bazarnews

کد خبر: ۵۵۷۴۲
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد:
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت : جرایم مضاعف و به نوعی سود مرکبی که بانک‌ها می‌گرفتند از محل تمدید قرارداد‌ها و موجب افزایش بدهی تسهیلات گیرندگان و افزایش مطالبات بانک‌ها می‌شود و هزاران پرونده که در دستگاه قضایی بابت این نوع جرایم داریم و همچنین مشکلاتی واحد تولیدی از جمله صد‌ها هزاران نفر کشاورزان که در سال‌های اخیر درگیر سرما زدگی بودند و نتوانستند بدهی بانکی را پرداخت بکنند، مشمول این‌ خواهد شد و رفع مشکل در حوزه تولید را ما با تصویب و اجرای این قانون دنبال خواهیم کرد.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز: حسینی شاهرودی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از ارائه لایحه جدید مربوط به مالیات ارزش افزوده به مجلس خبرداد و گفت: لایحه مالیات بر ارزش افزوده یا قانون اصلاح  مالیات بر  ارزش افزوده، چند هفته پیش  در کمیسیون کامل و تقدیم مجلس شد، کلیات آن رای گیری و بنا به تقاضا‌ی نمایندگان، به منظور بررسی مجدد، به کمیسیون اقتصادی بازگشت. کلیات قانون مالیات بر ارزش افزوده تصویب شده و در جزییات نیز بنا بود بحث شود که نمایندگان تصمیم گرفتند به کمیسیون ارجاع بدهند.

حسینی شاهرودی ادامه داد: هفته قبل از تعطیلات، در کمیسیون دو جلسه و در هفته بعد  از تعطیلات نیز دو جلسه  را به اصلاح این قانون اختصاص دادیم. در این جلسات پیشنهادات نمایندگان مطرح شد. امیدواریم هفته آینده بتوانیم نظر تمام نمایندگانی که پیشنهاد داشتند را جلب کنیم و اصلاحات لازم  را انجام داده باشیم و قانون را مجدد تقدیم مجلس کنیم. ان اشالله با فوریت و اولویت مورد رسیدگی در صحن مجلس قرار بگیرد.

وی افزود: در هفته گذشته، تصویب یک طرح دو فوریتی را داشتیم. این طرح که با امضای اعضای  کمیسیون اقتصادی و نزدیک به ۱۶۰ نفر از نمایندگان همراه بود، تقدیم مجلس شد و دو فوریتش به بحث گذاشته شد. این طرح، طرح الزام بانک‌ها و موسسات اعتباری  غیر بانکی  به حذف سود و  جرایم  مضاعف از بدهی تسهیلات گیرندگان بود که سالیان سال درگیرش هستیم و با بانکها و بانک مرکزی، درگیری داریم.

حسینی شاهرودی اضافه کرد: این طرح را خارج از قانون بودجه مورد توجه قرار دادیم. طرح مستقلی که بانک‌ها را ملزم  می‌کند به اینکه  جرایم مضاعف را  حذف کنند. جرایم مضاعف و به نوعی سود مرکبی که بانک‌ها از محل تمدید قرارداد‌ها می‌گیرند، موجب افزایش بدهی تسهیلات گیرندگان و افزایش مطالبات بانک‌ها می‌شود و هزاران پرونده در دستگاه قضایی بابت این نوع جرایم داریم. همچنین مشکلاتی واحد تولیدی از جمله صد‌ها هزاران نفر کشاورزان که در سال‌های اخیر درگیر سرما زدگی بودند و نتوانستند بدهی بانکی را پرداخت بکنند، مشمول این‌ قانون خواهد شد و رفع مشکل در حوزه تولید را با تصویب و اجرای این قانون دنبال خواهیم کرد.

حسینی شاهرودی در واکنش به این که بحث سود مرکب مورد اختلافی بین مجلس و شورای نگهبان بود و در نهایت به مجمع رفت و مجمع رای نداد نیز گفت: در اینجا بحث دیگری را داریم. این طرح، طرح مستقلی است. سعی کردیم هم نظر شورای نگهبان و هم بانک مرکزی را جلب کنیم و  هم  بنا به نظر مقام معظم رهبری عمل کردیم. تقریبا می‌شود گفت ۹۰ درصد مشکل حل شده است، اما شاید ایرادات جزیی هم باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره عدم اجرای طرحی که به قانون تبدیل شده توسط دستگاه‌های دولتی نیز گفت: ما همیشه در تاریخ مشکل داشتیم. معمولا  این‌ها  در بودجه می‌آمد و تا دستور العمل بودجه بیاید، سال مالی تمام می‌شد و بانک‌ها از اجرای آن قانون طفره می‌رفتند.

وی در ادامه گفت: الان اینطور نیست. ما باید بحث ربوی بودن بانکها را اجرا بکنیم. به نوعی این قانون، بخشی از طرح بانکداری اسلامی است که در کمیسیون اقتصادی مطرح است، ولی بنا به ضرورت، این قسمت را از قانون بانکداری اسلامی جدا کردیم و  در قالب طرح آوردیم که به سرعت انجام بشود. مشکلات زیادی که در حوزه بانکی است و به شدت دغدغه دارند، هم در حوزه تولید، و هم  فعالین اقتصادی را بتوانیم با این طرحی که تبدیل به این قانون می‌شود رفع کنیم.

حسینی شاهرودی در پایان گفت: هماهنگی لازم با دستگاه مختلف، با دولت، بانک مرکزی، بانک‌ها، شورای نگهبان و حوزه‌های دیگر انجام شده تا ان اشالله بتوانیم این نگاهی که بر تسهیلات بانکی به عنوان بانک‌های ربوی وجود دارد و نقد‌های زیادی هم پیرامونش هست را برطرف کنیم یا کاهش دهیم.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: