bazarnews

کد خبر: ۵۵۳۸۷
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۹
در دومین نشست اقتصادی بازارنیوز مطرح شد:
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:الان وابستگی حدود 30 یا 35 درصد است. این را می شود طی چهار یا پنج سال به صفر رساند. پس باید یک زمان بندی شود تا سالانه 20 درصد یا 17 یا 18 درصد از نفتی که به بودجه تزریق می شود را از بودجه حذف کنیم.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز: مصباحی مقدم،عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست اقتصادی بازارنیوز درباره وابستگی به نفت در اقتصاد گفت: در سال 90 یا 91  که بنده رئیس کمیسیون تلفیق مجلس بودم، 25 درصد از بودجه عمومی کشور متکی به نفت بود. گفتم من برای این 25 درصد  10 راه جایگزین پیدا می کنم، مجلس رای بدهد به اینکه ما نفت را از بودجه حذف کنیم.  آن موقع قصد من این بود که یک باره این 25 درصد را حذف کنم اما الان محتاط شدم و میگویم طی 4 تا 5 سال اتکا بودجه به درآمد نفت را به صفر برسانیم، اما واقعا یک عزم جدی و قوی باید باشد که این اتفاق بیفتد.

وی درباره میزان فعلی وابستگی بودجه به نفت گفت: الان وابستگی حدود 30 یا 35 درصد است. این را می شود طی چهار یا پنج سال به صفر رساند. پس باید یک زمان بندی شود تا سالانه 20 درصد یا 17 یا 18 درصد از نفتی که به بودجه تزریق می شود را از بودجه حذف کنیم.

مصباحی مقدم افزود: گام دوم این است که ما این درآمد ارزی ناشی از نفت را بنا نداریم ببندیم. در شرایطی 30 میلیارد دلار بوده، در شرایطی 80 میلیارد دلار. حالا استثنائا بعضی اوقات بالا تر هم رفته است. هر مقدار که هست این ارز را به صورت کامل به سمت صندوق توسعه ملی بریزیم.

وی ادامه داد: البته من پیشنهاد جایگزین هم دارم، آن هم راه اندازی بانک توسعه جمهوری اسلامی ایران است که صندوق توسعه ملی، بانک توسعه صادرات و بانک توسعه تعاون هم در آن ادغام شود و بشود بانک توسعه جمهوری اسلامی ایران. این بانک یک بانک قدرتمند ارزی می شود.

مصباحی مقدم در پایان گفت: این ارز اگر وارد بانک توسعه جمهوری اسلامی بشود، منابع آن دیگر در اختیار دولت نخواهد بود، در اختیار بانک مرکزی هم نخواهد بود و نباید اجازه دهیم منابع ارزی در اختیار بانک مرکزی قرار بگیرد. همانطور که اشاره کردم ریشه مهم تورم کشور ما در دهه های گذشته همین بوده که منابع ارزی ما در اختیار بانک مرکزی قرار گرفته و دولت هم در بودجه مقداری ارز ناشی از نفت را می دیده و تکلیف می کرده که نقدینگی منتشر کند. این جلوی رشد نقدینگی و پمپاژ نقدینگی را می گیرد . ولی بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز نیازمند مقداری ارز است. مثلا 1 ، 2 یا 4 میلیارد در اختیارش به صورت استقراض از بانک توسعه جمهوری اسلامی قرار بگیرد. استقراضی که در یک بازه زمانی به بانک توسعه جمهوری اسلامی برگشت پیدا کند.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: