bazarnews

کد خبر: ۵۴۶۶۸
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۱
در دومین نشست اقتصادی بازارنیوز مطرح شد:
عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) گفت : آمریکا می خواهد کشور را به جایی برساند که رفتار شما عوض نشده و می گویید مرگ بر امریکا و از آرمان هایتان دست برنداشتید ولی به لحاظ اقتصادی توانمندی این که بخواهید این شعار مبارزه با استکبار را به صورت واقعی اجرا کنید.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز: کامران ندری گفت: یارانه پنهان و رانتی که با ارز 4200 تومانی توزیع می کنید به چه کسی می رسد؟ بعضی گروه های کم درآمد که اصلا از این یارانه استفاده نمی کنند، نه ماشین دارند، قوت روزشان را هم خودشان درست می کنند، یعنی نمی روند از بازار بخرند که نگران قیمت بازاری اش باشند.  به هیچ وجه از این یارانه برخوردار نمی شوند من قبول دارم باید این سیستم پرداخت یارانه را اصلاح کنیم. اگر بروید به این سمت که یارانه ها به صورت مستقیم و نقدی که زیر ساخت فنی اش هم وجود دارد، پرداخت شود، بعدا به سمت اصلاح نظام مالیاتی و شناسایی افراد می توان حرکت کرد. این یعنی تقویت زیرساخت ها در بلند مدت. باید به این سمت حرکت کرد که  یک نظام مالیاتی کارآمد و شفافیت ایجاد شود تا مشخص شود چه مقدار درآمد و از چه طریق و محلی بوجود آمده است.

وی افزود :  برای نظام مالیاتی از نان شب هم واجب تر است که بداند افراد از چه محلی پول در می آورد. در این سیستم شما می فهمید یک عده در آمدی ندارند، می فهمید به چه کسی باید به طور خاص یارانه پرداخت کنید. بنابراین گرچه من انتقال سریع از این سیستم  مداخله ای فعلی به آن اقتصاد بازار رقابتی شفاف همراه با نهادهای قوی و مستحکم را توصیه نمی‌کنم ،ولی فکر می‌کنم می توانیم گام های اولیه‌اش را برداریم. اولین گامی هم که می توانیم برداریم حذف ارز 4200 تومانی است، دومین گام آن حذف یارانه های انرژی است. چیزی که شما باید از آن بترسید،کسری بودجه دولت و رفتن دولت به سمت پولی کردن این کسری بودجه است. اگر این اتفاق در کشور ما بیفتد که امیدواریم نیفتد شما انتظار تورم های بسیار بسیار شدید و بالا را در این اقتصاد داشته باشید و به جایی هم خواهید رسید که می بینید بدون هیچ جنگی دشمن به اهدافی که خواسته دست یافته است.

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق افزود :  اگر بخواهیم این رویارویی را ارزیابی کنیم هدف نهایی آن طرف این است که شما را به لحاظ اقتصادی ضعیف بکند، نمی خواهد رفتارت را عوض کند، می خواهد توان مندی بروز آن رفتار را از شما سلب بکند و موفق هم می شود. رفتار شما عوض نشده و می گویید مرگ بر امریکا و از آرمان هایتان دست برنداشتید ولی به لحاظ اقتصادی توانمندی این که بخواهید این شعار مبارزه با استکبار را به صورت واقعی اجرا کنید، ندارید و در نهایت مثل کره شمالی می‌شوید و فقط می توانید با اتکا به توانمندی نظامیتان یک تهدیدی بکنید و می‌دانید که از این توانمندی‌های نظامی هم نمی توانید استفاده کنید.

برچسب ها: ندری ، ارز ، دلار ، یارانه
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: