bazarnews

کد خبر: ۵۴۱۰۹
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰
مهم‌ترین مسأله‌ای که در ارتباط با تخصیص منابع ارزی به صورت ترجیحی به واردات کالا‌های اساسی وجود دارد، توانایی این سیاست در کنترل قیمت‌ها به عنوان هدف اصلی است.

گروه اقتصادکلان بازارنیوز: مهم‌ترین مسأله‌ای که در ارتباط با تخصیص منابع ارزی به صورت ترجیحی به واردات کالاهای اساسی وجود دارد، توانایی این سیاست در کنترل قیمت‌ها به عنوان هدف اصلی است. حال می‌خواهیم تورم چند کالای اساسی منتخب را که همگی از ارز 4200 بهره‌مند شده‌اند، بررسی کنیم.

نمودار (1) به خوبی نشان می‌دهد تا قبل از اردیبهشت ماه سال 97، قیمت چای خارجی از یک روند با ثبات برخوردار بوده است اما پس از اعمال سیاست ارز ترجیحی، قیمت این این کالا روندی صعودی را در پیش گرفته‌اند. این در حالی است که واردات وزنی آن در سال 97 نسبت به 96، 10 درصد افزایش داشته اشت اما  قیمت بازاری آن در انتهای بهمن ماه 97 حدود 41 درصد رشد کرده است!

نمودار (1) روند قیمتی ماهانه چای خارجی در سال 97. (تومان)

آمار قیمتی کالا‌های اساسی منتخب که ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفته‌اند

                    منبع: اطلاعات شاخص قیمت مرکز آمار

این اتفاق تقریباً برای تعدادی از کالاهای اساسی رخ داده و یا اینکه از اردیبهشت ماه سال 97 روند صعودی افزایش قیمت کالاها شدت بیشتری به خود گرفته است. نمودار (2) هم نشان می‌دهد برنج درجه یک خارجی از اواخر سال 96 روند افزایشی خود را آغاز کرد اما پس از فروردین ماه 97، میزان افزایش قیمت این کالا کم‌تر نشد و واردات آن تقریبا ثابت بوده است.

نمودار (2) روند قیمتی ماهانه برنج درجه یک خارجی در سال 97

آمار قیمتی کالا‌های اساسی منتخب که ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفته‌اند

                     منبع: اطلاعات شاخص قیمت مرکز آمار

اما در بین کالاهای اساسی اولویت اول، بیشترین افزایش قیمت مربوط به گوشت قرمز بوده که تا مرز سه برابر نیز پیش‌روی کرده است. این آمار نشان می‌دهد علی‌رغم تلاش دولت برای پوشش نیاز مردم از طریق واردات، توفیقی در ثبات قیمت داخلی این کالا حاصل نشده است.

نمودار (3) روند قیمتی ماهانه گوشت گوسفند در سال 97. (تومان)

آمار قیمتی کالا‌های اساسی منتخب که ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفته‌اند

                     منبع: اطلاعات شاخص قیمت مرکز آمار

 

برچسب ها: دلار ، ارز ، اقتصاد ، بازارنیوز
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: