bazarnews

کد خبر: ۵۳۴۹۹
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۸
درحالی به دلیل ضعف و ناهماهنگی در تیم روابط عمومی وزرات نفت، پنجشنبه گذشته رکورد مصرف بنزین در تاریخ ایران شکسته شد که می‌بایست وظیفه اعلام خبر سهمیه بندی به نحوی صحیح و از سوی بالاترین مقامات آن وزارت اعلام می‌شد.

پس از رسانه ای شدن موضوع سهمیه بندی سوخت در تاریخ 10 اردیبهشت، موجی از تقاضا برای بنزین در جایگاه ها منجر به تشکیل صفوف کیلومتری شد. اما فردای آن روز وزیر نفت در آیین گشایش بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی تهران اخبار منتشر شده در خصوص سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین را تکذیب کرد.

نهایتا به دلیل اوج گرفتن التهابات و همچنین نارضایتی مجلسی ها از این اقدام دولت، طرح سهیمه بندی و افزایش قیمت سوخت منتفی اعلام شد. این موضوع سبب احظار دو رسانه منتشر کننده خبر به دادگاه شد که پس از ارائه مستندات، تایید شد که خبر از سوی رئیس روابط عمومی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی به رسانه اعلام شده است. که این موضوع به احضار و بازداشت مسئول یاد شده منجر شد.

امروز نیز سخنگوی قوه قضاییه با تایید این موضوع که خبر از سوی رئیس روابط عمومی پالایش و پخش به رسانه ها داده شده است، گفت:  فردی که از سوی رسانه ها معرفی شد  احضار شد و قبول کرد که این خبر را زیرمجموعه وزارت نفت به خبرگزاری‌ها داده است. به لحاظ التهاب جامعه و خبر کذب در جامعه ایشان تحت تعقیب قرار گرفت و مسئول این فرد که خبر را از او شنیده بود احضار و از او هم تحقیقات به عمل آمد.  در نهایت در موضوع سهمیه‌بندی بنزین از دو رسانه رفع اتهام شد و دو مقام دولتی برایشان قرار صادر شد.

اما مستندات حاکی از آن است که وظیفه سخنگویی از سوی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی به رئیس روابط عمومی این شرکت تفیض شده بود.

در این باره قره خانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس نیز به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: نمی توان پذیرفت که مسئول روابط عمومی راسا اقدام به چنین کاری کرده باشد و حتما از افراد دیگری دستور برای چنین کاری داشته است.

وی با تاکید بر این موضوع که طبق ماده 30-9 اختیارات، دولت باتوجه به ملاحظات اقتصادی-اجتماعی ، مجوز اقدام در زمینه قیمت و سهمیه بندی سوخت از سوی مجلس داشت، گفت: باید این موضوع را در نظر بگیریم که ملاحظات اجتماعی در این تصمیم دولت برای افزایش و سهمیه بندی بنزین دیده نشده بود. از این رو مجلس با افزایش قیمت و سهمیه بندی بنزین مخالفت کرد. از این رو بنده نیز بعنوان فردی مسئول و سخنگوی کمیسیون انرژی تا زمان نهایی شدن این تصمیم، مصاحبه ای نداشتم. اما پس از اطمینان کامل نظر کلی را بیان داشتم. در نتیجه از وزارت نفت هم این انتظار می رفت که برای چنین تصمیم و اقدام مهم ملی، اطلاع رسانی صحیح و حرفه  ای انجام دهد.

قره خانی با اشاره به این موضوع که تدبیر نادرست روابط عمومی وزارت نفت در اطلاع رسانی صحیح سبب تشدید التهابات شد، گفت: در پنجشنبه گذشت و پس از اعلام خبر شروع سهمیه بندی از فردای آن روز، مصرف بنزین به بالای ۱۵۰ میلیون لیتر در روز رسید. وی همچنین با تاکید بر نقص کار  در وزارت نفت، افزود: اعلام می کنم که حتما قصور و نقصی در اطلاع رسانی به عموم مردم از سوی وزارت نفت روی داده است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس همچنین گفت: حتما می بایست یک مقام بلندی پایه ای فراتر از خانم مسئول، این اطلاع رسانی را انجام می داد، چراکه اعلام تصمیم به این مهمی که از سوی سران سه قوه تصویب شده نبایست به مسئول روابط عمومی سپرده شود. وی افزود: باید این اطلاع رسانی به شیوه صحیح و از سوی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش انجام می شد.

گفتنی است به دنبال انتشار این اخبار و مراجعه شهروندان به جایگاه ها در روز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت، مصرف بنزین با جهش قابل توجه نسبت به روز قبل و روز مشابه در در هفته قبل از این تاریخ به رقمی بالاتر از ۱۵۰ میلیون لیتر رسید.

اقتصادآنلاین

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: