bazarnews

کد خبر: ۵۳۱۷۴
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۱
یکی از سرشناس‌ترین تحلیل گران و کارشناسان نظامی آمریکا: تجهیزات نظامی ایران از قبیل: زیردریایی ها، موشک‌های کروز ضد کشتی، شناور‌های تندرو و تاکتیک‌های سوارم و واکنش سریع می‌تواند صدمات زیادی هم به نیروی دریایی ایالات متحده و هم عبور و مرور کشتی‌های تجاری از تنگه هرمز وارد کند.

گروه بین الملل بازارنیوز : آنتونی کردزمن از سرشناس ترین تحلیل گران و کارشناسان نظامی آمریکا و کارشناس اندیشکده آمریکایی مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی: تجهیزات نظامی ایران از قبیل زیردریایی ها، موشک های کروز ضد کشتی، شناورهای تندرو و تاکتیک های سوارم و واکنش سریع می تواند صدمات زیادی هم به نیروی دریایی ایالات متحده و هم عبور و مرور کشتی های تجاری از تنگه هرمز وارد کند.

با توجه به تحرکات نظامی اخیر ایالات متحده در محدوده تنگه هرمز و سخنان مقامات بلندپایه لشگری و کشوری کشورمان در تهدید به بستن تنگه هرمز، نشریه فارن پالیسی در گزارش خود به این موضوع پرداخته و خطرات احتمالی این تنش ها را بررسی کرده است که در ادامه می آید:

" طی روز گذشته دولت ترامپ در راستای اعمال فشار حداکثری بر تهران، تنش بین دو کشور را با اعزام ناو هواپیما بر به خلیج فارس بیشتر کرد. جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا یکشنبه شب اعلام کرد که برای مقابله با اقدامات تلافی جویانه احتمالی ایران در مقابل تحریم های آمریکا، برخی از تجهیزات نظامی شامل ناو هواپیمابر را به منطقه خلیج فارس فرستاده است. هفته گذشته هم دولت ترامپ معافیت های واردات نفت از ایران را برای 8 کشور لغو کرد. در اقدامی مشابه، مایک پومپئو هم در سفر خود به فنلاند در روز دوشنبه عنوان کرد که آمریکا در حال بررسی تحرکات ایران در منطقه است. در همین راستا نیویورک تایمز نیز در گزارش خود عنوان کرد که مورد هدف قرار دادن نیروهای آمریکایی در عراق و عملیات نیروهای دریایی ایران در خلیج فارس از جمله اقدامات احتمالی ایران در مقابل تحریم های آمریکا خواهد بود.

در مقابل این اقدامات دولت آمریکا، مقامات ایرانی اخبار تهدید به بستن تنگه هرمز و ممانعت از صادرات نفت توسط سایر کشورها در صورت صادر نشدن نفت ایران از این تنگه حیاتی را مخابره کردند. تنگه ای حیاتی که ایران بوسیله جزیره های اطراف و خط ساحلی شمالی آن بر آن تسلط دارد.

چرا تنگه هرمز مهم است؟

تنگه هرمز یکی از حیاتی ترین مناطق آبی در جهان است. نزدیک به یک سوم نفت خام استخراج شده از دریا معادل روزانه 18 میلیون بشکه و 30 درصد از عرضه گاز طبیعی جهان از طریق این تنگه که بین ایران و عمان محصور شده منتقل می شود. در کنار تردد نفت کش ها از این تنگه همچنین برخی کشورها کانال های و خط لوله های انتقال نفت نیز در آن جایگذاری نموده اند. نیروهای نظامی ایران مانند ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در صورت بستن این شاه راه حمل و نقل و صدور نفت به جهان، زیان اقتصادی بسیار شدیدی را بر کشورهای منطقه همچون عربستان، امارات و حتی ایالات متحده تحمیل خواهند کرد. عربستان و امارات خطوط لوله انتقال نفت به سمت دریای سیاه را نصب کرده که در صورت بسته شدن تنگه و یا ادامه تهدیدات ایران، فقط می توانند مقدار بسیار کمی نفت صادر کنند. این درجه بالا از اهمیت مشخص می کند که چرا هر زمانی که ایران با فشاری از طرف آمریکا و متحدانش روبرو می شود، به بحث تامین امنیت تنگه هرمز توسط ایران اشاره می کند.

توانایی ایران در بستن تنگه هرمز

نیروهای نظامی ایران راه های بسیار زیادی برای اختلال ایجاد کردن در تردد نفت کش ها از طریق تنگه هرمز و یا بطور کلی خلیج فارس دارند. نیروی دریایی ایران دارای صدها شناور تندرو و واکنش سریع مجهز به تجهیزات نظامی پیشرفته، راکت و تجهیزات جاسازی مین دریایی را در اختیار دارد. اوایل سال 2019 هم در مانوری که ایران در نزدیکی تنگه هرمز اجرا کرد، از دو کشتی نظامی جدید بهره برداری کرد: یک ناو موشک انداز و یک ناو منهدم کننده پیشرفته. نیروی نظامی ایران همچنین دارای نوعی از موشک های ضد کشتی پیشرفته است که می تواند از سکوهای ثابت و متحرک به هدف شلیک کند. ایران همچنین صدها موشک در اختیار دارد که برد آن ها کل تنگه را پوشش می دهد و بعلاوه می توانند سپر دفاعی ضد موشکی را نیز دور بزنند. در آخر، ایران هزاران مین دریایی دارد که از نسل قدیمی و جدید هستند که نسل جدید مین هایی با طراحی ماهرانه تری هستند.

سابقه درگیری در تنگه هرمز

درگیری در تنگه هرمز دارای سابقه هم می باشد. دوران جنگ ایران و عراق در دهه 80، دو طرف نفت کش های یکدیگر را هدف قرار می دادند که به جنگ نفت کش ها شهرت یافت و بیش از 200 نفت کش مورد حمله قرار گرفت و 50 مورد از آن ها غرق و یا دچار خسارت های جدی شد.

نقطه ضعف نیروی دریایی آمریکا در تنگه هرمز

نقطه ضعف بزرگ ایالات متحده و متحدانش در تنگه هرمز خنثی سازی مین های دریایی است. نیروی دریایی ارتش آمریکا دارای 11 فروند مین روب فعال اما کهنه است که 4 فروند از آن ها در بحرین قرار دارند. این کشتی ها بسیار حساس بوده و به همین خاطر برای انجام عملیات مین روبی به اسکورت نیاز دارند. به همین دلیل هم اکنون نیروی دریایی آمریکا در حال اورهال کردن ظرفیت سیستم مین روب های خود است تا آن ها را از نسل قدیمی به نسل جدید با تجهیزات زیرآب و بالگرد ارتقا دهد. بنابراین، می توان جمع بندی کرد که ایران توانایی بستن تنگه هرمز را دارد.

نظر آنتونی کردزمن از سرشناس ترین تحلیل گران و کارشناسان نظامی آمریکا

آنتونی کردزمن از سرشناس ترین تحلیل گران و کارشناسان نظامی آمریکا معتقد است هرچند نتیجه جنگ مستقیم و نامتقارن بین ایران و آمریکا مشخص نیست، اما تجهیزات نظامی ایران از قبیل زیردریایی ها، موشک های کروز ضد کشتی، شناورهای تندرو و تاکتیک های سوارم و واکنش سریع می تواند صدمات زیادی هم به نیروی دریایی ایالات متحده و هم عبور و مرور کشتی های تجاری از تنگه هرمز وارد کند. همه این تجهیزات در کنار مین های دریایی نیروی نظامی ایران باعث موفقیت ایران در بستن تنگه هرمز برای مدتی (تا پایان زمان مین روبی کامل) می شود./ ".

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: