bazarnews

کد خبر: ۵۴۱۷۶
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۳
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد:
یک کارشناس اقتصادی «مصوبه هیأت وزیران مبنی بر روش واردات بدون انتقال ارز» را مصوبه‌ای خلق‌الساعه‌ای خطاب کرد که تأثیرات منفی بر بازار ارز دارد و افزود: صدور و ابلاغ این مصوبات با پیمان‌سپاری ارزی در تناقض است و اجرای آن را با مشکل مواجه خواهد کرد.

گروه بازرگانی بازارنیوز: غلامحسین طاهری، کارشناس اقتصادی، به پیمان‌سپاری ارزی اشاره کرد و گفت: با اجرای این روش، صادرکننده کالا متعهد می‌شود تا ارز به دست آمده از فروش کالا در خارج را طی مدت معینی به کشور انتقال دهد و به این ترتیب ارز حاصل از صادرات به کشور باز گردد.

وی در ادامه «مصوبه هیأت وزیران مبنی بر روش واردات بدون انتقال ارز» را مصوبه‌ای خلق‌الساعه‌ای خطاب کرد که تأثیرات منفی بر بازار ارز دارد و افزود: صدور و ابلاغ این مصوبات، با پیمان‌سپاری ارزی در تناقض است به گونه‌ای که اجرای آن را با مشکل مواجه خواهد کرد زیرا فردی که ارز حاصل از صادرات را در اختیار دارد، دیگر انگیزه‌ای برای بازگشت این ارز به کشور نخواهد داشت.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین وظایف دولت، ایجاد اعتماد، ثبات و تضمین سرمایه‌ برای فعالان اقتصادی است، گفت: نبود یک برنامه مدون از سیاست‌های واردات و صادرات در کنار صدور و ابلاغ بخشنامه‌های متناقض، امنیت سرمایه‌گذاری کشور را مخدوش کرده به گونه‌ای که بسیاری از سرمایه‌گذاران به دلیل عدم اطمینان از شرایط داخلی، سرمایه خود را به کشور باز نمی‌گردانند.

راهکارهای حل مشکلات داخلی

طاهری با پیشنهاد تشکیل یک تیم کارشناسی برای بهبود وضعیت ارزی تأکید کرد: مدیریت و اصلاح شرایط اقتصادی کشور باید با دانش تخصصی صورت گیرد؛ دولت باید بتواند در عین توجه به شرایط خاص کشور، جهانی فکر کرده و با توجه به تجارب دیگر کشور‌‌ها در شرایط نامطلوب اقتصادی، برای رفع مشکلات اقدام کند.

وی فشار مشکلات داخلی به اقتصاد را بیشتر از فشار تحریم‌های خارجی دانست و گفت: برای حل مشکلات داخلی کشور، علاوه بر شناخت ظرفیت‌های موجود و استفاده از دانش اقتصادی برای مدیریت، نیاز است تا اخلالگران اقتصادی شناسایی شده و بر آنها نظارت شود تا با رانت‌خواران و سودجویانی که در پوشش تاجر از وضعیت پیش‌آمده سوءاستفاده می‌کنند، برخورد شود.

مهم‌ترین راهکار مدیریت منابع ارزی

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اهمیت تولید برای ثبات و تقویت منابع ارزی اظهار داشت: مهم‌ترین راهکار برای مدیریت منابع ارزی و بهبود شرایط اقتصادی کشور، حمایت جدی و گسترده از تولید است؛ این موضوع بارها از سوی مقام معظم رهبری نیز مورد تأکید قرار گرفته به گونه‌ای که حل مشکلات اقتصادی کشور را در گرو تقویت تولید داخل و عمل به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دانسته‌اند؛ با این وجود نیاز است تا مسئولان هم اهتمام ویژه‌ای نسبت به این موضوع داشته باشند.

طاهری با تاکید بر لزوم نظارت بر عملکرد صادرکنندگان و واردکنندگان گفت: دولت می‌تواند با ثبت ارز‌هایی که به کشور وارد و یا خارج می‌شوند، به اطلاعات لازم جهت مدیریت وضعیت ارزی دست‌ یابد؛ همچنین نهاد‌های نظارتی می‌توانند با ثبت اطلاعات افراد و شرکت‌ها در هنگام وقوع تخلف برخورد کرده و در صورت لزوم، با سیاست‌های تشویقی، صادرکنندگان را به بازگرداندن ارز خود مجاب کنند.

وی در پایان با اشاره به فواید جذب سرمایه‌های خارجی افزود: می‌توان با تسهیل روند ورود سرمایه‌های خارجی، اثر تحریم‌ها را کاهش داد و برای کشور منابع جدید ارزی را ایجاد کرد.

برچسب ها: واردات ، ارز ، دلار ، بازارنیوز
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: