bazarnews

کد خبر: ۵۵۷۶۷
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۷
محمد سالاری گفت: ارائه خدمات صدور پروانه باید شهروند محور باشد تا شهروند از طریق سامانه درخواست دهد و از طریق سامانه پروانه را دریافت کند و دیگر نیازی به مراجعه به شهرداری و دفاتر نباشد و دفاتر در کنار شهروند قرارگیرند.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در جریان بررسی طرح" الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه فرآیند صدور پروانه عملیات ساختمانی"  گفت: یکی از مهم ترین مشکلات و چالش های شهرداری تهران که موجب فساد، رانت و نارضایتی عمومی شده حوزه شهرسازی و معماری است.

سالاری ادامه داد: اگر به سابقه تاریخی نحوه صدور پروانه نگاه کنیم متوجه می شویم، وضعیت نسبت به امروز بسیار بهتر بوده است در حالیکه آن زمان نه سامانه برخط و نه خدمات هوشمند وجود داشته است. شورای شهر تهران در دوره دوم تصمیم گرفت، مشکل حوزه شهرسازی و معماری  را با یک تصمیم اساسی و مبنایی حل کند تا تصدی گری های ارائه خدمات حوزه شهرسازی و معماری، مانند سایر حوزه ها به بخش خصوصی برونسپاری شود و  در همین راستا، دفاتر خدمات الکترونیک شهر تهران ایجاد شد.

وی  با اشاره تجربه موفق ایجاد دفاتر اسناد رسمی، دفاتر پیشخوان دولت و پلیس +۱۰ اظهار داشت: متاسفانه تصمیم شورای شهر در خصوص دفاترخدمات الکترونیک شهر به صورت کامل توسط شهرداری اجرا نشد و صرفا ۱۲۳ دفتر ایجاد و حدود ۱۸۰۰ نیرو بکار گرفته شد اما خدمات شهرسازی و معماری بصورت کامل به این دفاتر واگذار نشد، در حالیکه قرار بوده حوزه شهرسازی مناطق تعطیل شوند و فقط ستاد باقی بماند.

سالاری تصریح کرد: قرار بود فقط موضوع حاکمیتی بر و کف و طرح تفصیلی در مناطق بماند و مابقی اقدامات به بخش خصوصی واگذار شود اما این اتفاق نیفتاد و نه تنها حوزه شهرسازی تعطیل نشد، بلکه چندین برابر نیرو هم اضافه شد، لذا شهروندانی که از شهرداری خدمات دریافت می کردند باید به دفاتر نیز مراجعه کنند یعنی یکسری اقدامات موازی در حال انجام است.

عضو شورای شهر تهران اظهار داشت: بررسی ها نشان می دهد ۹۰ درصد مراجعات مردم به شهرداری مربوط به حوزه شهرسازی است و بیشترین نارضایتی نیز از حوزه شهرسازی و معماری است. شهرداری باید تکلیف این فرایند را مشخص کند، این فقط یک رویکرد و تصمیم شجاعانه است و نیاز به پول ندارد. ما در دوره گذشته این موضوع را پیگیری کردیم، در یک مقطعی هم شهردار وقت تصمیم گرفت اقدامات را به صورت کامل برونسپاری کند اما منصرف شد،  اکنون ما باید یک تصمیم شجاعانه بگیریم.

وی با اشاره به پیشنهاد شهرداری در خصوص اضافه شدن مشاور همراه در فرایند صدور پروانه بیان کرد: می گویند، شهروند در فرایند دریافت پروانه ،یک مشاور همراه داشته باشد اما این اقدام، مشکل را حل نمی کند. طرح تفصیلی تهیه شد تا تمام بخشنامه ها جمع آوری و امضاهای طلایی جمع شود اما متاسفانه هر روز این امضاها و تصمیمات سلیقه ای افزایش می یابد.

وی اضافه کرد: بر اساس آمار شهرداری تهران، اکنون در منطقه یک، میانگین زمان صدور پروانه ۵۴۱ روز و در منطقه ۲، ۲۹۱ روز و... است و جالب اینکه با دستکاری در سیستم، تقصیر طولانی شدن زمان صدور پروانه  را به گردن شهروند می اندازند.

سالار با بیان اینکه ما در کمیسیون شهرسازی و معماری در راستای رفع مشکلات موجود، این طرح را ارائه دادیم گفت:  اکنون که شهرداری تهران به لحاظ سامانه شهرسازی و هوشمندسازی رتبه اول کشور را دارد، تبلور عینی آن باید در همین فرایند های صدور پروانه و ارائه خدمات باشد. ما می گوییم ارائه خدمات صدور پروانه باید شهروند محور باشد تا شهروند از طریق سامانه درخواست دهد و از طریق سامانه پروانه را دریافت کند و دیگر نیازی به مراجعه به شهرداری و دفاتر نباشد و دفاتر در کنار شهروند قرارگیرند.

 

اقتصادآنلاین

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: