bazarnews

کد خبر: ۵۴۷۴۵
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۷
بازارنیوز گزارش می دهد:
در این گزارش به بررسی دیدگاه و مواضع مردم در رابطه با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در بستر توییتر پرداخته‌ایم و از آن جایی که که توییتر یک بستر واکنشی و جریان ساز است توانسته‌ایم از طریق آنالیز اطلاعات به دست آمده به نتایجی جالب توجهی دست پیدا کنیم.

گروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز: در پی اعلام سیاست دولت برای اختصاص دلار تومانی تومانی در فروردین ماه سال گذشته، کالاهایی نظیر گوشت، حبوبات شامل نخود، عدس، لپه و انواع لوبیا در فهرست دریافت ارز ارزان قرار گرفتند. هدف دولت این بود که با این اقدام، جنس ارزان به دست شهروندان برسد و از افزایش تورم جلوگیری کند؛ ولی در عمل این اتفاق نیفتاد.

اواخر فروردین ماه امسال، هیأت وزیران مصوبه‌ای را ابلاغ کرده که بر اساس آن ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی برای واردات گوشت قرمز منتفی شده است و از این پس این محصول با هدف حذف رانت و یکسان سازی نرخ‌ها با ارز نیمایی وارد خواهد شد. همچنین در اردیبهشت ماه امسال علی اکبر مهرفرد معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی ایران اعلام کرد: ارز دولتی با نرخ 4200 تومانی برای واردات گوشت قرمز، کره، حبوبات و چای حذف شده است و از ارز نیمایی (نظام یکپارچه معاملات ارزی) برای واردات آنها استفاده خواهد شد.

عده‌ای از منتقدان اقتصادی می‌گویند حذف یارانه ارزی برای واردات بعضی از کالاهای اساسی ممکن است به گرانتر شدن بیشتر این کالاها دامن بزند، عده‌ای هم موافق این اتفاق هستند و از آن حمایت می‌کنند.

بر همین اساس در این گزارش به بررسی دیدگاه و مواضع کاربران توییتر در رابطه با حذف ارز  ۴۲۰۰ تومانی پرداخته‌ایم.  بررسی آماری کاربرانی که در این مورد، توییت منتشر کرده اند نشان می دهد که 64درصد از کاربران با حذف ارز4200 موافق بودند و برای آن تحلیل علمی داشتند، به عنوان مثال کاربر هادی موسوی در توییتر خود نوشت:

اقتصاد، علم عجایب است.  واردات گوشت با ارز۴۲۰۰ متوقف و با ارز نیمایی انجام میشه.  برعکس تصور، قیمت گوشت و گوسفند زنده تا ۳۰٪ کاهش قیمت داشته. از صف و کارت ملی هم خبری نیست. هر وقت رانت ایجاد بشه، احتکار و کمبود و افزایش قیمت خلق میشه. حالا هی لیبرالیسمالیسم اقتصادی رو مسخره کنید.

واکنش توییتری‌ها به حذف دلار جهانگیری

حمید بابا الحوائجی نیز در توییتی به نقد این سیاست پرداخته است:

سود دلار ۴۲۰۰ تومانی را آقازاده ها و نورچشمی‌ها می‌بردند و حذف آن بخاطر مبارزه با رانت و فساد یا از این دست شعارهای قشنگ نبوده؛ اصولا دلاری در بساط نمانده که بخواهند ۴۲۰۰ بدهند.

واکنش توییتری‌ها به حذف دلار جهانگیری

از سوی دیگر، برخی کاربران نیز از لزوم جلوگیری از حذف ارز 4200 تومانی سخن گفته و حذف آن را باعث ایجاد فشار بیشتر بر مردم دانسته اند.

واکنش توییتری‌ها به حذف دلار جهانگیری

با درنظرگرفتن تمامی آمار و بررسی‌ها می‌توان نتیجه گرفت: تعداد بیشتر توییت‌ها مواضع مثبت کاربران در رابطه با حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی را در برداشته است که تاثیرگذاری آن بسیار بیشتر از مواضع منفی کاربران در این زمینه است. گفتنی است 16درصد از جامعه آماری مورد بررسی ما را نمایندگان مجلس، 12درصد کاربران عادی و 66 درصد از آن را تحلیلگران اقتصادی به خود اختصاص داده‌اند.

 

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: