bazarnews

کد خبر: ۵۵۳۲۴
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۴
یک کارشناس آمریکایی در مصاحبه‌ای تاکید کرد که استفاده از تحریم‌ها سلاحی کوتاه مدت بوده و در طولانی مدت به واشنگتن ضربه خواهد زد.

 «جک راسموس» کارشناس مسائل سیاسی در مصاحبه‌ای گفت در حالی که روسیه و چین به دنبال کاهش نقش دلار در تجارت‌های جهانی هستند نباید انتظار داشت که واشنگتن بدون درگیری، اجازه دهد سیطره‌اش بر اقتصاد جهانی از دست برود.

وی که با راشاتودی مصاحبه می‌کرد، گفت: «ولادیمیر پوتین» و «شی جین‌پینگ» رؤسای جمهور روسیه و چین در دیدار اخیر اعلام کردند که قصد دارند استفاده از ارزهای ملی خود (یوان و روبل) را در تراکنش‌های مالی فی مابین را افزایش دهند.

بر اساس گزارش‌ها، این دو کشور همچنین توافق کردند که ابزار مالی برای این هدف ایجاد کنند و توافقنامه‌ای نیز در این زمینه با یکدیگر امضا کردند.

همچنین از سوی دیگر روسیه و چین در حال کار کردن بر جایگزینی برای سیستم پرداخت جهانی سوئیفت هستند.

جک راسموس که استاد اقتصاد سیاسی در دانشگاه سنت ماری در کالیفرنیا است در ادامه مصاحبه گفت: این موضوع هنوز در ابتدای راه قرار دارد و درباره دو کشور است. البته روسیه و چین دو کشور بزرگی هستند و حجم تبادل غیردلاری آنها  قابل توجه خواهد بود.

بر اساس گفته این کارشناس سیاسی، روسیه پیشتر نیز از اقتصادهای نوظهور کشورهای بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) خواسته بود تا به توسعه  روابط تجاری بر اساس ارزهای ملی بپردازند و تلاش ضد دلاری این کشور بدون پاسخ نخواهد ماند و واشنگتن به آن واکنش نشان خواهد داد.

راسموس گفت: دلار هنوز ارزی جهانی است و اگر دیگر اعضای گروه بریکس به سیستم پرداختی روسیه و چین بپیوندند، آمریکا بی تفاوت نخواهند ماند و اقدامات تقابلی اتخاذ خواهد کرد.

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه افزود: البته آمریکا با اعمال تحریم‌ها تلاش خواهد کرد که کشورها را از مسیری که اتخاذ کرده‌اند، منحرف کند. البته تحریم‌ها می‌توانند نتیجه معکوس به همراه داشته باشند و اگر آمریکا همچنان از تحریم‌ها به عنوان سلاحی سیاسی استفاده کند باعث پراکنده شدن کشورها از اطراف آمریکا خواهد شد.

راسموس اضافه کرد: استفاده از تحریم‌ها سلاحی کوتاه مدت است اما در طولانی مدت ممکن است که اگر آمریکا سرسختانه این تحریم‌ها را به پیش ببرد، به آمریکا ضربه خواهد زد. اگر واشنگتن هر زمان چیزی را از کشوری بخواهد با استفاده از قدرت و تحریم‌ها به دنبال دستیابی به آن باشد، دیگر کشورها تلاش خواهند کرد مصمم‌تر در مسیری که قرار دارند حرکت کنند.

اقتصادآنلاین

برچسب ها: اقتصاد ، روسیه ، بازارنیوز
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: