bazarnews

کد خبر: ۵۵۳۸۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح کرد :
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:یک پیش بینی سال 1385 توسط خود شرکت نفت صورت گرفته که اگر ما صرفه جویی کنیم می توانیم سالیانه 100 میلیارد دلار صادرات فرآورده های نفتی را داشته باشیم . خیلی عجیب است. ما الان خسارت می دهیم. خسارت 100 میلیارد دلاری ناشی از عدم صرفه جویی و عدم بهینه سازی مصرف.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز: غلامرضا مصباحی مقدم در نشست اقتصادی بازارنیوز در ارتباط با میزان مصرف انرژی در کشور گفت:گفت: ما در حال حاضر 6 برابر میانگین مصرف جهانی، مصرف انرژی داریم.ما روزانه معادل 5/9 میلیون بشکه نفت و گاز تولید می کنیم.نزدیک به 70 درصد این 5/9 میلیون بشکه نفت را در داخل تولید، پالایش و مصرف می کنیم .

*بی حساب و کتاب، انرژی مصرف می کنیم

وی افزود: ارزش خام آن حدود 250 تا 300 میلیارد دلار  و ارزش فرآورده اش تقریبا دو برابر این مقدار می شود. این رقم خیلی بالا است، البته شاید اشتباه می کنم و ارزش فرآورده اش بین 250 تا 300 میلیارد دلار است . ما این مقدار را در داخل مصرف می کنیم، یعنی مصرف بی مهابا و بی حساب و کتاب.

*ارزان بودن انرژی، یکی از دلایل مصرف بی حساب کتاب

مصباحی مقدم ادامه داد: از علل این اتفاق،یکی ارزان تلقی کردن ارزش انرژی است و دیگری چگونگی شکل گیری وسایل مصرف، چه در بخش خانوار و چه در حمل و نقل و چه در بخش تولید. ما از کارخانجاتی استفاده می‌کنیم که مقدار مصرف آن خیلی بالاست. از کانال حمل و نقل بار و مسافری استفاده می کنیم که میزان مصرف بنزین و گازوئیل آن بسیار بالاست.

*میزان مصرف بنزین در ایران، در دنیا نظیر ندارد

مصباحی مقدم درباره میزان مصرف روزانه بنزین در کشور اظهار داشت: الان ما روزانه بالای 90 لیتر مصرف بنزین داریم، در صورتی در حالت اوج مصرف به 130 میلیون لیتر می رسد. این اصلا در دنیا نظیر ندارد و کار غلطی است. هم هوارا آلوده و هم بیماری ها را تشدید می کند.باید وسائل حمل و نقل و وسایل و فناوری های تولیدی و مصرف خانوار را تغییر بدهیم و دستکاری کنیم . هزینه کنیم و تغییر بدهیم که اگر این کار را کنیم می توانیم صادرات فرآورده ها را داشته باشیم.

*در صورت صرفه جویی، میتوانیم سالی 100 میلیارد دلار درآمد از صادرات نفتی داشته باشیم

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره پیش بینی شرکت نفت از میزان ممکن برای صادرات فرآورده های نفتی گفت: یک پیش بینی هم سال 1385 توسط خود شرکت نفت صورت گرفته که اگر ما صرفه جویی کنیم می توانیم سالیانه 100 میلیارد دلار صادرات فرآورده های نفتی را داشته باشیم . خیلی عجیب است. ما الان خسارت می دهیم. خسارت 100 میلیارد دلاری ناشی از عدم صرفه جویی و عدم بهینه سازی مصرف. شما حساب کنید اگر به صندوق توسعه ملی یا همان بانک توسعه ای که من از آن یاد کردم سالانه 100 میلیارد دلار واریز شود چه درآمد ارزی هنگفتی برای سرمایه گذاری و بهبود اوضاع اقتصادی و کسب و کار ما خواهد بود.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمدرضا کیانفر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
0
1
غلامرضا مصباحی‌مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: طیف آرای خاکستری به هرحال در انتخابات شرکت خواهد کرد حتی اگر اصلاح‌طلبان انتخابات را تحریم کنند.

آقای مصباحی،
مبارزه جناحی درمان نمی‌باشد بلکه به وخامت می‌افزاید علاج قطعی فقط با رد صلاحیت نشدن کاندیداهای مخالف انقلاب میسر است.

سرور گرامی،
تنها راه نجات کشور اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم:
1- مذاکره با آقای ترامپ برای دفع تهدیدات خارجی،
2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی،
با تشکر از توجه شما،
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: