bazarnews

کد خبر: ۵۵۱۹۴
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۹
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد:
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اصلاح سهم نهاد‌ها از درآمد حاصل از مالیات بر ارزش افزوده گفت: در لایحه پیشنهادی مالیات بر ارزش افزوده که در مراحل پایانی تدوین قرار دارد، سهم شهرداری‌ها از این درآمد مالیاتی به 4درصد افزایش پیدا کرده و 1درصد نیز از سهم دولت کاسته شده است.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز: سید ناصر موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار بازارنیوز با اشاره به آخرین وضعیت اصلاح قانون  مالیات بر ارزش افزوده در مجلس گفت: چند سالی است که اصلاح قانون آزمایشی مالیات بر ارزش افزوده در مجلس مطرح است که بالاخره تدوین آن در مراحل پایانی در کمیسیون اقتصادی قرار دارد.

وی دلیل تاخیر در اصلاح قانون فعلی مالیات بر ارزش افزوده در مجلس را اینگونه توضیح داد: متاسفانه لایحه اصلاحیه قانون فعلی در زمان مقرر توسط دولت به مجلس ارائه نشد، به این ترتیب از سوی نمایندگان طرحی به همین منظور تهیه شد اما دولت پس از اعلام وصول طرح نمایندگان، لایحه پیشنهادی خود را تقدیم مجلس کرد اما پس از بررسی‌ها تصمیم گرفته شد تا یک طرح تلفیقی از این دو برنامه تدوین شود و در کمیسیون اقتصادی مورد ارزیابی قرار گیرد و نهایت آنکه در صحن علنی مطرح و به صورت مشروط مورد موافقت نمایندگان قرار گرفت.

*انتقادات شهرداری‌ها و شوراها به لایحه پیشنهادی

این نماینده مجلس، با اشاره به دلایل بازگشت مجدد لایحه مالیات بر ارزش افزوده به کمیسیون اقتصادی اظهار داشت: این لایحه به دلایل متفاوتی به کمیسیون ارجاع داده شد. برای مثال برخی از دستگاه‌ها مانند شورا‌های شهر و روستا، شهرداری‌ها و سازمان مناطق آزاد شکایاتی در مورد لایحه پیشنهادی داشتند که برای بررسی بیشتر در دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس قرار گرفت.

وی با اشاره به انتقادات وارد شده به لایحه اصلاحیه قانون مالیات بر ارزش افزوده گفت: شورا‌های شهر و روستا معتقدند با وجود برخی مفاد لایحه پیشنهادی، اختیارات آن‌ها در وضع عوارض محدود شده و در پی آن نیز شهرداری‌ها با حذف عوارض شهری و تبدیل آنها به مالیات، نگران کسری بودجه احتمالی خودشان هستند که البته کمیسیون اقتصادی مجلس با افزایش سهم شهرداری‌ها در طرح پیشنهادی مالیات بر ارزش افزوده، این موارد را اصلاح کرد.

*افزایش سهم شهرداری‎ها از درآمد مالیات بر ارزش افزوده

لارگانی با اشاره به اصلاح سهم نهاد‌ها از درآمد حاصل از مالیات بر ارزش افزوده گفت: در گذشته از مجموع 9درصد مالیات ارزش افزوده، 1درصد در اختیار بخش بهداشت و درمان، 5درصد سهم دولت و 3درصد آن به شهرداری‌ها و دهداری‌ها اختصاص پیدا می‌کرد اما در اصلاحیه جدید کمیسیون اقتصادی، سهم شهرداری‌ها به 4درصد افزایش پیدا کرده و 1درصد نیز از سهم دولت کاسته شده است.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه تفاوت‌ قابل توجهی بین قانون آزمایشی و لایحه پیشنهادی مالیات بر ارزش افزوده وجود دارد، افزود: در مورد نرخ مالیات بر ارزش افزوده تغییراتی صورت گرفته است؛ برای مثال مالیات بر ارزش افزوده 9درصدی طلا به 3درصد کاهش یافته، مالیات بر ارزش افزوده نفت‌گاز از 10درصت به 15درصد افزایش و مالیات بر ارزش افزوده گاز طبیعی نیز از 9درصد به 10درصد افزایش پیدا کرده است. همچنین در مورد دیگرکالاها بر اساس اینکه تولید داخل یا خارج از کشور باشند نرخ مالیات تعیین شده متفاوت خواهد بود.

* معافیت‌های جدید مالیاتی

وی در پایان با اشاره به لیست جدید معافیت‌های مالیات بر ارزش افزوده اظهار داشت: بسیاری از کالا‌ها و خدمات مرتبط با کشاورزی، صادرات و واردات به مناطق آزاد، خدمات بیمه، تجهیزات پزشکی، صرافی‌ها و غیره به لیست معافیت‌های مالیاتی اضافه شدند.

 

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: