bazarnews

کد خبر: ۵۳۴۳۸
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۰
دولتمردان امروز بعد از جلسه هیئت دولت خبرهای خوشی را از تصمیمات جدید دولت برای ساماندهی به بازارهای مختلف و حقوق‌های کارکنان دادند.

به گزارش بازارنیوز ، دولت به صورت هماهنگ طرحی را برای ساماندهی در بازارهای مختلف کشور در حال اجرایی کردن بوده و وزرا و مسئولان دولتی خبرهای خوشی را در حاشیه جلسه هیئت دولت به مردم دادند.

دستور روحانی به برخی وزرا نسبت به تنظیم بازار

واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: مقرر شد طی دستور رئیس جمهور به وزرای جهاد کشاورزی و صمت هم در تهران و هم شهرستان‌ها به مناسبت ماه رمضان کالا‌ها علاوه بر مغازه‌ها در میادین میوه و تره بار و بازارچه‌ها عرضه شود تا مردم راحت‌تر نیاز‌های خود را برطرف و با قیمت مناسب‌تر آن‌ها را خریداری کنند.
رئیس دفتر رئیس جمهور درباره احتمال کوپنی شدن کالا‌های اساسی تاکید کرد: وقتی که قرار است گزینه‌ها بررسی شود با توجه به شرایطی که داریم طبیعی است که همه آن‌ها را مورد توجه قرار می‌دهیم؛ ما مهم است که کدام گزینه انتخاب می‌شود که هنوز تصمیم گیری نهایی در این زمینه انجام نشده است. 

واعظی با اشاره به ارائه گزارشی از وضعیت سیل زدگان و بازسازی خانه‌های آنان در جلسه امروز هیئت دولت اظهار کرد: این گزارش را آقای رحمانی فضلی ارائه کردند و از سوی دیگر دنبال منابع برای عملی شدن قول‌هایی هستیم که به مردم دادیم و این موضوعات را در جلسه امروز مورد توجه قرار دادیم.

خبرهای خوش وزیر صمت درباره توزیع کالاهای تنظیم بازار در ماه رمضان

رضا رحمانی وزیر صمت با تاکید بر اینکه هدف اصلی این وزارت‌خانه جلوگیری از توقف تولید است، افزود: پارسال به همه واحد‌های تولیدی و صنعتی اعلام شد تا مواد اولیه مورد نیازشان را به قدر کفایت تامین کنند تا امروز با مشکل مواجه نشوند. در این رابطه بانک مرکزی نیز در تلاش است تا به تامین ارز مورد نیاز تولیدکنندگان بپردازد.

رحمانی ادامه داد: به سازمان صنعت استان‌ها ماموریت داده شده تا پیش از اینکه واحد‌های تولیدی و صنعتی با مشکل مواجه شوند، برای تامین مواد اولیه مورد نیازشان دست کم تا پایان امسال چاره اندیشی کنند. واحد‌های مشکل دار در زمینه تامین مواد اولیه می‌توانند به استانداری ها، سازمان صنعت استان‌ها یا ستاد تسهیل و رفع موانع تولید هر استان مراجعه کنند. این کمک شامل تامین نقدینگی‌های مورد نیاز این واحد‌ها نیز می‌شود.

وی درباره وضعیت بازار خودرو و روند افزایش قیمت آن، نیز گفت: پس از گذشت دو هفته ابتدایی سال که خودروسازان در تعطیلات به سر می‌بردند، اکنون جریان تولید به روال عادی خود بازگشته است. در ماه‌های گذشته تعدادی از خودرو‌های تولیدی به دلیل کسری قطعه، کف پارکینگ‌های خودروسازان انبار شده بودند که در هفته جاری بخش عمده ناقصی قطعات رفع شد و این خودرو‌ها به تدریج به بازار عرضه می‌شوند.

وزیر صنعت خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه تولید خودرو به روال عادی خود بازگشته، بازار آن نیز به تدریج تنظیم خواهد شد.

وی بیان داشت: خودروسازان مطابق تعهدات خود در فروش فوری ۲۰ درصد تولیدات و عرضه ۸۰ درصدی دیگر خودرو‌ها برای عمل به برنامه پیش فروش‌ها اقدام می‌کنند.

رحمانی با اشاره به توزیع شکر اشاره کرد و گفت: با وجود متوسط مصرف روزانه هفت هزار تنی، ۱۰ هزار تن در روز از این کالا توزیع می‌شود. اما گرانی این روز‌های شکر در بازار به بارش‌ها و سیلاب اوایل سال مربوط است که وقفه‌ای در تولید آن ایجاد کرد.

وزیر صمت از افزایش نظارت‌ها در سطح خرده فروشی‌ها و عمده فروشی‌ها برای کنترل نوسان‌های قیمتی خبر داد.
 
رحمانی در پایان گفت: برنج داخلی و خارجی هم به اندازه نیاز جامعه در انبار‌ها وجود دارد. 
 
افزایش حقوق‌ها تا ۴۰۰ هزار تومان اجرایی شد
محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به این پرسش که افزایش حقوق کارکنان دولت در ماه جاری به طور کامل پرداخت می‌شود یا خیر، اظهار کرد: افزایش حقوق‌ها در آن بخش که ثابت بود و چهارصد هزار تومان در نظر گرفته شده بود اجرا شد و دستگاه‌هایی که تعلل داشتند با بخشنامه ویژه‌ای که ابلاغ شد پرداخت را انجام دادند.

وی ادامه داد:در مورد افزایش حقوق برای بازنشستگان و کارمندان دولت که بیش از چهارصد هزار تومان برای هریک از آنان است، به دستگاه‌ها اعلام شد تا احکام کارگزینی خود را داشته باشند و این ماه کل آن افزایشی را که مرتبط با حقوق بازنشستگان و کارکنان دولت است را به خزانه واریز می‌کنیم منتها مشروط بر این است که دستگاه‌ها بتوانند احکامی را که باید دقیقا درباره میزان این افزایش باشد را اعلام کنند و به ما برسانند.

نوبخت تاکید کرد: اقدامی دیگر برای بازنشستگان این است که همسان سازی را برای آنان در سال جاری انجام دهیم و امیدواریم با انجام این اقدام که دولت برای آن حدود پنج هزار میلیارد تومان کنار گذاشته است از این ماه اجرایی شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه وظیفه ما در دولت جلوگیری از سخت شدن زندگی مردم است، افزود: دولت با تمهیدات خود به دنبال جلوگیری از ایجاد مشکل در زندگی مردم است، اما بنده اینجا از همکاران در بخش نظارتی طلب می‌کنم که وقتی دولت بیش از هزار و شصت میلیارد دلار صرفه نظر می‌کند و ارز کالا‌های اساسی را با قیمت ۴۲۰۰ تامین می‌کند تا به مردم فشاری وارد نشود، انتظار نداشته که در مبانی محاسباتی قیمت ارز نیمایی یا حتی ارز بازار آزاد باشد.

وی در پایان گفت: در بخش کنترل این چرخه محاسباتی قیمت‌ها همکاران من در بخش‌های نظارتی با قدرت بیشتری عمل کنندتا بیش از پیش از فشار اقتصادی به مردم جلوگیری کنیم.
 
بازار ارز آرام و در حال کنترل است
همتی رئیس بانک مرکزی در حاشیه جلسه هیئت دولت گفت: مردم با احتساب متغیر‌های سیاسی وارد این بازار نشوند، بانک مرکزی پیش بینی‌ها و پیشگیری‌های لازم را خواهد داشت. این مقطع هم خواهد گذشت و خوشبین هستیم.
همتی تصریح کرد: بانک مرکزی در متغیرات سیاسی نقش ندارد و تحولاتی را ایجاد نمی‌کند. ممکن است توافقاتی صورت گیرد و مذاکراتی انجام شود که هیچکدام از آن‌ها قابل پیش بینی نیست. آن چیزی که من در رابطه با امکانات و توانمندی‌های بانک مرکزی است می‌گویم. قرار نیست هر روز مبادلات و موازنات را در داخل سنگین کنیم. مواقعی که لازم باشد مداخله می‌کنیم و در حال حاضر می‌گویم شرایط بانک مرکزی از لحاظ توانمندی‌ها فرقی با گذشته نکرده است.

وی در در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر کسری بودجه دولت توسط افزایش نرخ ارز، گفت: اصلا این موضوع مطرح نیست، اگر چنین چیزی بود باید عرضه سنگینی در بازار داشته باشیم. تمام تلاش و همت بانک مرکزی این است که ثبات نسبی در بانک مرکزی ایجاد کند و از نوسانات شدید جلوگیری کند و این مهم‌ترین استراتژی بانک مرکزی است.
 
‌اقتدار ایران بعد از صبر استراتژیک؛ می‌توانیم طبق بند ۲۶ عدم پایبندی طرف مقابل به برجام را اعلام کنیم
علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه بر اساس بند ۲۶ برجام، هر گاه ایران تشخیص دهد که طرف مقابل نسبت به تعهدات خود پایبند نیست ایران می‌تواند جزئی از عدم پایبندی به برجام را اعلام کند تا اینکه رفتار طرف مقابل را مجدداً مورد ارزیابی قرار دهد.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: امروز رئیس جمهور صراحتاً بر اساس بند ۲۶ گفتند که طرف مقابل به تعهدات خود پایبند نیست و بایستی یک توازنی بین تکلیف‌ها و حقوق‌ها باشد، نمی‌شود ما به تکالیف خود عمل کنیم، ولی از حقوق مصرحه در برجام استفاده نکنیم، اقدامی که آمریکا کرده بود بخشی از حقوق ایران را هم زیر سوال برده است.

وی گفت: آخرین اقدامی که آمریکا در مقابل ایران انجام داده بود جلوی بخشی از حقوق ما مانند فروش اورانیوم غنی شده و یا آب سنگین را گرفته بود، در صورتی که این حقوق ما به برجام است، با این سیر تحولات و متأسفانه عدم پر کردن خلاء خروج آمریکا از برجام توسط بقیه اعضای ۱+۵ به خصوص اتحادیه اروپا، لاجرند، جمهوری اسلامی ایران این قدم را گرفت و رئیس جمهور عدم فروش اورانیوم غنی شده و آب سنگین تا اطلاع ثانوی اعلام کرد.

صالحی اظهار کرد: عدم فروش به این معناست که ما دیگر ملتزم به رعایت سقف ۳۰۰ کیلو بالای اورانیوم غنی شده ۳.۶۷ و همچنین سقف ۱۳۰ تن برای آب سنگین دیگر نیستیم و دیگر الزامی به رعایت این سقف‌ها نخواهیم داشت، پیام رئیس جمهور امروز این بود که ما دیگر این سقف‌ها را رعایت نخواهیم کرد اگر در این ۶۰ روز طرف مقابل توانست نظرات جمهوری اسلامی ایران را تأمین کند، جمهوری اسلامی ایران هم راه را باز گذاشته تا همه چیز به حالت قبلی برگردد و طبق برجام عمل کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: اگر طرف مقابل کماکان بخواهند بر بدعهدی خود و عدم التزام به تکالیف خود آنگونه که در برام مصرحه شده عمل نکند، جمهوری اسلامی ایران قدم‌های بعدی را خواهد برداشت، رئیس جمهور تاکید کردند خروج از برجام اصلا برای ما مطرح نیست و قصد خروج از برجام نیست بلکه در چهارچوب برجام از حقوقی که برای ما در آنجا مصرحه شده چنانچه که طرف مقابل ملتزم به تکالیفش نباشد جهوری اسلامی هم متناسب با شرایط و بر اساس ارزیابی که می‌کند تصمیمات مقتضی را خواهد گرفت.
 
خبر خوش وزیر کار درباره افزایش میزان حقوق مشمولان تامین اجتماعی

محمدشریعتمداری درباره توزیع بسته‌های حمایتی گفت: توزیع یک بسته معیشتی بین مددجویان بهزیستی و کمیته امداد، شب گذشته با حضور رئیس جمهوری مطرح شد و این سبد با توجه به تعداد اعضای خانوار بین ۱۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان خواهد بود.

وزیر تعاون، ، درباره افزایش میزان حقوق مشمولان تامین اجتماعی، یادآور شد: از اردیبهشت ماه برای حداقل حقوق، افزایش ۳۶.۵ درصدی خواهد داشت و در سایر سطوح نیز افزایش ۱۳ درصد به علاوه عدد ثابت ۲۱۶ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

 
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: