bazarnews

کد خبر: ۵۵۱۵۴
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۳
در گفتگو با یک کارشناس حوزه بانکی مطرح شد؛
عطاءاللهی گفت : چین سردمدار جایگزینی سوییفت در دنیا ست و بسیار در این زمینه موفق بوده است. ۲۵ درصد مبادلات این کشور بر مبنای سیستم خودش است.
گروه بین الملل بازارنیوز: روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر این که رئیس بانک مرکزی روسیه اعلام کرده است که کشور‌های زیادی به منظور پیوستن به سیستم جایگزین سوییفت روسیه در حال مذاکره بوده و برخی نیز به این سیستم پیوسته اند. در همین راستا حسین عطااللهی کارشناس حوزه بانکی و سوئیفت  با ارائه توضیحاتی در مورد سوییفت و نحوه عملکرد آن، گفت:  سیستم سوییفت یک سیستم پیام رسانی مالی بین المللی بین بانک‌های دنیا است. در واقع به نوعی زبان مشترک تبادل بین بانک‌ها در سطح بین الملل محسوب می‌شود. در سال‌های ۹۰ و ۹۱ به دلیل تحریمها، دسترسی ما به سوییفت قطع شده و مبادلات بین المللی با مشکل مواجه شد. پس از تصویب برجام کمی اوضاع دسترسی‌ها بهتر شد، اما مجددا در ۱۳ آبان سال گذشته، این دسترسی‌ها قطع گردید.

وی با اشاره به اینکه روسیه سیستم جدید خود را جایگزین سوییفت کرده است، افزود: این تحریم‌ها در مورد کشور روسیه نیز صادق بوده و از سال ۲۰۱۴ به بعد، کشور‌های غربی و آمریکا، دسترسی این کشور به سوییفت را اختلال مواجه کردند. آن طور که روسیه اعلام کرده، به موسسات مالی و بانک‌های بزرگ و شرکت‌های بزرگ نفتی این کشور اعلام شده که باید عضو این سیستم بشوند که این موضوع با استقبال آن‌ها نیز مواجه شده است. تقریبا حدود ۵۰۰ شرکت و موسسه بزرگ مالی روسیه در این سیستم عضو شده اند که حدود ۱۸ درصد تبادلات این کشور را تشکیل می‌دهند.

این کارشناس حوزه بانک با تاکید بر اینکه به دلیل مشکلات امنیتی، روسیه حاضر به اعلام آمار دقیق کشور‌های عضو در این سامانه نیست، افزود: روسیه به دلیل تهدید‌های موجود برای خود و سایر کشور‌های عضو، تمایلی به اعلام آمار رسمی در این حوزه ندارد، اما پیش بینی می‌شود بسیاری از کشور‌هایی که تحریم هستند، به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در این سیستم عضو شده باشند.  

عطاءاللهی ضمن اشاره به اینکه برای عضویت در این سامانه نیازی به تغییر زیرساخت‌های بانکی کشور‌ها نیست، گفت: روس‌ها اعلام کرده اند که سیستمی طراحی کردیم که قرار نیست زحمتی به بانک‌ها بدهد که این کشور‌ها بروند زیر ساخت هایشان را عوض کنند.  زیرساخت این سیستم و حتی زبان ریاضی آن نیز بر مبنای سوییفت است.

وی با اشاره به این که چین نیز سیستمی جایگزین برای سوییفت دارد، افزود: چین سردمدار جایگزینی سوییفت در دنیا ست و بسیار در این زمینه موفق بوده است. کشور چین ۲۵ درصد از مبادلاتش را بر مبنای سیستم و ارز خودش انجام می‌دهد. سیستم تبادل مالی چین نیز خود تبدیل به تهدیدی برای سوییفت شده است. این کشور در سال ۲۰۱۵ سیستم خودش را راه‌اندازی کرد و بسیارهم موفق بود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا هر کشور باید برای خود سیستم تبادل مالی مجزا داشته باشد یا به صورت منطقه‌ای سیستم تبادل مالی تعریف شود گفت: یک سری مسائل جغرافیای سیاسی و بحث‌های اقتصادی باعث شده که دنیا برود به سمت دوجانبه گرایی. یعنی اگر دقت کنید کشوری مثل چین و روسیه که باهم روابط نزدیکی دارند، هر کدام سیستم خودشان را طراحی و جایگزین کردند. هرچند اخیرا به یکدیگر دسترسی پیدا کردند. خیلی از کشور‌ها به سمت دوجانبه گرایی می‌روند. اما در مورد سیستم تبادل مالی منطقه ای، مثلا اعضای بریکس می‌گویند این سیستم را راه اندازی کنیم، ولی عملا به وقوع نپیوسته و بیشتر به سمت استفاده از ارز‌ها و سیستم‌های ملی خودشان می‌روند. یعنی در راستای حذف دلار و سوییفت حرکت می‌کنند. کلا نظام مالی دنیا از این حالت که آمریکا سردمدار باشد و سیستم سوییفت در اختیار این کشور، به سمت سیستم‌های چند ارزی که ارز‌های همه کشور‌ها دخیل باشد، حرکت می‌کند که کسی نتواند تحریمشان کند.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: