bazarnews

کد خبر: ۵۵۴۷۲
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۷
سخنگوی فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی؛
سخنگوی فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه «اروپایی‌ها تسلیم فشار آمریکا هستند»، گفت که ما باید نیاز کشور را در داخل تأمین کنیم.

مهرداد لاهوتی با اشاره به گام دوم ایران برای کاهش تعهدات برجامی خود گفت: ما در شرایط قبلی هم تحریم بودیم و در آن دوران مسیر خود را می‌رفتیم. نگاه ما این بود که می‌توانیم نیاز کشور را در داخل تأمین کنیم اما اروپایی‌ها واسطه توافق شدند و به ما گفتند اورانیوم را تا مرز ۳.۶۷ تولید کنید و ۲۰ درصد را هم به ما بدهید و ما بقیه نیاز شما را تأمین خواهیم کرد.

وی افزود: ایران هم علیرغم میل باطنی برای انتقال پیام خود به جامعه جهانی این را پذیرفت و توافق صورت گرفت. در این مسیر هم ما بدعهدی نکردیم و این آمریکا بود که از توافق خارج شد به گونه‌ای که هیچ کشوری در دنیا اقدام آمریکایی‌ها را نمی‌پذیرد.

لاهوتی با بیان اینکه «راهکار اروپا منجر به توافق شد» خاطرنشان کرد: اگر حتی ما از بقیه جامعه جهانی انتظار داشته باشیم ولی از اروپایی‌ها انتظار فراتری داریم که تنها در کلام، رفتار ترامپ را محکوم نکنند. متأسفانه آن‌ها در عمل تسلیم فشار آمریکایی‌ها هستند و نمی‌خواهند کاری بکنند.

نماینده مردم لنگرود در مجلس یادآور شد: حالا دیگر تنها دولت و شورای امنیت طرف ماجرا نیست بلکه این مردم هستند که می‌گویند پای توافق رفتید که تحریم برداشته شود اما با تغییر رئیس جمهور در آمریکا همه چیز به زباله‌دان تاریخ رفت و ما هم باید به جای اول خود برگردیم. قاعدتاً تعهد یک طرفه نیست و اگر آن‌ها پایبند هستند باید به تعهدات‌شان عمل کنند.

لاهوتی اضافه کرد: اروپایی‌ها می‌توانند همان طور که مرحله اول را به خوبی پیش بردند به گونه‌ای که توافق منجر به امضا شد امروز هم راهکاری پیدا کنند، اگر هم این راهکار پیدا نشد ما هم حق داریم به جای خود برگردیم.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره اینستکس نیز گفت: اینستکس یک خط اعتباری است که در حد حرف بوده و قدمی برای آن برنداشتند ضمن اینکه در این خط اعتباری قرار بر این بود که نفت ما را بخرند و درآمد حاصل از فروش نفت در این حساب نگهداری شود تا ما با استفاده از اعتبار آن کالاهای مورد نیاز خود را خریداری کنیم که این سازوکار ما را محدود می‌کند اما همین کار هم انجام نشده و به نظر می‌رسد باید نیاز داخل را خودمان تأمین کنیم.

اقتصادآنلاین

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: