bazarnews

کد خبر: ۵۵۲۲۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۶
یک کارشناس بانکی مطرح کرد؛
یک کارشناس ارشد پولی و بانکی گفت : به مردم خسارت‌های سنگینی از طریق در اختیار قرار دادن وجوهشان به مال باخته‌های موسسات مالی وارد شد که که آثار تورمی آن بر روی کالا و قیمت‌ها به گونه‌ای بود که همه مردم این خسارت را پرداخت کردند؛ در حالی که خیلی از آن‌ها هیچ تقصیری نداشتند.

گروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز: بهاءالدین حسینی هاشمی، کارشناس ارشد پولی و بانکی با اشاره به اینکه نظارت و مراقبت از ایجاد واحد‌های پولی و مالی مستلزم هماهنگی بین بانک مرکزی و نیروی انتظامی و قوه قضاییه است، گفت: نهاد‌های مربوطه باید دقیقا با موسسات پولی و مالی حتی صندوق‌های قرض الحسنه‌ای که به نام قرض الحسنه تشکیل می‌شوند یا تعاونی‌های اعتبار یا موسساتی که به هر ترتیب مبادرت به اخذ سپرده و پس انداز می‌کنند و در بازار مداخله می‌کنند، نظارت و برخورد کنند.

موسسات و صندوق‌های مالی غیرمجاز باید تحت پیگرد قانونی قرار بگیرند
این کارشناس ارشد پولی و بانکی با بیان این که بانک مرکزی توانسته این موسسات را ساماندهی کند، افزود: این موسسات و صندوق‌های مالی غیرمجاز باید تحت کنترل و پیگرد قانونی قرار بگیرند و تحت نظارت بانک مرکزی باشند که خوشبختانه بانک مرکزی طی سالیان گذشته موفقبت‌هایی داشته که توانسته است ساماندهی کند.

وی افزود:به مردم خسارت‌های سنگینی از طریق در اختیار قرار دادن وجوهشان به مال باخته‌های موسسات مالی وارد شد که که آثار تورمی آن بر روی کالا و قیمت‌ها به گونه‌ای بود که همه مردم این خسارت را پرداخت کردند؛ در حالی که خیلی از آن‌ها هیچ تقصیری نداشتند.

نهادهای مختلف بانک مرکزی با جدیت عمل می کنند
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این اقدامات می تواند برای برگرداندن اطمینان به جامعه مفید باشد یا خیر، پاسخ داد: در حال حاضر، بانک مرکزی کنترل‌های لازم را در جهت عملکرد بانک‌ها، کیفیت دارایی هایشان و گرفتن کفایت ذخیره لازم برای کاهش ارزش دارایی هایشان انجام می‌دهد.  شناسایی سود واقعی، جلوگیری از ایجاد سود‌های موهومی، دارایی‌های سمی را سم زدایی کردن (دارایی‌هایی که ارزش واقعی ندارند، ولی در دفاتر بانک‌ها به رقم بیشتر از ارزش روز یا معاملاتی ثبت شدند)، تعدیل کردن و کنترل بانک‌ها برای اینکه به عملیات پر ریسک دست نزنند و از بنگاه داری جدا بشوند و آن حد‌های جمعی و فردی تسهیلات را رعایت کنند، کیفیت اعتباراتشان را بهتر بکنند، یک اعتبار سنجی و در آخر ارزیابی اقتصادی طرح‌ها و پرژوه ها انجام می شود.

وی ادامه داد: این نظارت‌ها در مجموع باعث می‌شود که یک سلامت عملیات بانکی در جریان باشد که این مخاطره ریسک برای مشتری‌ها و به ویژه سپرده گذار‌ها را به حداقل برساند. خوشبخانه بانک مرکزی به همین سمت حرکت کرده است و نهاد نظارتی بانک مرکزی هم با جدیت عمل می‌کند که هم به صورت الکترونیکی و هم به صورت حضوری کنترل می‌شود.


بانک‌ها باید استاندارد‌های «کمیته بال» را رعایت کنند
حسینی در پایان گفت: جلسات مجامع بانک‌ها با نظارت بانک مرکزی برگزار می‌شود و درانتخاب اعضای هیئت مدیره دخالت دارد که هم از نظر فنی و حرفه‌ای و هم از نظر سلامت آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد.
 
وی اظهار داشت: به هرحال تنگنا‌ها و کمبود‌هایی هم وجود دارد که بانک‌ها را موظف کردند که مدیریت ریسک و کنترل‌های داخلی‌شان را بهبود ببخشند و استاندارد‌های بانکداری را رعایت کنند. استاندارد‌هایی که از طریق «کمیته بال» آمده، مخصوصا در بحث سرمایه یا آن نسبت از کفایت سرمایه که حائز اهمیت است، در سلامت ساختار مالی بانک‌ها بسیار مهم است.

وی تاکید کرد: بانک مرکزی باید تلاش کند که بانک‌ها، آن نسبت لازم یا آن کفایت سرمایه را داشته باشند که از سپرده‌های مردم برای اداره بانک استفاده نکنند تا در مواردی که بانک با مشکلات، هیجانات یا ناآرامی‌های مالی مواجه می‌شود، بتواند خاکریزی برای حفاظت از سپرده‌های مردم باشد .
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
Hasan
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۳
0
0
باید بشود.چقدر این روزا ازین جمله زیاد استفاده میشه.«باید بشود» اما خب دیگه معلوم نیست کی عملی میشه
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: