bazarnews

کد خبر: ۵۵۳۵۹
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۷
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد:
محمد حسن نژاد با اشاره به اینکه اینستکس نمی‌تواند گره‌ای از کار ما باز کند گفت: مشکل ما در فروش نفت و انتقال پول آن است نه انتقال پول دارو.

گروه بین الملل بازارنیوز: محمد حسن نژاد، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه اینستکس مربوط به اروپا است و در دنیا فقط اروپا طرف حساب ما نیست، گفت : اروپایی‌ها شدیدا با آمریکایی‌ها همسو هستند، تنها تفاوتی که اروپا و آمریکا در یکی دوسال اخیر داشتند، این است که آمریکا شفاف می‌گفت من به ایران چیزی نمی‌دهم ولی اروپایی‌ها فیلم بازی کردند و چیزی به ما ندادند. نفت ما را هم نخریدند. از طرف دیگر هم بحثی است که اینستکس فقط برای موارد بشر دوستانه است که در این حوزه ها اصلا مشکلی نداریم که اینستکس برای ما آن را رفع کند.

وی افزود: در این مورد تجربه خوبی کسب کردیم، اگر به غربی‌ها احترام بگذاری سوء استفاده می‌کنند و اگر با آن‌ها تند باشی شروع می‌کنند به امتیاز دادن. حدود 12 ماه به آنها خندیدیم و آنها ما را مسخره کردند، ولی در این دو ماه که به آن ها مهلت جدی دادیم، در تکاپو برای اجرای اپسیلونی بندهای برجام هستند. من زیاد خوشبین نیستم که گره‌ای از کار ما باز شود، چون مشکل ما در فروش نفت و انتقال پول نفت است نه انتقال پول دارو، به نظر من ما باید مانند برجام بند‌های موجود را اجرا بکنیم و گول آبنبات و شکلات را نخوریم. ما در برجام برای چه معامله کردیم؟ بخاطر غذا که مذاکره نکردیم، این همه امتیاز دادیم که رابطه ما با دنیا خوب شود و تحریم‌ها برداشته شود. آمریکا ادعا نمی‌کند که من دارو و غذای ایران را تحریم کردم.
 
باید جلوی ترامپ‌های داخلی را بگیریم؟
نماینده مرند و جلفا افزود : ما باید جلوی ترامپ‌های داخلی را بگیریم. اصل ابتدایی تجارت بین الملل این است که ارزش پول ملی کاهش پیدا کند، صادرات زیاد و واردات کم می‌شود. دلار سه یا چهار برابر شد، اما واردات ما زیاد شد. برای وارد کننده تشویق واردات و سوبسید می‌دهیم. این‌ها باید درست شود. می‌روید چوب کبریت، گوش پاک کن، غذای سگ و گربه می‌خرید یعنی من بروم غذای گربه بخرم و دو زانو بشینم جلوی اروپایی‌ها که اینستکس برایم باز کند. حالا گربه غذا نخورد یا این همه گربه در خیابان‌هاست، اگر غذا از خارج نیاید می‌میرند؟ من می‌گویم به جای اینکه برای یک میلیارد دلار هزینه و لابی کنم. اکنون در کنار آن یک میلیاردی که نیاز ما است، چهار میلیارد کالا هم نیازمان نیست و داریم کوپن می‌سوزانیم. این‌ها را باید مدیریت بکنیم.

ما نباید اینستکس را به طور کلی رد کنیم
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه با بیان اینکه در مورد اینستکس ما نباید کلا آن را پس بزنیم، گفت : باید بگوییم تا اینجا دستتان درد نکند، اما از اینجا به بعد دیگر نیاز‌های ما را تامین نمی‌کند، تو یک قدم آمده‌ای من هم یک قدم می‌آیم، انتظار نداشته باش یک قدم تو را صد قدم حساب کنم. در مورد مبادلاتی که با کشور‌های مختلف انجام می‌شود، مثلا من پولی را در ژاپن دارم، می‌گویم نمی‌خواهم پول من را بدهی، به جای پول به من کالا بده، تو که نمیتوانی در کشور خودت به جای پول به من کالا بدهی، می خواهی به جای آمریکا با ما مذاکره کنی؟
وی افزود : ما باید برای خودمان مشخص بکنیم که چه کسی سمت ماست و چه کسی سمت آنها، این که بگویم همه به خاطر من با آمریکا بجنگند یک تفکر اشتباه و توهم است. اگر چین و روسیه به خاطر ما جلوی آمریکا می‌ایستند نه اینکه به خاطر ما ایستاده، آن‌ها هم برای خودشان یک احساس ابر قدرتی دارند؛ و دنبال یار می‌گردند. من باید ببینم در این تقابل چه کسی یار من می‌شود، نه اینکه انتظار داشته باشم انگلیسی که دست پرورده‌ی امریکا است دست مرا بگیرد، این اشتباه محض است. چون موجودیت آن‌ها باهم گره خورده و انگلیس هیچ وقت به خاطر ما جلوی آمریکا نمی‌ایستد.  راه حل این است که ما باید: ۱- مدیریت واردات داشته باشیم ۲- کشور‌هایی را که می‌توانیم با آن‌ها بیشترین تبادلات ارزی دو جانبه را داشته باشیم، قبول کنیم و بگوییم قدم بعدی را شما بردارید.

وی در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آقای همتی گفته برنامه‌های متعددی در حوزه روابط ارزی کشور در حال اجرا شدن است پاسخ داد: این موضوع ربطی به اینستکس ندارد. مثلا با روسیه روابط دوجانبه ارزی امضا می‌کنم و اصلا دلار جابجا نمیک نیم که سوییفت بخواهد جلوی آن را بگیرد و لازم به سوییفت باشد. یا با چین همین کار را می کنیم. این موضوع دیگر به اینستکس ربطی ندارد.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: