bazarnews

کد خبر: ۵۴۵۲۶
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۳
در گفت‌وگو با بازارنیوز مطرح شد:
یک نماینده مجلس با اشاره به اینکه احیای کارت‌های سوخت، اولین تصمیم مجلس برای مقابله با قاچاق این محصول است، گفت: با توجه به تورم ماه‌های اخیر و گرانی سرسام‌آور اجناس، اگر افزایش قیمت بنزین و حامل‌های انرژی هم صورت گیرد، گرانی و تورم بیشتر خواهد شد.

گروه نفت و انرژی بازارنیوز: سلام امینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازارنیوز به قاچاق بنزین اشاره کرد وگفت: قیمت بنزین در کشور‌های همسایه ایران بالاتر از قیمت بنزین در کشور است و همین موضوع قاچاق آن را برای سود‌جویان جذاب کرده است.

*اختلاف قیمت بنزین ایران با کشورهای همسایه چقدراست؟

وی با اشاره به قیمت بنزین در کشور‌های منطقه افزود: افزایش قاچاق سوخت در استانهای سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، هرمزگان و دیگر استان‌های مرکزی به قیمت بنزین بر می‌گردد چرا که قیمت آن در افغانستان، پاکستان و فوب خلیج‌فارس بالاتر از 5000تومان و در عراق نزدیک به 2500تومان است در حالیکه در کشور ما 1000تومان قیمت دارد.

امینی با اشاره به انواع روش‌های قاچاق بنزین در کشور گفت: متأسفانه قاچاق سوخت در خلیج‌ فارس به وسیله شناور‌ها و معمولاً در حجم‌های بالا صورت می‌گیرد که در اکثر موارد چندین هزار لیتر بنزین و دیگر حامل‌های انرژی به صورت یک‌جا قاچاق می‌شود، این در حالی است که قاچاق سوخت در شرق کشور در حجم کمتری صورت می‌گیرد، برای مثال این قاچاق، در مرز‌های پاکستان و افغانستان با گالن‌های 20لیتری نیز انجام می‌شود.

*دلایل انجام قاچاق سوخت

این نماینده مجلس تأکید کرد: علت اصلی قاچاق سوخت ارزانی آن به نسبت کشور‌های منطقه است اما می‌توان در کنار آن به مشکلات اقتصادی مردم از جمله بیکاری جوانان در مناطق مرزی نیز اشاره کرد.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی افزود: برنامه مجلس برای مقابله با قاچاق سوخت در مرحله اول، فعال‌سازی مجدد کارت‌های سوخت است؛ این موضوع در یک جلسه غیرعلنی مطرح و با اکثریت آرا مورد توافق نمایندگان قرار گرفت.

*اقدامات مجلس برای مقابله با قاچاق سوخت

امینی با اشاره به دلایل این تصمیم‌گیری ادامه داد: با توجه به آنکه از یک سو ساز‌ و کار لازم برای به کار‌گیری مجدد کارت‌های سوخت وجود دارد و از سوی دیگر نیز جایگاه‌های سوخت به راحتی امکان خدمت‌‌رسانی از طریق کار‌ت‌های‌ سوخت را داشتند، احیای این کارت‌ها، اولین تصمیم مجلس برای مقابله با قاچاق سوخت بود؛ البته صحبت‌هایی در مورد سهمیه‌بندی نیز شکل گرفت که هنوز به نتیجه نرسیده است.

وی با اشاره به دیگر ‌راهکارهای موجود برای مقابله با قاچاق سوخت افزود: با راه‌اندازی مجدد کارت‌های سوخت، نه تنها می‌توان از مصرف غیر ضروری بنزین جلوگیری کرد بلکه شفاف شدن میزان بنزین مصرفی روزانه خودرو‌ها نیز منجر به افزایش مبارزه با قاچاق بنزین خواهد شد؛ حال با توجه به تجربه استفاده از کارت‌های سوخت، این روش تا حد قابل‌ قبولی مؤثر خواهد بود.

*مجلس مخالف افزایش قیمت بنزین

این نماینده مجلس با اشاره به موضوع افزایش قیمت بنزین افزود: نمایندگان مجلس متوجه ارزانی و به معنای دیگر غیر‌واقعی بودن قیمت بنزین هستند اما با افزایش قیمت بنزین مخالفت می‌کنند زیرا با توجه به شرایط تورم در ماه‌های اخیر و گرانی سرسام‌آوراجناس، اگر افزایش قیمت بنزین و حامل‌های انرژی هم صورتگیرد، گرانی و تورم بیشتر خواهد شد که قطعاً نمایندگان، مخالفتغییر نرخ آن هستند.

* حمایت از دستگاه‌های نظارتی و امنیتی برای مبارزه باقاچاق سوخت

امینی با تأکید بر اهمیت برخورد دستگاه‌های نظارتی با قاچاق سازمان‌یافته سوخت اظهار داشت: دیگر راهکار موجود برای مقابله با قاچاق سوخت، حمایت از دستگاه‌های نظارتی و امنیتی در جهت فعالیت بیشتر در امر مبارزه با قاچاق سوخت است که مورد تأیید نمایندگان مجلس هم هست.

به گزارش بازار‌نیوز، به اذعان حمیدرضا دهقانی‌نیا، سخنگوی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، «روزانه ۱۱.۵ میلیون لیتر سوخت از کشور قاچاق میشود». این در حالی است که بر اساس اعلام شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، «روزانه تنها 45میلیون دلار یارانه به بنزین پرداخت می‌شود» که اگر این رقم را با دلار 10هزار تومانی حساب کنیم، می‌بینیم که روزانه حدوداً 450میلیارد تومان یارانه، تنها به این سوخت پرداخت می‌شود و اگر یارانه پرداختی به گازوئیل را نیز در نظر بگیریم، رقم یارانه پرداختی، بسیار بیشتر از این عدد هم خواهد بود.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: