bazarnews

کد خبر: ۵۴۵۳۸
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۷
در گفتگو با بازار نیوز مطرح شد:
یک نماینده مجلس به اشاره به اینکه طرح مالیات بر عایدی سرمایه، از فعالیت‌های سفته‌بازانه در بازار‌های مختلف جلوگیری می‌کند، گفت: در صورت ارائه لایحه طرح مالیات بر عایدی سرمایه برای بازار‌هایی مانند طلا، مسکن، ارز و ... مجلس پشتیبان دولت خواهد بود.

گروه راه و مسکن بازارنیوز: علیم یارمحمدی، عضو هیأت رئیسه کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار بازار نیوز، با اشاره به کاهش 56درصدی ساخت و ساز مسکن در چهار سال اخیر گفت: یکی از راه‌های رونق بازار مسکن، اخذ مالیات بر عایدی سرمایه است که البته این شاخص به تنهایی برای بازار مسکن مؤثر نیست.

وی افزود: در کنار اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه باید فاکتورهایی مانند نرخ ارز، قیمت مصالح و اشتغال‌زایی صنعت مسکن نیز دیده شود تا همه این موارد اثرات مطلوبی در بخش مسکن داشته باشد و شاهد بروز تحول در آن باشیم.

*در شرایط فعلی، به 3میلیون مسکن نیاز داریم

عضو هیأت رئیسه کمیسیون عمران مجلس در ادامه با بیان اینکه در شرایط فعلی حدود 3میلیون مسکن مورد نیاز کشور است، اظهارداشت: علی‌رغم اینکه باید به این مسأله به طور ویژه پرداخته شود اما هم‌اکنون جلسات متعددی در این بخش برگزار می‌شود که نتیجه مشخصی ندارد.

وی در ادامه به ناهماهنگی‌های دستگاه‌ها، وزارتخانه‌ها و نهادهای مربوطه بخش مسکن اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال، بین وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و وزارت اقتصاد و دارایی هماهنگی وجود ندارد و هر کدام تلاش خود را به صورت جداگانه و جزیره‌ای برای بخش مسکن انجام می‌دهند.

*جلوگیری از فعالیت‌های سفته‌بازانه با اجرای مالیات بر عایدی سرمایه

یارمحمدی با اشاره به سخنان سرپرست سازمان امورمالیاتی مبنی بر تدوین طرح مالیات بر عایدی سرمایه بر بازارهایی مانند ارز، طلا، املاک و خودرو، این طرح را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: این مالیات بر بازارهایی با فعالیت‌های سفته‌بازی زیاد، قطعاً مؤثر خواهد بود.

وی افزود: ایران تنها کشوری است که بنگاه‌های معاملات املاک، تعیین قیمت را برای خریدار و فروشنده مسکن انجام می‌دهند که موجب آشفتگی در این بازار شده است؛ در این فضا اجرای طرحی مانند مالیات بر عایدی سرمایه می‌تواند بر این بازار مؤثر باشد.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون عمران مجلس در پایان با تأکید بر اینکه دولت، طرح مالیات بر عایدی سرمایه بازارهای مختلف مانند ارز، طلا، مسکن و غیره را در قالب لایحه به مجلس ارائه کند، گفت: پس از ارائه لایحه توسط دولت، موضوع در کمیسیون‌های تخصصی مجلس بررسی خواهد شد؛ اگر این موضوع به تصویب رسید، در مسیر اجرا قطعاً مجلس پشتیبان دولت خواهد بود چراکه این طرح، از فعالیت‌های سفته‌بازانه جلوگیری می‌کند.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: