bazarnews

کد خبر: ۵۵۱۸۷
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۲
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح کرد:
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: یک سبک قدیم داشتیم، سبک کوپن کالا بود، دست مردم بدهند و دولت هم تامین کننده کالا باشد مجددا تاجر شود، بنگاه داشته باشد، انبار داشته باشد، توزیع کننده باشد، آن شیوه حتما غلط است.

گروه بورس بانک و بیمه بازارنیوز: غلامرضا مصباحی مقدم با اشاره به لزوم استمرار سیاست 4200 تومانی گفت: اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی برداشته شود، شوک مجددی به قیمت کالاها و بازار ارز وارد خواهد شد.

*آزادسازی ارز 4200 تومانی منجر به شوک خواهد شد

وی افزود:نتیجه غلط این است که بگوییم ارز 4200 تومانی را آزاد کنیم و تبدیل به 11 هزار تومانی بکنیم. اگر همین را ۱۰ هزار تومان کردید، شوک مجددی به  قیمت کالاهای اساسی وارد خواهد شد. اثر این شوک از نظر تورمی و روانی بیشتر است.

*توزیع کالا به سبک قدیمی کوپنی، غلط است

مصباحی مقدم ادامه داد: اگر دولت می خواهد کاری کند ارز ۴۲۰۰ تومانی، برای ۱۴ میلیارد دلار، منفعتش به مصرف کننده برسد، باید آن را تا نقطه مصرف مدیریت کند. یک سبک قدیم داشتیم، سبک کوپن کالا بود، به مردم بدهند و دولت هم تامین کننده کالا باشد. مجددا دولت تاجر شود، بنگاه داشته باشد، انبار داشته باشد، توزیع کننده باشد، آن شیوه حتما غلط است.

*دولت با استفاده از کالابرگ الکترونیکی، توزیع کالای اساسی را مدیریت کند

مصباحی مقدم درباره شیوه نوین کالابرگ توضیح داد و گفت: شیوه ی مدرنی وجود دارد، آن هم به جای کالابرگ  به آن شکل قدیمی، برگ الکترونیکی و به جای اینکه دولت خود وارد کننده یا تامین کننده باشد، فروشگاه های زنحیره ای و امثال این ها را مبنا قرار دهد، مهار شده و کنترل شده، الان که ابزار های الکترونیک همه اطلاعات را به خوبی در اختیار دولت می گذارد، معلوم است که چند نفر به این فروشگاه مراجعه کردند و چقدر خرید کردند.

وی افزود: کالابرگ الکترونیکی به این شکل، کالا را با قیمت یکسان به دست همه مردم برساند که ضروریات زندگی مردم تامین شود، و ما دچار آسیب های ناشی از کاهش مصرف انرژی برای تامین نیازهای خانوار نباشیم، بچه ها گرسنه نمانند و به سوء تغذیه دچار نشوند و مشکلاتی  از این قبیل نداشته باشند.

برچسب ها: ارز ، دلار ، مصباحی مقدم
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: