bazarnews

کد خبر: ۵۳۶۷۱
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۱
Affiliate Marketing یا فروش رابطه‌ای یا همکاری در فروش یکی از روش‌های بازاریابی است که در آن کسب و کار (merchant) با استفاده از تبلیغات خود در وب سایت‌های Affiliate Marketing معرفی و فروش محصول خود می‌پردازد و به ازای آن به وب سایت همکار، پورسانت پرداخت می‌کند.

گروه بازار دیجیتال بازار نیوز: Affiliate Marketing یا فروش رابطه ای یا همکاری در فروش یکی از روش های بازاریابی است که در آن کسب و کار (merchant) با استفاده از تبلیغات خود در وب سایت های Affiliate Marketing معرفی و فروش محصول خود می پردازد و به ازای آن به وب سایت همکار، پورسانت پرداخت می کند. در واقع کسب و کار به یک یا چند که بازدید کننده یا مشتریانی را به کسب و کار خود ارجاع دهند، پاداش یا پورسانت پرداخت می کند.

فروش رابطه ای نوعی از بازاریابی است که در آن محصولات و خدمات دیگران را در قبال دریافت کمیسیون برای فروش یا ارائه خدمات در سایت، وبلاگ یا از طریق لینک هایی که در اختیار قرار داده می شود به صورت آنلاین به کاربران دیگر معرفی می کنند. بنابراین همکاری در فروش یا Affiliate Marketing یه معنی بازاریابی و معرفی کالا یا خدمات دیگران به منظور فروش کالا یا خدمات آنها و استفاده مشترک از سود به دست آمده بر اساس توافق صورت گرفته، می باشد.

این حرفه در واقع 4 بازیگر دارد:


• فروشنده یا brand یا کسب و کار که به آن merchant گفته می شود.
• شبکه
• ناشر که در اینجا همان همکار در فروش یا Affiliate Marketing نام دارد.
• مشتری


مفهوم اشتراک گذاری درآمد و پرداخت کمیسیون برای کسب و کارهای حال حاضر به مفهوم اینترنت و Affiliate Marketing اشاره می کند. در واقع می توان گفت به اشتراک گذاری سهم درآمدی در مسیر تجارت الکترونیک در نوامبر 1994 یعنی چهار سال پس از پیدایش شبکه جهانی وب( www) صورت پذیرفت.
از ابتدایی ترین و مشهور ترین وب سایت هایی که کار Affiliate Marketing را آغاز کردند، Amazon را می توان نام برد. آمازون برنامه فروش رابطه ای خود را در جولای 1996 راه اندازی کرد. همکاران در فروش آمازون در آن زمان می توانستند بنر یا لینک متنی را در سایت خود برای کتاب های شخصی، یا لینک مستقیم به صفحه اصلی سایت آمازون قرار دهند.


زمانی که بازدید کننده روی وب سایت همکار کلیک کنند تا به آمازون متصل شود و یک کتاب خریداری کند، آن شخص کمیسیون دریافت می کرد. در واقع آمازون اولین merchant برای ارائه این مدل نبود اما برنامه affiliate آن برای اولین بار به صورت گسترده مشهور شد و مدل آن مبنایی برای برنامه های بعدی قرار گرفت.

متدهای پرداخت یا سودآوری در بازاریابی رابطه ای

80 درصد از برنامه های فروش امروزی از اشتراک درآمد یا پرداخت به ازای فروش (PPS) به عنوان یک متد کار می کنند. 19 درصد از برنامه های فروش بر اساس ACTION یا فعالیت درآمد پرداخت می کنند. سایر برنامه های فروش از متدهای دیگری مثل (CPC) یا پرداخت به ازای کلیک یا (CPM) یا پرداخت به ازای هر 1000 بازدید پرداخت می کنند.
در کسب و کارهای بالغ (mature) جهانی، کمتر از یک درصد از برنامه های سنتی Affiliate Marketing امروز از پرداخت به ازای کلیک یا پرداخت به ازای 1000 بازدید استفاده می کنند. اما به هر حال این نوع متدهای پرداخت به شدت در نمایش تبلیغات و جستجو استفاده شده است.
بازاریابی همکاری یا عملکرد
در این روش، ریسک و ضرر بین ناشر و فروشندهبه اشتراک گذاشته می شود و هیچ کدام از طرفین نگران نیستند چرا که اگر یک ناشر مشتری را به فروشنده معرفی کند و خریدی در این بین صورت گیرد، پورسانت دریافت می کند.
برنامه های فروش چند سطحی
برخی از تبلیغات کنندگان برنامه های چند سطحی را ارائه می دهند که در آن درآمد با کمیسیون را به یک شبکه از ارجاع دهندگان سلسله مراتبی از ثبت نام ها و شرکا توزیع می کند.
در حقیقت ناشر A با یک تبلیغ کننده به این برنامه ثبت نام می کند و برای فعالیت هایی که توسط یک پیشنهاد بازدید صورت می گیرد، پاداش دریافت می کند. اگر ناشر A بتواند ناشر B و C را برای ثبت نام برای همان برنامه و استفاده از کد ثبت نام خود جذب کند، همه فعالیت های آتی که توسط ناشر B و C انجام شود، در درآمد اضافی ناشر A لحاظ خواهد شد.
برنامه های ارجاع فراتر از دو سطح مانند بازاریابی چند سطحی یا بازاریابی شبکه ای هستند اما متفاوت عمل می کنند. چرا که بازاریابی چند سطحی الزامات، شرایط و کمیسیون های پیچیده و متفاوتی دارد و نسبت به  Affiliate Marketing  پیچیده تر است.
به طور کلی می توان گفت این برنامه های همکاری در فروش و ارتقای سطح فروش شرکت ها موثر است و به شدت هزینه تبلیغات را کاهش می دهد.

برچسب ها: فروش ، سایبری ، بازاریابی
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: