bazarnews

کد خبر: ۵۳۸۰
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۸
رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران در گفتگو با خبرنگار بازار نیوز؛
رئیس انجمن صنایع خوراک دام گفت: واردات خوراک دام، طیور و آبزیان نسبت به تولید آن در کشور ارزان تر و مقرون به صرفه تر است.
مقرون به صرفه تر بودن واردات خوراک دام نسبت به تولید!مجید موافق قدیری رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران در گفتگو با خبرنگار بازار نیوز گفت: ایران در حوزه تولید خوراک دام، طیور و آبزیان در سال گذشته حدود 7.5 میلیون تن تولید داشته که این میزان تنها 40 درصد ظرفیت اسمی تعیین شده است و میزان تولید خوراک آبزیان در سال 94 حدود 153 هزار تن بوده اما به دلیل تامین نیاز داخلی حدود 50 تا 60 هزار تن نیز از سایر کشورها وارد کرده ایم.

وی افزود: در حال حاضر 644 واحد تولید خوراک دام طیور و آبزیان در کشور فعال است که 31 واحد آن مربوط به تولید خوراک آبزیان می شود و ظرفیت تولید اسمی آنها به ترتیب 19 میلیون تن و 700 هزار تن در نظر گرفته شده است.

قدیری بیشترین مصرف وارد کنندگان این محصولات را کشورهای آسیای میانه، عراق، پاکستان، افغانستان، گرجستان، ارمنستان و قرقیزستان دانست و عنوان کرد: صادرات سال گذشته در این بخش 230 هزار تن بوده که 35 هزار تن آن مربوط به خوراک آبزیا ن که به 11 کشور جهان ارسال شده می شود.

وی اظهار داشت: برخی از قوانین و آیین نامه های مصوب شده در سنوات گذشته و یا آیین نامه ها و دستور العمل هایی که سازمان های مرتبط همانند جهاد کشاورزی، دامپزشکی و سازمان ملی استاندارد تعیین می کنند موجب بروز مشکلاتی برای تولید کنندگان این بخش می شود.

دامپزشکی باید کمی راحتتر مجوز صادر کند
وی در خصوص علت صادرات کم ایران در این حوزه  تصریح کرد: یکی از مهمترین مشکلات تولیدکنندگان خوراک دام، طیور و آبزیان در صادرات مربوط به دریافت مجوزهایی می شود که باید سازمان دامپزشکی در اختیار آنها قرار دهد زیرا استاندارهایی که این سازمان تعیین کرده به علت سطح بهداشتی بالایی که ایران دارد بسیار بالاتر از حد استاندارد کشورهایی است که به آنها صادرات انجام می دهیم و این سختگیری در صدور مجوز موجب کاهش حجم صادرات شده و در حال حاضر بیشترین صادرات حوزه خوراک آبزیان به خوراک ماهیان سر آبی، سالامون ،قزل آلا، خوراک ماهیان گرم آبی و میگو مربوط می شود.

قدیری افزود: باید برای رفع این مشکل سازمان دامپزشکی با توجه به شرایط حاکم بر کشورهای هدف قوانین و آیین نامه های مربوط به صدور مجوز خود را تغییر دهد تا با افزایش صادرات انگیز بیشتری نیز در تولید کنندگان داخلی ایجاد شود.

وی یکی از الویت های بقای هر واحد تولیدی در کشور را سرمایه دانست و گفت: در صنعت کشاورزی و دامپروری سرمایه در گردش موضوع مهمی محسوب می شود و بازده سود در این صنعت بسیار پایین است؛ و نرخ بهره بالایی که در بانک ها وجود دارد به صورت مستقیم بر روی قیمت تمام شده محصولات تاثیر گذاشته و با افزایش نرخ سود قیمت تولیدات نیز افزایش می یابد که همین امر علاوه بر کاهش قدرت رقابت پذیری ما در بازارهای بین المللی، ارزآوری، تولید و اشتغال را نیز کاهش می دهد.

قدیری اظهارد اشت: با وجود اینکه تولید کنندگان تولید خوراک دام، طیور و آبزیان به سرمایه در گردش نیازمند هستند اما اصلا مقرون به صرفه نیست که این سرمایه را با نرخ بالای سودهای بانکی تامین کنند؛ مثلا در حال حاضر سود بانک ها برای تولیدکنندگان صنایع کشاورزی 15 درصد در نظر گرفته شده بنابراین تولیدکننده نیز باید به همین میزان سود کند؛ اما آیا در حلقه های صنعت کشاورزی ایران بخشی وجود دارد که سود سالانه آن 30 درصد باشد؟

قدیری افزود: بانک ها باید سودی را برای تسهیلات خود در نظر بگیرند که تولیدکنندگان در زمان پرداخت آن متضرر نشوند و توان رقابت در منطقه را نیز داشته باشند.

 وی تاکید کرد: با وجو اینکه سرمایه گذاری در حلقه های صنعت آبزیان به علت استفاده از تکنولوژی روز دنیا قابیلت جذب سرمایه گذاری، افزایش صادرات و پتانسیل تولید و رقابت با بهترین برند های جهانی را دارد اما به دلیل شرایط ویژه سرمایه گذاری و ریسک بالایی که دارد سرمایه گذاران کمتری تمایل ورود به آن را دارند.

وی 60 تا 70 درصد مواد اولیه تولید خوراک دام، طیور و آبزیان را وارداتی دانست و عنوان کرد: همین امر نیز موجب افزایش قیمت تمام شده محصولات می شود؛ علاوه بر آن به علت اینکه  ایران در خصوص قیمت با بازارهای جهانی رقابت می کند نرخ ارز و نوسانات آن نیز بر روی قیمت این محصولات تاثیر مستقیم دارد بنابراین اگر هر چه زودتر ارز تک نرخی شود ما می توانیم به راحتی وارد رقابت با سایر کشورها در حوزه توولید خوراک دام، طیور وآبزیان شویم و تصمیمات درستی بگیریم.

مشکلات مبادلات مالی موجب از دست دادن بازارهای هدف شده است/ سویفت هم مشکلات مبادله ا را برطرف نکرد
قدیری تاکید کرد: تا زمانی که دولت به واردکنندگان یارانه پرداخت می کند تولید داخلی با محوریت صادرات در کشور ساماندهی نمی شود؛ علاوه بر آن مشکلات بانکی ما با سایر کشورها نیز یکی از موانع افزایش صادرات به شمار می رود که باید هرچه سریعتر دولت آن را بر طرف کند تا ما بتوانیم با بانک های جهانی تعامل کنیم؛ متاسفانه به علت مشکلات موجود در زمینه مبادلات مالی در حال از دست دادن بسیاری از بازارهایی که با زحمت بدست آورده ایم هستیم. 

وی در خصوص طرح سیستم بانکی سویفت تصریح کرد: وجود اجرایی شدن ما سویفت هنوز نتوانسته ایم با کشورهایی که برای آنها کالا ارسال می کنیم ارتباط بانکی برقرار و پول خود را دریافت کنیم و به علت اینکه ارز مورد استفاده از صنعت کشاورزی ایران مبادله ای است صادرکنندگان این حوزه باید از شبکه بانکی کشور نقل و انتقال پول را انجام دهند به همین دلیل ما به سیستم بانک مرکزی خود محدود شده ایم.

قدیری عنوان کرد: دولت برای خروج از رکود حاکم در بازار باید قوانین دست و پا گیری که بر سر راه تولیدکنندگان و بازرگانان است حذف کند تا بسیاری از مشکلات موجود نیز برطرف شوند. 

قدیری گفت: برخی از مواد اولیه که در تولید خوراک دام مانند پودر ماهی کیلیکا، ذرت دامی، جو و کنجاله ها یا  نمی توانیم در کشور تولید کنیم و یا به علت اینکه میزان مصرف داخلی در این حوزه ها خیلی بالا است تولیدات خودمان تامین کننده نیازهای داخلی نیست.

وی کمبود آب، نبود زمین کشاورزی مناسب و کشاورز را از جمله دلایل تولید نکردن این مواد دانست و اظهار داشت: قیمت وارداتی مواد اولیه صنعت دامپروری کشور نسبت به تولید داخلی بسیار ارزان تر است  و علاوه بر آن تولیدات خارجی یکنواخت و دارای کمترین ناخالصی ها هستند.

قدیری تولید خوراک دام طیور و آبزیان در کشور را مقرون به صرفه ندانست و افزود: جهت تولید محصولات سود آور دولت باید به ارائه تسهیلات با نرخ سود پایین بپردازد، تولید کنندگان از تکنولوژی های روز دنیا استفاده کنند، تبلیغات جهت ترویج کالا در جهان صورت گیرد و باید فکر مدیران نیز از انجام کار با روش سنتی تغییر کند.

وی صنعت کشاورزی ایران را نسبت به سایر صنعت های کشور رقابت پذیرتر دانست و خاطرنشان کرد: طبق گزارش سازمان تجارت جهانی صنعت کشاورزی ما نسبت به صنایع دیگر قابلیت رقابت بالایی دارد که علت اصلی آن وجود اقیلم مناسب در کشور است.  
 
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: