bazarnews

کد خبر: ۵۴۴۹۷
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۵
در دومین نشست اقتصادی بازارنیوز مطرح شد:
عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق گفت: هدف دشمن این بود که درآمد‌های ارزی ما کاهش پیدا کند، صادرات را هدفگیری کردند، نظام بانکی و نظام مالی را هدف گیری کردند که شما نتوانید اگر چیزی هم صادر کردید به راحتی منابع آن را برای تامین نیاز‌های داخلی کشور مورد استفاده قرار دهید.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز: کامران ندری گفت:  هدف دشمن این بود که درآمدهای ارزی ما کاهش پیدا کند، صادرات را هدفگیری کردند، نظام بانکی و نظام مالی را هدف گیری کردند که شما نتوانید اگر چیزی هم صادر کردید به راحتی منابع آن را برای تامین نیازهای داخلی کشور مورد استفاده قرار دهید، هزینه نقل و انتقال این منابع را برای ما به شدت بالا بردند و تلاش کردند در اقتصاد، بحران ارزی ایجاد کنند و چون می دانستند که بودجه دولت  تا حد زیادی وابسته به درآمدهای نفتی است تلاششان بر این است که کسری بودجه را در اقتصاد تعمیق کنند و به نظر می آید که فشارها دارد ما را به سمت پولی کردن کسری بودجه می برد. یعنی ما مجبور شویم کسری بودجه را از طریق چاپ پول تامین کنیم.

وی افزود: نقطه اخری که متصور است این است که ما  به سمت یک شرایط رکود تورمی حاد حرکت کنیم. اقتصادی که در آن تورم بالاست و اوج میگیرد و رشد تولید هم در آن کاهش پیدا کرده. افزایش صادرات غیر نفتی زمانی نوید خوب برای اقتصاد است که در کنارش رشد تولید هم داشته باشید، وقتی تولید افت پیدا کرده، مثلا نزدیک 4 درصد کاهش پیدا کرده و از آن طرف می بینید کالاهایتان صادر شده، باید نگران شوید. چون کالاها کم شده و آن چیزی که موجود است از کشور خارج می شود، این یعنی به سمت کمبود حرکت می کنید. ما این را می بینیم که کالاهای اساسی که موضوع مستقیم تحریم ها نبود الان دارد تحریم می شود و بخش عمده اش هم صادر می شود.

 

 
برچسب ها: ندری ، ارز ، تورم ، رکود
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: