bazarnews

کد خبر: ۵۴۴۹۹
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹
گمرک جمهوری اسلامی ایران منتشر کرد؛
بررسی آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد، واردات کشور در یک ماهه نخست سال ۹۸، دو میلیارد و سیصد و سی و چهار میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، با کاهش هفت درصدی مواجه شده است.

گروه بازرگانی بازارنیوز: بر اساس آمار منتشر شده، ده مبدأ عمده وارداتی ایران به ترتیب کشور های چین، ترکیه، امارات، هند، هلند، آلمان، ایتالیا، بریتانیا، کره جنوبی و روسیه هستند. در مقایسه با مقاصد صادرات ایران که عمدتا متشکل از کشورهای آسیایی بوده‌اند بخش زیادی از واردات کشور از کشورهای اروپایی انجام میشود. بیشترین درصد تغییر واردات در فروردین ماه ۹۸ در مقایسه با سال گذشته متعقل به ترکنمستان است که صادرات خود به ایران را با رشد ۴۳۰۰ درصدی به رقم ۹۰۰ هزار دلار رسانده است.

وضعیت واردات ایران از آسیا چگونه است؟
بررسی آمارها نشان می دهد، بجز چین، واردات از ۴ مبدا عمده وارداتی ایران با رشد چشمگیر مواجه بوده است. ترکیه ۱۵۹ درصد، هند ۲۱۲ درصد و هلند ۲۱۷ درصد صادرات خود به ایران را افزایش داده‌اند. واردات از پاکستان هم ۵۲ درصد رشد داشته است. این در حالی‌ست که در طول سال جاری، چین صادرات خود به ایران را ۳۰ درصد به ارزش ۱۸۹ میلیون دلار کاهش داده است که بیشترین کاهش وارداتی ایران از شرکای تجاری خود به حساب میاید. با این وجود همچنان عمده واردات ایران با رقم ۴۳۴ میلیون دلار از چین صورت میگیرد. واردات از کره جنوبی هم در حالی ۸۰ میلیون دلار ( ۳۰ درصد ) کاهش یافته که صادرات به کره جنوبی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با رشد ۵۰ میلیون دلاری روبرو بوده است. ژاپن، دیگر کشور آسیای شرقی هم صادرات خود به ایران را بیش از۹۲ درصد کاهش داده است. این در حالی است که صادرات ایران به ژاپن هم با کاهش ۹۸ درصدی روبرو بوده است. بدین ترتیب، تجارت ایران با ژاپن در مقایسه با سال گذشته تقریبا کاهش ۹۰ درصدی را تجربه کرده است. سنگاپور هم به عنوان دیگر شریک امریکا در منطقه شرق اسیا، صادرات خود به ایران را ۲۳ درصد کاهش داده است.

آمار واردات از کشور های اروپایی چه تغییراتی داشته؟
واردات از اروپا در طول ماه فروردین از رقم ۵۰۰ میلیون دلار عبور کرده است. بر خلاف سیر صادرات به اروپا که تقریبا متوازن و با روند کاهشی روبرو بوده، واردات از کشورهای اروپایی روند ثابتی را طی نکرده است. هلند، اتریش و ایتالیا صادرات خود به ایران را به ترتیب ۲۱۷، ۱۷۰و ۲۳ درصد افزایش داده اند. در حالی که هلند با رشد چشمگیری صادرات خود به ایران در جمع ۵ مبدا عمده وارداتی ایران قرار گرفته، المان ۶ درصد صادرات خود به ایران را کاهش داده است. این در حالی است که بر اساس امار منتشر شده گمرک، المان تنها کشور بزرگ اروپایی بود که واردات از ایران را در یک ماهه نخست سال نسبت به سال گذشته افزایش ( ۹۰ درصد ) داده است. وضعیت دیگر کشور های اروپایی هم مشابه المان بوده است. برای مثال انگلیس ۱۳ درصد، روسیه ۶۲ درصد، سوئیس ۸۲ درصد، فرانسه ۷۷ درصد و اسپانیا ۷۴ درصد صادرات خود به ایران را کاهش داده اند.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: