bazarnews

کد خبر: ۵۴۱۷
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰
بازرگانان مازندران می گویند برغم همه ظرفیت های استان مازندران در امر صادرات و واردات و تبادلات تجاری با دیگر کشورها با مشکلات فراوانی روبه رو هستند.
بازار نیوز - فعالیت بنادر امیرآباد بهشهر، نوشهر و فریدونکنار ، فرودگاه های ساری ، نوشهر ، رامسر و نیز مسیر دسترسی از طریق راههای کندوان ، هراز و سوادکوه به پایتخت و نیز کشاورزی پربار از مهم ترین ظرفیت های مازندران است که این توانمندی ها در دیگر استان های کشور کمتر دیده می شود.

شماری از فعالان اقتصادی مازندران در نخستین نشست هفته پیش که با محوریت بخش حمل و نقل دریایی در منطقه ویژه اقتصادی نوشهر برگزار شد به فراهم نبودن زیرساخت های حوزه حمل و نقل دریایی با هدف صدور محصولات کشاورزی به دیگر کشورهای حاشیه دریای خزر به عنوان یکی از مشکلات اساسی دراین منطقه بیان کردند.

در حالی این مشکلات از سوی این فعالان اقتصادی در این نشست مطرح شده است که در ماه های گذشته ، کشور روسیه پس از تحریم های اتحادیه اروپا و درپی آن بروز اختلاف با ترکیه برای واردات محصولات کشاورزی ایران از جمله لبنیات ، گوشت مرغ و مرکبات اعلام آمادگی کرده است. 

بنا به گفته این فعالان اقتصادی ، تجار مازندرانی اکنون به خاطر نبود زیرساخت های مناسب حمل و نقلی از جمله کانتینرهای ویژه ، محصولات کشاورزی را به استان همجوار گیلان برده و از آنجا با نام آن استان به کشورهای حاشیه دریای خزر صادر می کنند .

آمار کامیون های دارای کانتینر سردخانه ای در مازندران اکنون بین 40 تا 50 دستگاه برآورد می شود در حالی که نیاز استان برای پاسخگویی به صادرات محصولات کشاورزی دستکم یکهزار دستگاه است.

مدیرعامل شرکت توسعه صادرات گل میوه مازند گفت : یکی از دغدغه های اساسی فعالان اقتصادی امنیت ،سلامت و هزینه تمام شده محصولات کشاورزی به هنگام حمل توسط ناوگان حمل و نقل دریایی است. 

شرکت توسعه صادرات گل میوه مازند در شهر سلمانشهر شهرستان عباس آباد غرب مازندران فعالیت دارد و دستکم 50 باغدار عضو آن هستند.

هوشنگ رحمانی افزود : با توجه به فساد پذیری میوه و تره بار در زمان کوتاه ، بنابراین هنگام حمل این محصولات باید از کشتی های مجهز به امکانات سردخانه ای استفاده شود درحالی که در بنادر این استان این گونه نیست.

وی ادامه داد : تاکنون بخش های دولتی و خصوصی برای خریداری و تهیه کشتی های مجهز به سردخانه در بنادر شمالی استقبال نکرده اند ضمن اینکه در کشورهای مقصد نیز باید سردخانه هایی وجود داشته باشد چراکه محصولات برای ماندگاری بیشتر قبل از رسیدن به بازار مصرف در سردخانه نگهداری شود.

وی افزود : اکنون این محصولات پس از تخلیه بار کشتی ها ه کشور مبدا حمل می شود که حدود 10 تا 15 روز هم به طول می انجامد تا این محصولات به کشورهای مورد نظر و به بازار مصرف برسد که این امر به دلیل نبود سردخانه در مقصد و مدت زمان ارسال کالا سبب افزایش قیمت کالا می شود.

این فعال اقتصادی گفت : از دیرباز کشتی های مجهز به امکانات سردخانه ای در دیگر کشورها فعالیت دارند که این وضعیت علاوه بر تضمین سلامت و امنیت محصولات همچنین ارزآوری خوبی نیز برای کشور صادرکننده به همراه دارد.

رحمانی ، گل و گیاه و مرکبات را به عنوان مهم ترین محصولات کشاورزی تولیدی صادراتی در غرب مازندران معرفی کرد و افزود : به طور میانگین هرسال مقدار 300 هزار تن کیوی در این مناطق تولید می شود که به دلیل کمبود و فراهم نبودن امکانات حمل و نقل حدود یکصد هزارتن آن به کشورهای حاشیه دریای خزر صادر می شود. 

کارشناسان نیز اعتقاد دارند مازندران ، بویژه غرب استان به لحاظ برخورداری از شرایط بسیار مناسب نظیر خاک مطلوب ، نورخورشید به اندازه کافی و سازگاری درختان کیوی با اقلیم منطقه ، بیشترین میزان تولید این محصول را به خود اختصاص داده است. 

به گفته آنان در صورت اتخاذ سیاست های اصولی ، برنامه ریزی صحیح از سوی مسئولان دقت بیشتر در حمل و نقل و نگهداری این محصول ، ایران توانایی صدور حدود 80 درصد کیوی تولیدی در شمال کشور بویژه غرب مازندران را به خارح از کشور دارد که در صورت تحقق این مهم ، اقتصاد منطقه متحول می شود. 

مدیر عامل شرکت توسعه صادرات گل میوه مازند با بیان اینکه 5 هزار تولید کننده گل و گیاه در غرب مازندران فعالیت دارند گفت : در بخش گل و گیاه حدود 300 گونه دراین مناطق از جمله گل های بریده ، گلدانی آپارتمانی و باغچه ای تولید می شود که گل های ارکیده در بازارهای جهانی اقبال زیادی دارد.

رحمانی بدون اعلام میزان صادرات این محصول درعین حال افزود : میزان ارزآوری ناشی از صادرات گل و گیاه سال گذشته حدود یک میلیون دلار بوده است درحالی که اگر امکانات و تجهیزات حمل و نقل لازم فراهم باشد می توان تا صد برابراین محصول را به دیگر کشورها صادر کرد.

بر اساس آمارهای رسمی سالانه 2/2 میلیون تن مرکبات، 180 هزار تن گوشت مرغ( 11 درصد نیاز کشور)، 700 هزارتن شیرخام در مازندران تولید می شود .

مازندران بر اساس آمارهای رسمی کشوری در تولید 14 محصول کشاورزی رتبه اول کشور را دارد و 10.5 درصد ارزش افزوده محصولات کشاورزی ایران هم در اختیار این استان است .

مدیر شرکت کیمیا کاران شیما تولید کننده مواد شوینده ،انواع مایع ظرفشویی، مایع دستشویی، سفیدکننده، جرم گیر در محمودآباد در این نشست گفت : خودروهایی که محصولات را از کشورهای عراق ، افغانستان ، جمهوری آذربایجان و ارمنستان وارد ایران می کنند ظرفیت حمل حدود 36 تا 40 تن بار دارند درحالی که میزان ظرفیت حمل بار تریلی ها این منطقه حدود 23 تن است.

عبدالله غلامی افزود : درحالی که این دسته از رانندگان که از ایران برای کشورهایی مانند افغانستان ، ارمنستان و عراق حمل می کنند تا تکمیل نشدن ظرفیت در گذرگاه های مرززمینی در انتظار می مانند. 

وی ادامه داد: این وضعیت سبب شده تا برای تکمیل ظرفیت بار این خودروها در گذرگاه های مرزی از خودروهای با ظرفیت حدود 14 تا 15تن بدون کانتینر استفاده کنیم و متاسفانه گمرگ فریدونکنار برخلاف سایر شهرستان های مازندران نسبت به پلمپ این خودروها کوتاهی می کند.

این فعال اقتصادی گفت : پلمپ نکردن خودروها ازسوی گمرگ این منطقه حکم حمل کالاهای قاچاق دارد و چنین وضعیتی سبب می شود تا به واسطه ها در دیگر مناطق از جمله شهرهای گنبدکاووس و یا مشهد مقدس روی آوریم و با این اقدام ضمن آنکه تولید این نوع کالاها با نام این واسطه ها ثبت می شود مهم تر از همه این مسائل بخشی از منافع مانند مشوق های صادراتی نیز عاید آن ها می شود. 

غلامی ، کندی روند صادرات را از دیگر مشکلات رفتارهای سلیقه ای مسئولان گمرک دراین منطقه دانست و ادامه داد : این مشکل همچنین سبب شده تا برخی از رانندگان تریلی ها حمل کننده محصولات صادراتی این شرکت به دلیل معطلی استقبال چشمگیری نکنند. 

مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران هم گفت : عزم و اراده مدیران استانی برای رفع موانع و مشکلات صادرات و واردات کالاها جدی بوده و تاکنون حمایت های خوبی از فعالان اقتصادی دراین استان صورت گرفته است.

سیاوش رضوانی افزود : بارها نشست های متعددی با عنوان ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در مرکز استان برگزار و استاندار مازندران نیز برای رفع موانع و مشکلات حوزه واردات و صادرات تاکید فراوانی نیز داشته اند.

وی ، خطوط دریایی را به عنوان آسان ترین و ارزان ترین مسیر حمل و نقل کالا در کشور دانست و ادامه داد : امروز کشورهایی مانند ترکمنستان که فاصله چندانی با بنادر این استان ندارد و می توان به مدت حدود 2 روز کالاهایی نظیر گل و گیاه ، گوشت و مرکبات به این کشورها صادرکرد .

مدیرکل بنادر و دریانوردی با ارائه گزارشی از میزان تخلیه و بارگیری کالا از سال 1380 تاکنون در بنادر شمالی به معرفی ظرفیت های منطقه ویژه بندر نوشهر پرداخت و گفت : این بندر با مساحتی حدود 45 هکتار و ظرفیت پذیرش پهلوگیری کشتی ها به میزان حدود شش هزار و 500 تن و وجود 10 اسکله، اقدامات خوبی در دوره های گذشته به ویژه در دولت تدبیر و امید در حوزه توسعه زیرساخت ها و توسعه تجهیزات این بندر با همکاری بخش خصوصی صورت گرفته است.

رضوانی افزود : به عنوان نمونه با خشک کردن حدود 14هکتار زمین در دریا در ضلع شرقی این بندر با ساخت انبارهای سرپوشیده ، رو باز و نیز سیلوی غلات با همکاری بخش خصوصی حدود 500 میلیارد ریال در این بندر سرمایه گذاری شده است و چنین تحولاتی می تواند نوید بخش افزایش صادرات و واردات کالاها در آینده دراین بندر باشد.

وی ادامه داد : در حوزه مسافری و گردشگری دریایی نیز با وجود در اختیار داشتن پایانه مسافربری در این بندر مذاکرات خوبی در بازدیدی که نماینده وزارت امور خارجه و رایزن کشور ترکمنستان از این بندر داشتند صورت گرفت وامیدوارم در آینده نزدیک شاهد فعالیت در حوزه گردشگری دریایی این منطقه باشیم .

منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر به علت نزدیکی به پایتخت و مراکز عمده و تجاری و صنعتی و دسترسی آسان به بازارهای مصرفی آسیای میانه و اروپای شرقی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. 

مدیرکل گمرکات مازندران نیز گفت: با راه اندازی سامانه جامع امور گمرکی تمامی موانع و مشکلات پیش رو در حوزه صادرات کالاهای استان به کشورهای دیگر برطرف شد .
ابوالقاسم یوسفی نژاد افزود : با تشکیل ستاد تسهیلات فرامرزی به دستور استاندار مازندران همه موانع گمرگی برداشته شد .

وی ادامه داد : با فراهم کردن امکانات و زیر ساخت های لازم در بزرگ ترین پایانه گل و گیاه شمال کشور در منطقه اسبچین شهرستان عباس آباد ، خدمات گمرکی در این منطقه ارائه می شود.

مدیرکل گمرکات مازندران گفت :با انعقاد قراردادهای گمرکی میان شرکت های اقتصادی روسی و ایرانی مشکلاتی برای صدور مجوزهای گمرکی خودروهای سنگین کمتر از 22 تن بدون پلمب رفع شد .

وی از ارائه خدمات حمل و نقل کالا از طریق هوایی به فعالان اقتصادی به عنوان یکی از آمادگی های گمرک مازندران نام برد . 

یوسفی نژاد به اتصال 22 سازمان با سامانه جامع امور گمرکی مازندران اشاره کرد و افزود : با وجود فعالیت ستاد تسهیلات تجارت فرامرزی در استان ، صادرکنندگان با مشکلاتی برای اخذ مجوزهایی از برخی سازمان ها مواجه هستند .

مازندران به لحاظ برخورداری از موقعیت های ممتازی مانند تولید گل و گیاه ، مرکبات ، برنج ، کیوی ، مواد صنعتی ، معدنی و برنج در کشور جایگاه ویژه ای دارد.

طبق آمار موجود دستکم 50 فعال اقتصادی در حوزه صادرات و واردات کالا در مازندران فعالیت دارند که بخشی از کالاهای خود را از طریق خطوط دریایی بنادر مازندران مانند امیرآباد ، فریدونکنار ، نکا و نوشهر به کشورهای همسایه صادر می کنند.

دراستان مازندران افزون بر 800 نفر دارای کارت بازرگانی هستند که برنامه صادرات استان برای سالجاری 500 میلیون دلار برآورد شده است.
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: