bazarnews

کد خبر: ۵۴۸۱۴
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۸
در یک برنامه تلویزیونی مطرح شد؛
معاون سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه پیش نویس دو لایحه «هدفمندی معافیت‌های مالیاتی» و «مالیات بر عایدی سرمایه» در مراحل پایانی تدوین قرار دارد، گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که با حذف برخی معافیت‌های مالیاتی، ۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد سالانه مالیاتی تحقق پیدا خواهد کرد.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز : احمد زمانی، معاون سازمان امورمالیاتی در برنامه تیتر امشب با بیان اینکه تنوع و عمق معافیت‌های مالیاتی ایران از سایر کشورها بیشتر است، گفت: این مساله موجب شده تا شاخص نسبت مالیات به تولید ناخالص ملی کاهش یابد.

*معافیت‌های مالیاتی رقابت را در اقتصاد برهم می‌زند

وی در ادامه با اشاره به اینکه معافیت‌های مالیاتی به صلاح تولیدکنندگان نیست، اظهارداشت: هنگامی که طیف معافیت‌های مالیاتی گسترده است، فشار پرداخت مالیات افرادی که از این معافیت استفاده می‌کنند بر دوش کسانی است که مالیات می‌پردازند.

زمانی یکی از روش‌های اصلاح نظام مالیاتی را هدفمندی معافیت‌های مالیاتی دانست و گفت: این حجم از معافیت‌های مالیاتی که هم‌اکنون شاهد آن هستیم به فرار مالیاتی می‌انجامد و عملا فضای رقابت را در اقتصاد از بین برده است.

*پیش نویس دو لایحه در وزارت اقتصاد

معاون سازمان امورمالیاتی با اعلام این خبر که پیش نویس «لایحه هدفمندی معافیت‌های مالیاتی» از سوی سازمان امورمالیاتی تدوین شده است، گفت: این پیش‌نویس هم‌اکنون در اختیار وزارت اقتصاد بوده و طبق آن قرار است تعدادی از معافیت‌ها تعدیل شود.
زمانی در ادامه با بیان اینکه از حذف و تعدیل برخی از معافیت‌های مالیاتی در یک دوره به طور متوسط 15 الی 20 درصد درآمد مالیاتی محقق می‌شود، اظهارداشت: طبق ساز و کار در نظر گرفته شده در این لایحه، برآوردها حاکی از آن است که 20 هزار میلیارد درآمد مالیاتی محقق خواهد شد.

*طرح مالیات بر عایدی سرمایه در راه مجلس

معاون سازمان امورمالیاتی با بیان اینکه « طرح مالیات بر عایدی سرمایه» باید هر ثروتی که به انباشت سرمایه می‌انجامد را شامل شود، گفت: پیش نویس این طرح نیز توسط سازمان امورمالیاتی تنظیم شده و هم‌اکنون برای بررسی بیشتر در اختیار وزارت اقتصاد است و به زودی به مجلس می‌رسد.

*چرا برخی مودیان مالیات پرداخت نمی‌کنند؟

زمانی  با اشاره به اینکه برخی مودیان از خلاءهای مالیاتی استفاده کرده و مالیات پرداخت نمی‌کنند، گفت: سه عامل «ناکارآمدی نظام اجرایی مالیات ستانی»، «عدم تحقق درآمدهای مالیاتی» و «فرهنگ توسعه نیافته مالیات ستانی در کشور» از جمله دلایل عدم پرداخت مالیات است.

*اطلاعات مربوط به کد شناسایی خودرو را نمی‌دهند

وی در ادامه با بیان اینکه سازمان امورمالیاتی در خصوص مالیات مشاغل خودرو با دستگاه‌های مختلف در تعامل است، گفت: در بحث سیستم مالیات مشاغل خودرو، تا به حال چندین بار اطلاعات مربوط به کد شناسایی خودرو یا vin را از مجلس و دستگاه‌های دیگر درخواست کرده‌ایم، اما تا‌کنون اطلاعاتی نرسیده است.

*لیست دستگاه‌هایی که مالیات پرداخت نمی‌کنند در اختیار دستگاه‌های نظارتی است

زمانی در پایان با بیان اینکه اسامی دستگاه‌هایی که در حوزه مالیات اطلاعات ناقص دادند به سازمان بازرسی کشور ابلاغ شده است، گفت: برخی دیگر از دستگاه‌ها نیز با این سازمان از نظر نحوه تبادل اطلاعات در تعامل هستند.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: