bazarnews

کد خبر: ۵۵۲۴۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
یک کارشناس مسکن مطرح کرد؛
همتی: در پنجاه سال گذشته بسیاری از مسکن‌های اجتماعی که ساخته شده بود، منهدم و تخریب شده است.

گروه راه و مسکن بازارنیوز: مهرداد همتی، کارشناس حوزه مسکن با اشاره به سابقه طرح مسکن مهر در دولت نهم و دهم، گفت: بعد از دولت نهم و دهم که مسکن مهر طراحی و اجرا شد که تا حدودی با پیشرفت فیزیکی قابل ملاحظه‌ای همراه شد، این پروژه به دولت یازدهم و دوازدهم واگذار شد، اما در نهایت طرح خاصی اجرا نشد.

وی افزود: قرار بود در دولت یازدهم و دوازدهم طرح جدیدی به اسم طرح مسکن اجتماعی اجرا شود. این طرح ادبیات خاصی در دنیا دارد. اینها مسکن‌هایی هستند که به صورت موقت توسط دولت‌های محلی مانند شهرداری‌ها برای بی خانمان‌ها ساخته و تحویل داده می‌شود.

همتی ادامه داد: مجموع این طرح‌ها به دلیل سیاست گذاری نا مناسب طرح‌های شکست خورده‌ای هستند که با عنوان public housing (یعنی مسکن‌های عمومی) که این مفهوم با ادبیات social housing که همان مسکن‌های اجتماعی هستند همسو قرار می‌گیرند. اگر در اینترنت هم جست و جو کنید در پنجاه سال گذشته خیلی از این مسکن‌های اجتماعی که ساخته شده بود، منهدم و تخریب شده است.

انتقاد وزیر راه به موضوع مالکیت و ناکارآمدی مسکن‌های اجتماعی بوده است

این کارشناس حوزه مسکن با بیان اینکه در دولت قبل، زمانی که آخوندی وزیر راه شد، مسکن اجتماعی را جایگزین مسکن مهر قرار داد، اظهار داشت: همان زمان انتقادات گسترده‌ای به آن طرح شد که به هر ترتیب به دلایل مختلف طرح مسکن اجتماعی انجام نشد. حتی این بحث مطرح بود که قسمت‌هایی از طرح مسکن مهر را هم به اسم مسکن اجتماعی اعلام کنند، اما موفق به این کار نشدند.

وی ادامه داد: اگر طرح مسکن اجتماعی با همان ابعاد و تعاریفی که در دنیا اجرا می‌شود با همان تعاریف بخواهد اجرا شود، آقای  اسلامی به درستی انتقاد کرد. یکی از دلایل آن، کوچک بودن این مسکن هاست. مسکن مهر بالای ۷۵ متر در کشور ما اجرا شده است، اما مسکن اجتماعی در حدود ۳۰ یا ۴۰ متر طراحی شده بود که اجرای  آن هم بر عهده شهرداری‌ها با همکاری وزارت راه و شهرسازی قرار داده شده بود. همچنین قرار بود تعداد زیادی از آن‌ها هم به صورت اجاره‌ای دراختیار کسانی که مشکل خانه دارند قرار گیرد.

وی در پایان گفت : نظر آقای اسلامی این بود که این طرح بسیار نا کارآمد است،زیرا بحث ملکیت را در نظر نگرفته است. همچنین به کوچک سازی پرداخته است و در حال حاضر نیز اجرا نمی‌شود. شنیده‌ها از وزارت راه و شهرسازی حاکی از آن است که طرح مسکن جامعی را در نظر گرفته اند تا جایگزین مسکن مهر شود،زیرا مسکن مهر طرح تمام شده ای است.
 
 
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
0
0
احمدی‌نژاد یاور مردم و مستضعفان بود بخاطر همینم دارن تخریبش میکنن چون دوستانی که دارن در راه نظام سرمایه‌داری قدم برمیدارن میترسن منافعشون بخاطر بیفته
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: