درآمد را برای رونق تولید و جبران کسری بودجه مصرف کند اما متأسفانه در حال حاضر، دولت در مضیقه قرار دارد و نمی‌تواند به سادگی از پس این هزینه‌ها برآید.

*حذف ارز ارزان به ضرر مردم نیست

ندری با تأکید بر این موضوع که نباید منافع دولت و مردم را از یکدیگر جدا دانست، افزود: اگر دولت وضعیت بهتری برای اداره‌ کشور داشته باشد، قطعاً مردم نفع بیشتری خواهند برد؛ پیش‌فرض ما این است که با افزایش درآمد‌های دولت، مردم در نهایت از خدمات بهتری استفاده خواهند کرد. اگر ارز 4200تومانی حذف شود و درآمد‌های حاصل از آن در اختیار دولت قرار گیرد، به ضرر مردم نخواهد بود.

*تخصیص ارز 4200تومانی به دارو ادامه یابد

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر مخالفت خود با استمرار تخصیص ارز 4200تومانی به کالاهای غیردارویی افزود: تخصیص ارز ارزان به دارو‌های خارجی که امکان تولید آنها در داخل وجود ندارد، ضروری است چراکه تخصیص ارز 4200تومانی به مواد دارویی نتیجه نسبتاً مناسبی داشته و قیمت دارو با شیب کمتری افزایش یافته است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از دلایل استمرار ارز 4200تومانی به دارو آن است که راه‌حل دیگری برای تأمین نیاز بیماران نیازمند دارو‌های خاص وجود ندارد؛ همچنین دولت سیستم بسیار مناسبی برای کنترل دارو و واردات آن دارد که چنین کنترلی بر دیگر کالاها‌ وجود ندارد.

*با حذف ارز 4200تومانی، دلار گران نمی‌شود

ندری با رد ادعای افزایش نرخ دلار آزاد در صورت حذف دلار 4200تومانی افزود: در حال حاضر بخشی از تقاضای موجود برای ارز 4200‌تومانی ارتباطی با واردات کالاهای اساسی ندارد و همچنین قیمت این ارز فاصله زیادی با نرخ بازار آزاد دارد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به سوءاستفاده از دلار ارزان قیمت افزود: تعداد زیادی از واردکنندگان کالا برای دریافت ارز 4200تومانی طمع دارند، در این موارد متأسفانه بخشی از ارز دریافتی برای واردات کالا استفاده‌ می‌شود و باقی‌مانده‌ آن ارز بدون واردات کالا در نزد واردکنندگان باقی خواهد ماند.

*چه کسانی از ارز 4200تومانی سود بردند؟

وی با بیان اینکه برخی افراد از ارز ارزان دریافتی، برای سرمایه‌گذاری در خارج از کشور استفاده می‌کنند، گفت: این افراد به جای خرید ارز حدود 13000تومانی بازار آزاد، از رانت ارز بسیار ارزان برای مصارفی غیر از واردات کالا استفاده می‌کنند. وقتی این اختلاف قیمت میان ارز بازار آزاد و ارز 4200تومانی از بین برود طبیعتاً تقاضا برای این ارز از بین خواهد رفت و منابع حاصل از این ارز بهتر مدیریت خواهد شد.

*با حذف ارز 4200تومانی چه اتفاقی خواهد افتاد؟

این کارشناس اقتصادی با اشاره به نرخ ارز در شرایط اقتصادی فعلی گفت: نرخ ارز روند صعودی دارد چراکه حلقه‌ تحریم‌ها روزبه‌روز تنگ‌تر می‌شود اما اقدام برای حذف ارز 4200تومانی می‌تواند مانع افزایش شدیدتر نرخ ارز شود و امکانات بانک‌مرکزی برای مدیریت بازار ارز افزایش یابد.

ندری در پایان تأکید کرد: با حذف این ارز رانتی، حتی ممکن است شرایط بازارها با ثبات شود؛ در این باره می‌توان بازار گوشت را مثال زد پس از حذف ارز 4200تومانی با افزایش قیمت جدیدی رو‌به‌رو نشد.

انتهای پیام/

برچسب ها: دلار ، دلار 4200 ، دارو ، نرخ ارز
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: