bazarnews

کد خبر: ۵۵۲۰۴
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۰
در گفت وگو با بازارنیوز مطرح شد:
مدیرکل نظارت بر کالا‌های فلزی سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده گفت: انبار‌های خودروسازان به واسطه تولید‌های روزانه شان است و بحث نگه داشتن خودرو و عدم فروش در بازار مطرح نیست. بحث خودرو‌های ناقصی است که تجاری نشده در انبار‌ها وجود داد.
گروه کشت و صنعت بازارنیوز: مجتبی جوهریان، مدیرکل نظارت بر کالا‌های فلزی سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده در گفت وگو با خبرنگار بازارنیوز با اشاره به وجود دو منشا قیمت در بازار خودرو، گفت: بازار و کارخانه به عنوان دو منشا قیمت شناخته می‌شوند. قیمت بازار خودرو،  مانند سایر کالا‌ها، تابعی از عرضه و تقاضاست. در شرایط فعلی قیمت کارخانه بر اساس فروش‌های فوری‌ای که انجام می‌شود، در حال تعیین است.

وی افزود: با توجه به مشکلاتی که برای واحد‌های تولیدی وجود داشت، شاهد کاهش عرضه بودیم که این موضوع باعث شد قیمت تحت تاثیر قرار گیرد. البته ما تقاضای شدیدی را در بحث خودرو داشتیم که به واسطه مشکلات اقتصادی که برای کشور بوجود آمد، این تعادل به هم خورد و باعث تغییرات قیمت شد.

منشا قیمت خودرویی که هم اکنون فروخته می‌شود بهمن سال قبل است
جوهریان درباره منشا فعلی قیمت فروش‌های فوری خودروساز‌ها گفت: منشا قیمت فروش‌های فوری که در حال حاضر، شرکت‌های خودروسازی انجام می‌دهند، مربوط به هفته اول بهمن ماه سال ۱۳۹۷ است و به قیمت حاشیه بازار فعلی مرتبط نیست.  

وی در ادامه گفت: خودروساز‌ها برای کمک به مصرف کننده، قیمت فروش فوری را به قیمت حاشیه بازار فعلی نرساندند. به عنوان مثال قیمت پراید هم اکنون در بازار ۴۷ یا ۴۸ میلیون تومان است در صورتی که فروش‌های فوری که شرکت سایپا ارائه کرده بود حدود ۳۶ میلیون تومان است؛ این اختلاف قیمت به دلیل قیمت حاشیه بازار آن مقطع است.

فروش فوری به عنوان یک عامل تنظیم بازار در نظر گرفته شده است
مجتبی جوهریان درباره کمبود تولید نسبت به تقاضا اظهار داشت: اگر چه باتوجه به حجم پایین تولیدات کارخانه‌ها و تعداد محدود آن‌ها برای تحویل، فروش فوری برای تنظیم بازار و پاسخ به تقاضا‌ها مبنا قرار گرفته است، اما، چون تعداد خودرو‌های تولیدی کفاف تقاضا را نمی‌دهد، خیلی نتوانسته است مفید و موثر واقع شود.

وی ادامه داد: اگر این روند افزایش تولید که در این چندماهه اخیر اتفاق افتاده است، ادامه دار شود، قطعا می‌تواند بازا را کنترل کند.
وی افزود: هم چنین در شرایط پیش فروش، قیمت بر مبنای زمان تحویل تعیین می‌شود. یعنی شما مبلغی را به عنوان ودیعه به شرکت پرداخت می‌کنید و در قرارداد شما تاریخی به عنوان تاریخ تحویل معین می‌شود که قیمت، بر مبنای تاریخ آن روز تعیین می‌گردد. شرایط فعلی بازار ما به نحوی نیست که شرکت‌های خودروسازی عمدا توزیع نداشته باشند

انبار‌های خودروسازان به واسطه تولید‌های روزانه خود پر شده است
جوهریان درباره انبار‌های پر از خودروی خودروسازان توضیح داد و گفت: بحث نگه داشتن خودرو و عدم فروش در بازار مطرح نیست. بحث خودرو‌های ناقصی است که به صورت تجاری نشده در انبار‌ها وجود داد؛ اگر اشتباه نکنم سازمان تعزیرات نیز در اینباره گزارشی آماده و در آن، این مطلب را تایید کرده بود.

دولت می‌تواند در قیمت گذاری خودرو‌های پر مصرف ورود کند
مدیرکل نظارت بر کالا‌های فلزی سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برای ساماندهی بازار خودرو چه باید کار کرد، اظهار داشت: کمیته‌ای تشکیل شده که سیاست گذاری در حوزه تولید و فروش و قیمت به این کمیته خودرو واگذار شده است.

وی ادامه داد: اگر دولت بخواهد بخواهد در بحث قیمت گذاری ورود کند، مشابه اتفاقی که زمان شورای رقابت افتاد، بیفتد و تعیین قیمت بشود. ولی نه برای همه رنج قیمت از خودرو. مثلا می‌تواند به رنج پر مصرف‌ها ورود کند. در غیر این صورت باید به عرضه و تقاضا در بازار واگذار شود.
 
 
 
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: