bazarnews

کد خبر: ۵۵۳۶۵
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰
در گفتگو با رئیس کل سابق بانک مرکزی مطرح شد:
رئیس اسبق بانک مرکزی گفت : حدود دو ماه است که ندیدم دولت آمار رشد نقدینگی را بدهد. تازمانی که هر کشوری رشد نقدینگی خود را بیش از رشد تولید ناخالص ملی افزایش دهد، آن نقدینگی و پول ملی محکوم به تورم و کاهش ارزش است.

آرامش ارزی چندماه اخیر نتیجه مدیریت بهتر روی ریال و دلار است

گروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز: طهماسب مظاهری، رئیس  کل اسبق بانک مرکزی  با اشاره به متفاوت بودن بحث کاهش ارزش پول ملی و حاکمیت دلار در جهان، گفت: این که نرخ دلار نسبت به ریال، تغییر می‌کند کاملا بستگی به قدرت ریال ما دارد. آنجایی که  دولتها، پول محلی خود را بی مهابا منتشر کنند، نقدینگی را بیش از تولید ناخالص ملی افزایش دهند، پول ملی نسبت به پول‌های جهانروا، به مرور تضعیف می‌شود.همانطور که می‌بینیم در طول چند ماه اخیر، با مدیریت بهتری که روی ریال و دلار و رابطه‌ی این‌ها انجام شده، نسبت به دو سال گذشته شاهد آرامش بیشتری در بازار هستیم.
وی ادامه داد: بحث افزایش قیمت دلار نسبت به ریال یک بحث است و موضوع حاکمیت دلار و ارز امریکا در مبادلات بین المللی موضوعی جداست. کشور‌هایی که باهم مبادلات تجاری دارند، کالا یا خدماتی را برای یکدیگر صادر یا وارد می‌کنند. بالاخره باید با یک ارز مبنایی که خود آن‌ها توافق می‌کنند، به تسویه حساب می پردازند. برای اینکه این کار را انجام دهند از دیرباز نیاز به واحد پولی بوده که بتوانند، با این واحد پولی این مبادلات را تسویه کنند. 
وی افزود: کشور‌ها برای این تسویه مبادلاتشان آن ارزی را که مبنای تسویه معادلاتشان میخواهند قرار بدهند، ترجیح می دهند که یک ارز معتبر جهان روا و با نوسانات ارزشی محدود باشد؛ و آن را ملاک قرار می دهند؛ و البته در سال‌های اخیر به شکل‌های مختلف دلار امریکا توانست یک ارز مبنایی باشد.

ارز محلی کشور‌ها به جای دلار مبنای تسویه مبدلات بین الملی خواهد شد
طهماسب مظاهری اظهار داشت: قیمت خیلی از کالا‌ها مثلا نفت با دلار سنجیده می شود. به همین دلیل کشور‌های مختلف ذخائر ارزی خود را هم سعی می کنند با ترکیبی نگه دارند که بخش بزرگی از ارز‌های معتبر باشد. اقداماتی که اخیرا بین کشور‌های مختلف مثل چین، روسیه، هند و حتی کشور‌هایی  مثل ما و‌ پاکستان و ترکیه انجام می شود، به این دلیل است که اقتصاد کشور‌های مختلف در دنیا به مرور در حال تقویت است؛ و قدرت اقتصادی آن‌ها نیز تقویت و جهانروا میشود؛ و نوسانات آن کم می شود. هرچقدر ارز کشور‌های مختلف بین یکدیگر قوی‌تر شود، می تواند آنها را تشویق کند که به جای دلار آمریکا مبنا را  ارز محلی بین دو کشور قرار دهند. این اتفاق در حال رخ دادن است. اخیرا در اخبار دیدیم که چین و هند و روسیه و ایران و ترکیه و خیلی از کشور‌های دیگر هم می توانند این کار را انجام دهند. 
رئیس کل اسبق بانک مرکزی افزود:  یکی از مهم‌ترین دلائل و انگیزه‌های اتحاد کشورهای اروپایی بر سر ارز واحد یورو، تقویت قدرت اقتصادی و ارزی بود. در ۲۵ سال گذشته این ارز توانست جایگاهی در دنیا پیدا کند و بخش بزرگی از مبادلات بین کشور‌های اروپایی، با یورو انجام شود. در آینده کمی دورتر باید منتظر یک ارز واحد جهانی باشیم. این موضوع در حال حاضر تحت عنوان سینگل گلوبال کارنسی مطرح است. شاید در بازه ده تا بیست سال آینده شاهد این باشیم که یک ارز واحد جهانی وجود داشته باشه که متعلق به یک کشور خاص هم نباشد. همین ارز‌های مجازی بیت کوین که با آن آشنا هستید طلیعه‌های آن ارز جهانی هست.
وی در پایان در پاسخ به سوالای مبنی بر میزان رشد نقدینگی در کشور گفت: بنده حدود دو ماه است که ندیدم دولت آمار رشد نقدینگی را بدهد. تازمانی که هر کشوری رشد نقدینگی خود را بیش از رشد تولید ناخالص ملی افزایش دهد، آن نقدینگی و پول ملی محکوم به تورم و کاهش ارزش است.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: