bazarnews

کد خبر: ۵۵۵۲۹
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
در گفتگو با بازار نیوز مطرح شد:
رئیس مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود کسب و کار وزارت اقتصاد: محاسبه سرانگشتی انجام دادیم که با این طرح چه مقدار از  زمان مردم ذخیره می‌شود و هر ساعت را ۱۰ هزار تومن محاسبه کردیم که کم‌ترین دستمزدی است که به یک نفر پرداخت می‌شود، مشخص شد بیش از ۱۱ میلیارد  تومان می‌توانیم ذخیره کنیم.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز: علی فیروزی، رئیس مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود کسب و کار وزارت اقتصاد از شرایط موجود در سازمان امور مالیاتی گلایه کرد و گفت:در شرایط امروز، وقتی شما می‌خواهید به عنوان فروشنده، ملکی را به فروش برسانید، در حال حاضر  و به صورت سنتی،  ۳ بار باید به سازمان امور مالیاتی مراجعه کنید. اولین بار زمانی است که به دفترخانه اسناد رسمی مراجعه کردید و دفترخانه به شما یک برگه استعلام داده، مبنی بر اینکه این ملک با این مشخصات را این فروشنده می‌خواهد بفروشد و سازمان امور مالیاتی باید مالیات نقل و انتقال املاک را محاسبه کند.

وی در ادامه گفت: در مرحله دوم شما باید آن را تحویل سازمان امور مالیاتی بدهیدکه احتمالا این سازمان به شما می‌گوید  چند روز دیگر (۵ یا ۱۰ روز یا بیشتر) تشریف بیاورید تا مشخص شود هزینه مالیات نقل انتقال ملک شما چقدر می‌شود و پس از گذشت این مدت، به سازمان امور مالیاتی مراجعه می‌کنید. فرض کنید به شما می‌گویند مالیات ملک شما ۲۰۰، ۳۰۰ هزار تومان شده است و شما باید این مبلغ را همان جا کارت بکشید.

وی در ادامه گفت: اتفاقی که در مرحله سوم رخ می‌دهد، این است که یکی دو روز بعد از این که مبلغ را پرداخت کردید، به شما می‌گویند بروید برگه مفاصا حساب بگیرید. این یعنی سه مرحله مردم را به سازمان مالیاتی می‌آورند.

فیروزی، در ارتباط با طرح جدید مالیات بر نقل و انتقال گفت: وقتی شما به دفترخانه اسناد رسمی مراجعه می‌کنید و به عنوان فروشنده می‌خواهید ملکتان را بفروشید، آن مالیات نقل و انتقال را یک ماشین هم می‌تواند انجام دهد و لزومی ندارد کسی آنجا بنشیند و محاسبه انجام دهد.

وی افزود: کاری که در این طرح انجام می‌دهیم این است که وقتی به دفترخانه  مراجعه می‌کنید یک سری اطلاعات را در آنجا وارد می‌کنید، ماشین به صورت اتوماتیک مالیات شما را محاسبه کرده و همان جا به شما مبلغ را اعلام می‌کند. در حال حاضر حداکثر به مدت یک ربع تا یک ساعت برگه مفاصا در دفترخانه به شما تحویل داده می‌شود. یعنی دیگر لازم نیست سه بار به سازمان امور مالیاتی مراجعه کنید.

وی تاکید کرد: این طرح قرار است در شهر تهران برگزار شود و سپس سراسری شود. همچنین فعلا این طرح به مالیات نقل و انتقال املاک مسکونی مربوط می‌شود که البته املاک تجاری را هم در دستور کار سازمان امور مالیاتی و سازمان اسناد کشور قرار گرفته است.

فیروزی اضافه کرد: نکته مهم‌تر این است که این موضوع  بر روی نماگر ثبت مالکیت، از شاخص سهولت انجام کسب و کار بانک جهانی، اثر مستقیم دارد. یعنی اگر این اتفاق رخ دهد، ما می‌توانیم رتبه خود را در آن شاخص هم بهبود دهیم.

وی در واکنش به این سوال که آیا این اطلاعات در اختیار نهاد‌های دیگر نیز قرار می‌گیرد یا خیر گفت: الان موضوع انتقال داده به نهاد دیگری مطرح نیست. موضوع اصلی، آن اثری است که این طرح بر راحتی مردم می‌گذارد به این صورت که نیاز نیست مردم سه بار به سازمان امور مالیاتی مراجعه کنند که این هم باعث صرفه جویی در زمان و هزینه‌های مردم صرفه جویی می‌شود، هم باعث حذف مواجهه مستقیم مؤدی و ممیز که می‌تواند یک گلوگاه فساد باشد می‌شود.

فیروزی در ارتباط با ملزومات و تدارکات لازم برای اجرای این طرح در نیمه اول مرداد ماه سال جاری نیز اظهار داشت: تدارکات لازم دیده شده است. مثلا یک سری کتابچه‌های ارزش معاملاتی  مناطق ۲۲ گانه تهران وجود دارد که تا چند روز قبل بصورت کاغذی چاپ می‌شد و در اختیار اسناد رسمی کشور قرار می‌گرفت تا از قیمت‌ها را از روی آن محاسبه کنند. از چند روز قبل، این کتابچه به صورت دیجیتال در پورتال سازمان امور مالیاتی قرار دارد. همین الان مردم می‌توانند وارد پرتال سازمان امور مالیاتی در قسمت خدمات الکترونیکی و گزینه نقل و انتقال املاک شده، روی نقشه مکان ملکشان را مشخص کنند، تا ارزش معاملاتی ملکشان متوجه شده و بدانند به کدام شعبه امور مالیاتی مراجعه کنند.

فیروزی ادامه داد: موضوع دوم آموزش سر دفتران است. آنها باید آموزش ببینند که چگونه خود را با سیستم هماهنگ کنند تا کار مردم را انجام دهند که این مورد هم در حال انجام است. امروز ۲۶۰ دفتر خانه در تهران به صورت آزمایشی از این استفاده می‌کنند. البته امیدوارم این عدد تا ۱۵ مردادماه سال جاری به ۱۷۰۰ دفتر خانه که در تهران وجود دارد، برسد. این طرح در حال انجام است به گونه‌ای که مکرر از طرف وزارت امور اقتصاد دارایی  و سازمان امور مالیاتی با همکاری سازمان ثبت و کانون سر دفتران   پیگیری می‌شود.  

فیروزی در واکنش به این سوال که آیا این نوع مالیات، مالیاتی جدید است گفت: این مالیات از قبل دریافت می‌شده که نامش هم مالیات نقل و انتقال املاک بوده است. هر کس که ملکی فروخته باشد، متوجه می‌شود که ما  در مورد چه موضعی صحبت می‌کنیم.

رئیس مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود کسب و کار وزارت اقتصاد، از الکترونیکی کردن گواهی ماده ۱۸۶ سازمان امور مالیاتی خبر داد و گفت: ماگواهی  ماده ۱۸۶ سازمان امور مالیاتی را هم الکترونیکی کردیم. این گواهی برای کسب وکار‌هایی که به وجود می‌آمد الزامی بود. به این صورت که اگر شما می‌خواستی پروانه صنفی بگیری، حتما باید به سازمان امور مالیاتی مراجعه می‌کردی.

وی افزود: تقریبا در روز ۱۲۰۰ استعلام این گواهی برای سازمان امور مالیاتی می‌فرستیم و به صورت الکترونیکی دریافت می‌کنیم. دیگر لازم نیست مردم به سازمان امور مالیاتی مراجعه کنند.   ما محاسبه سرانگشتی انجام دادیم که با این طرح چه مقدار از  زمان مردم ذخیره می‌شود و هر ساعت را ۱۰ هزار تومن محاسبه کردیم که کم‌ترین دستمزدی است که به یک نفر پرداخت می‌شود، مشخص شد بیش از ۱۱ میلیارد  تومان می‌توانیم ذخیره کنیم.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: