bazarnews

کد خبر: ۵۵۷۵۵
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۵
نایب رئیس اتاق ایران و چین در نشست بازارنیوز:
مجید رضا حریری: حتی یک نمونه کسی سراغ ندارد بیاید بگوید در مملکتی صادرات نفتی و صادرات غیر نفتی دارند. چرا اینگونه می گوییم؟ چون کل صادرات نفت در دست دولت است.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز: مجیدرضا حریری، نایب رئیس اتاق ایران و چین در چهارمین نشست اقتصادی بازارنیوز درباره مشکل ارز در کشور گفت: موضوع ارز در مملکت جزیی از اقتصاد است که بسیار هم مهم هست. یک نکته که باید توجه کنیم این است که بیش از ۸۰ درصد ارز در این مملکت (از این روز‌ها بگذریم و بازه ۱۰ سال نگاه کنیم)، ۵۰ درصدش ارز حاصل از نفت، ۵۰ درصد بقیش هم می‌گویم صادرات غیر نفتی. این هم از اون کارهاست که فقط مختص مملکت ماست.

وی افزود: حتی یک نمونه کسی سراغ ندارد بیاید بگوید در مملکتی صادرات نفتی و صادرات غیر نفتی دارند. چرا اینگونه می‌گوییم؟ چون کل صادرات نفت در دست دولت است؛ یک بخشی از صادرات غیر نفتی دست مردم. در نتیجه فکر می‌کنم به همین دلیل بوده که اینگونه تقسیم بندی کردیم.

حریری در ادامه گفت: از  آن ۵۰ درصد غیر نفتی، ۷۰ درصدش گاز، میعانات، پتروشیمی، فولاد، یا سایر بنگاه‌های بزرگی است که مدیرش را دولت گذاشته است. یعنی صندوق بازنشستگی فلان. سازمان فلان، ستاد فلان. همه این‌هایی که داریم عمدتا مدیرانشان را دولت می‌گذارد. دولت به مفهوم عام؛ نه دولت به مفهوم قوه مجریه.  ۱۲و۱۰ درصد می‌ماند که می‌توان گفت: بخش خصوصی با تمام، اما و اگر‌هایی  که داریم صاحب ارز است.

وی در پایان گفت: پس در بازار ارز این مملکت ما بازیگر انحصاری داریم به نام دولت. حالا دوستانی که به دنبال کشف قیمت بازار هستند و می‌گویند رها کنیم تا بازار خودش تنظیم کند به من بگویند چگونه؟ هرکسی که یک ترم اقتصاد خوانده با یک مفهومی به نام عرضه و تقاضا آشنا شده است. کنار این ما مفهوم شکست بازار داریم، مفهموم انحصار داریم. چرا چشممان را می‌بندیم؟
 
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: