bazarnews

کد خبر: ۵۵۸۶۶
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۱
در گفتگو با بازار نیوز مطرح شد:
یک کارشناس اقتصادی گفت: اگر قانون مالیات بر خانه‌های خالی با نرخ مالیاتی سنگینی اجرا شود، آنوقت صاحبان این خانه‌ها مجبور ‌می‌شوند خانه‌های خود را به سرعت اجاره دهند و فشار تقاضا در بازار مسکن کاهش می‌‌یابد.

فرهاد بیضایی، مدیر گروه سیاست‌گذاری مسکن دانشگاه علم و صنعت در گفت‌وگو با خبرنگار بازارنیوز با اشاره به تعداد 500هزار خانه خالی در تهران گفت: بخش زیادی از این «خانه‌های بدون سکنه» با انگیزه‌های غیر مصرفی توسط سوداگران نگهداری شده و به بازار مسکن عرضه‌ نمی‌شوند که در صورت اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی تا حدودی بازار مسکن به تعادل می‌رسد.

* قانون مالیات بر خانه‌های خالی باید با نرخ مالیاتی سنگین اجرا شود

این کارشناس مسکن با تاکید بر اینکه با اخذ مالیات از خانه‌های خالی، قیمت مسکن کاهش قابل توجهی خواهد داشت، گفت: وقتی صاحبان این املاک مجبور شوند خانه‌های خود را با سرعت بیشتری به بازار عرضه کنند، بازار با افت نسبی قیمت‌ها رو به رو خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که با عرضه واحد‌های لوکس و گران‌قیمت که سهم قابل‌ توجهی از «خانه‌های خالی» در شهر تهران را به خود اختصاص داده‌اند، آیا قیمت املاک در بازار مسکن کاهش پیدا می‌کند؟، اظهار داشت: اگر قانون مالیات بر خانه‌های خالی با نرخ مالیاتی سنگینی اجرا شود، آنوقت صاحبان املاک لوکس در مناطق پیشران مجبور ‌می‌شوند خانه‌های خود را به سرعت اجاره دهند و فشار تقاضا در بازار این مناطق کاهش ‌می‌یابد و در نهایت نیز قیمت واحد‌های مسکونی در سایر مناطق تهران و شهر‌های کشور با مناطق پیشران تعدیل می‌شود.

*انتظار 3ساله برای تکمیل « سامانه ملی املاک و اسکان»

بیضایی با انتقاد از تاخیر سه‌ ساله در اجرای قانون مالیات بر واحد‌‎های خالی از سکنه گفت: اجرای این قانون نیازمند راه‌اندازی و تکمیل «سامانه ملی املاک و اسکان» است، اما متاسفانه راه اندازی این سامانه از ابتدای سال 95  از سوی  وزارت راه و شهرسازی بلاتکلیف مانده است.

این کارشناس حوزه مسکن با تاکید بر اینکه مسئولیت وضعیت فعلی بر عهده وزارت راه و شهرسازی است، افزود: مجلس و دیگر نهاد‌های ذیصلاح می‌توانند این موضوع را پیگیری کرده و برای تسریع در اجرای این قانون از ابزار‌های نظارتی خود استفاده کنند.

*خانه‌های خالی چگونه شناسایی می‌شوند؟

وی با اشاره به اینکه کاربران باید به راحتی در سامانه ملی املاک و اسکان فعالیت کنند، اظهار داشت: کافی است برای هر واحد مسکونی یک کد یکتا تعریف شود و هر کدام از آن‌ها به کد یکتای سرپرست خانوار‌ها متصل شوند، در نتیجه فرآیند شناسایی خانه‌های خالی بدون پیچیدگی خاصی امکان‌پذیر خواهد بود.

بیضایی در ادامه گفت: به صورت معمول هر خانوار در یک خانه زندگی می‌کند و اگر کد یکتا خانه‌ای با کد سرپرست خانوار متصل نباشد، به این معناست که آن واحد مسکونی خالی بوده و قطعا مشمول قانون مالیات بر خانه‌های خالی خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی در پایان با بیان اینکه 6/2میلیون خانه خالی در سراسر کشور وجود دارد، گفت: این رقم نشان دهنده راکد ماندن هزاران میلیارد تومان سرمایه در بخش مسکن است که می‌توان با اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی علاوه بر مدیریت بازار رهن و اجاره، تقاضا‌های سوداگرانه را نیز از بازار مسکن خارج کرد.

انتهای پیام/

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: