bazarnews

کد خبر: ۵۴۵۱۳
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
در دومین نشست اقتصادی بازارنیوز مطرح شد:
عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) گفت:در چند ماه نخست سال ۹۷  ناگهان ثبت سفارش واردات در کشور چندین برابر شد، همین خودش سیگنال و نشانه بود برای این که قیمت گذاری شما در بازار اشتباهی است.

گروه بورس،بانک و بیمه بازارنیوز: کامران ندری گفت: در ابتدای سال 97 و قبل از خروج آمریکا از برجام، اولین برنامه خود را رونمایی کردیم، البته پیشبینی می شد که امریکا از برجام خارج شود. این سوال مطرح است که چرا اولین برنامه ما کمتر از یک ماه  قبل از خروج امریکا از برجام رونمایی شد. اولین برنامه همین ارز 4200 تومانی بود. به این شکل که به تمام واردات مشروع -که اینجا ابهام داشت که واردات مشروع چیست-  ارز 4200 تومانی تخصیص پیدا می‌کند.

وی افزود: دولت ارزی که برای خودش بود و از محل صادرات نفت به دست می آید را می توانست با ارز 4200 تومانی تامین کند ولی وقتی شما یک نظام یکپارچه یا تکنرخی 4200 تومانی اعلام می کنید، منظورتان این است که صادرکننده های غیر نفتی  هم باید بیایند ارزشان را با این قیمتی که دولت تعیین کرده به بازار عرضه کنند. همین جا مشکل شروع شد.

ندری درباره کنترل درآمد ارزی گفت: اول این که دولت نهایتا روی درآمد ارزی خودش کنترل دارد و می تواند ارز خودش را با نرخ 4200 تومانی عرضه کند و طبعا کنترل خیلی زیادی روی صادرات غیر نفتی و ارزی که متعلق به بخش های دیگر است، ندارد. این که چطور می خواهد آنها را متقاعد کند ارزشان را با نرخ دستوری شما تحویل بدهند و شما با همان نرخ به وارد کنندگان بدهید، اولین سوالی بود که بدون جواب ماند و مشخص شد که نمی شود به این شکل نرخ 4200 تومانی را حفظ کرد.

وی افزود: نکته بعدی در رابطه با واردات بود. در چند ماه نخست سال 97  ناگهان ثبت سفارش واردات در کشور چندین برابر شد، همین خودش سیگنال و نشانه بود برای این که قیمت گذاری شما در بازار اشتباهی است. همه پیش بینی می کردند که نرخ ارز در بازار آزاد از این که شما می گویید بیشتر است.دنبال چه بودند؟ این افزایش ثبت سفارش عمدتا به خاطر این بود که بتوانند از رانت بسیار قابل ملاحظه ای که بین قیمت دولتی و قیمت بازار آزاد به وجود می آید استفاده کنند. این رانت هم به گروه های خاص تعلق گرفت و می گیرد. آن گروه های خاص چه کسانی هستند، در وهله اول وظیفه رسانه ها این است که این گروه های خاص را پیدا کنید البته دولت به سمت  شفاف کردن این که چه کسانی این ارز را دریافت کردند رفته ولی فقط در حد اعلام اسامی بوده است. یک پرونده هایی هم در قوه قضاییه تشکیل شده اما در مقایسه با حجم بسیار بالای حجم تخصیصی به قیمت 4200 تومانی پرونده هایی که در جریان است، به نظر می رسد پرونده های خیلی کوچکی باشد .

استاد دانشگاه امام صادق افزود : شاید الان موقعیت مناسبی برای اطلاع رسانی نباشد و من توصیه نمی کنم که از الان شروع به افشاگری کنید، ولی باید در برنامه تان باشد که وقتی در آینده آب ها از آسیاب افتاد سراغ این افرادی که در این فاصله از این وضعیتی که به وجود آمد بروید گرچه دولت زمینه این سواستفاده را فراهم کرد. از این جهت دولت جای نقد دارد، در این شرایط با توجه به برنامه ای که من خدمتتان عرض کردم و برنامه ای که دشمن دارد طبعا ما باید اقداماتی انجام می دادیم که تولید داخلی تشویق و تقویت شود. ارز 4200 تومانی غیر از این که گروه های خاصی را بهره مند کرد، ضربه کاری و اساسی هم به تولید زد یعنی برای یک مقطعی همه تولید را رها کردند به خاطر این که یک مسیر جدید برای کسب درآمد در اقتصاد ما به وجود آمده بود و منطق اقتصادی هم حکم می کرد اگر دنبال در آمد بسیار بالا هستی به سمت این فرصتی بروی که دولت با این برنامه ریزی اش برای شما مهیا کرده است.

برچسب ها: ارز ، دلار ، ارز 4200 ، بازارنیوز ، ندری
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: