گروه بازرگانی بازارنیوز: حسین مدرس خیابانی در نشست خبری صبح امروز خود با تشریح برنامههای خود به عنوان قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی اظهار کرد: در ساختار جدید ما دو محور اصلی بازرگانی داخلی و خارجی را در اختیار داریم و برای هریک برنامهریزیهایی انجام دادهایم.
تامین کالا، توزیع، نظارت و رسانه»، 4 رکن تنظیم بازار/ تمرکز برای تنظیم بازار 100 قلم کالای اساسی
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی درباره برنامههای خود برای بهبود وضعیت بازرگانی داخلی کشور گفت: در این بخش مهمترین مطالبه، موضوع تنظیم بازار و به عبارت دیگر تامین کالا، توزیع و نظارت بر این فرایند است و ما معتقدیم در کنار این سه رکن اصلی، رسانه قرار دارد چراکه امروز رسانهها ظرفیت بالایی برای کنترل و اداره این سه رکن را داشته و ما در نظر داریم با تمرکز بر این 4 رکن، آرامش را بر بازار و زندگی مردم حاکم کنیم.
وی ادامه داد: در حوزه تنظیم بازار، اولویتهایی را در نظر گرفتهایم و معتقدیم شرایط امروز ما با گذشته که تنها چند کالا به عنوان کالاهای اساسی شناخته میشد متفاوت است؛ لذا با شناسایی اولویتهای کالایی، منابع مالی و انسانی و برنامه ریزیهای خود را برای تنظیم بازار این کالاها متمرکز خواهیم کرد.
به گفته مدرس خیابانی در حال حاضر 100 قلم از انواع کالاها در 9 گروه کالایی که عمدتاً اقلام خوراکی است و علاوه بر آن کالاهای صنعتی، لوازم خانگی و نهادهها را نیز شامل میشود به عنوان کالاهای دارای اولویت در نظر گرفتهایم و تنظیم بازار این اقلام در کانون توجهات ما قرار دارد.
تنظیم بازار نباید باعث ضربه به تولید شود/ کمبود کالا به دلیل عدم برآورد درست از تولید و مصرف کالا است
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی با تاکید بر اهمیت «تامین کالا» برای تنظیم بازار گفت: از نظر ما فراوانی کالا مقدم بر قیمت کالا است و هم اکنون بین 90 تا 95 درصد کالاهای کشور در داخل تامین می شود و این یعنی برای تنظیم بازار نمیتوانیم اصل تولید را نادیده بگیریم.
وی خاطرنشان کرد: این یعنی برای تنظیم بازار مجاز نیستیم اقداماتی انجام دهیم که تولید در کشور ضربه بخورد و حتی اجازه نداریم برای تنظیم بازار، سرعت جریان تولید کالا در کشور را کُند کنیم.
مدرس خیابانی با تاکید بر اینکه بخش بزرگی از کمبودهای کالایی در کشور به دلیل عدم پیش بینی و برآورد درست از میزان تولید و مصرف آن کالاها در کشور است گفت: ما برای حل این مشکل، برنامهریزی مناسبی خواهیم داشت تا نوسانات تولید را کنترل کنیم.
وی با بیان اینکه تنظیم بازار در کشور یک موضوع فرابخشی است افزود: وزارت صمت و جهاد کشاورزی نمیتوانند به تنهایی موفق به تنظیم بازار شوند و برای تنظیم درست و منطقی بازار باید تمام 14 دستگاه مسئول اعم از بانک مرکزی، وزارت راه و دستگاههای دیگر نیز به کمک بیایند تا فرایند تنظیم بازار و توسعه صادرات به درستی اعمال شود.
تعیین اولویتهای هفتگی برای سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی از توانمندسازی اصناف و الکترونیکی کردن شبکه توزیع خبر داد و گفت: هدف ما در شبکه توزیع، کاهش هزینه ها به نفع مصرفکنندگان است و ما در نوسازی و توانمندسازی شکبه توزیع، این هدف را دنبال میکنیم.
وی با اشاره به لزوم برخورد جدی با هرگونه گرانفروشی در بازار گفت: بخش سوم مورد اهمیت برای ما در موضوع تنظیم بازار، نظارت است و متاسفانه در یک سال گذشته وزن اصلی فعالیت سازمان حمایت، بر موضوع قیمت گذاری متمرکز شده بود و از وزن فعالیت این سازمان بر نظارت کاسته شد لذا مقرر شده است هر هفته 5 اولویت کاری در دستور کار این سازمان قرار گیرد تا موضوع نظارت و مقابله با تخلفات درباره این 5 موضوع بصورت متمرکز پیگیری شود.
مدرس خیابانی با بیان اینکه 3 میلیون واحد صنفی کشور نقش بسزایی در کنترل بازار دارند گفت: باید بازرسان اصناف وارد میدان شوند و قطعاً بدون حضور آنها واقعاً با مشکل مواجه خواهیم شد.
«صادرات» از نان شب واجبتر است/ واردات کالاهایی که تولید داخلی دارند ممنوع!/ رایزنان بازرگانی در 15 کشور همسایه فعال میشوند
وی با تشریح اولویت ها و برنامههای کاری خود در بخش تجارت خارجی و توسعه صادرات گفت: امروز «صادرات» از نان شب واجبتر است و علاوه بر ارزآوری، باعث تقویت توان داخل، رونق اشتغال و همچنین کاهش قیمتها در بازار داخلی خواهد شد و ما باید از فرصت امروز کشور برای توسعه صادرات خود و در مقابل مدیریت واردات کشور به خوبی استفاده کنیم تا از وابستگی درآمدهای کشور به نفت بکاهیم.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی با بیان اینکه «ما واردات کالاهایی را که تولید مشابه داخلی دارند را قبول نداریم» گفت: در مقابل واردات، جهتگیری صادراتی ما به سمت کشورهای همسایه است و نخستین اولویت ما در این بخش، ارتقاء مراودات تجاری و صادرات ما به 15 کشور همسایه است.
مدرس خیابانی گفت: برای تحقق این هدف، مقرر شده تا بسرعت تعداد رایزنان بازرگانی کشور در 15 کشور همسایه فعال شوند و از سایر ابزارهای خود از جمله برگزاری نمایشگاهها در کشورهای همسایه برای توسعه صادرات کشور استفاده کنیم.
تعیین تکلیف قیمت نان تا یک ماه آینده/ نباید شوک قیمتی به مصرفکنندگان وارد شود
وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره افزایش قیمت نان گفت: ما معتقدیم «نان» یک کالای صرفاً اقتصادی نیست، بلکه یک کالای اجتماعی است و به همین منظور اگر قرار باشد احیاناً افزایش قیمتی برای نان صورت گیرد، نباید این افزایش قیمت به شکلی باشد که شوک قیمتی به مصرفکنندگان وارد کند.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی افزود: تا یک ماه آینده قیمت نان در کشور مشخص میشود و سناریوهای متفاوتی برای جلوگیری از وارد شدن هرگونه شوک قیمتی به مصرفکنندگان طراحی شده است.
70 درصد ارز دولتی در اختیار وزارت جهاد، 23 درصد در اختیار وزارت بهداشت و 6 درصد در اختیار وزرات صمت
مدرس خیابانی در پاسخ به انتقاداتی درباره عدم همراهی وزارت صمت برای تامین کاغذ مورد نیاز بازار گفت: پیش از هرچیز باید بدانیم که از مجموع ارز تخصیصی 4200 تومانی، 70 درصد، در اختیار وزارت جهاد کشاورزی برای نهادههای دامی است، 23 درصد در اختیار وزارت بهداشت به منظور واردات دارو است، یک درصد در اختیار وزارت ارشاد برای تامین کاغذ و 6 درصد هم در اختیار وزارت صمت برای واردات لاستیک است. علاوه بر این نیز، تامین ارز در اختیار وظایف و مسئولیتهای بانک مرکزی است و ما اختیاری در این بخش نداریم.
وی اضافه کرد: البته برای تامین ارز روزنامه 80 میلیون دلار در قالب دو بخش 40 میلیون دلاری تخصیص یافته است و در حوزه تامین ارز دفترچه دانش آموزی و کتب درسی نیز 50 هزار تن کاغذ چاپ وجود دارد.
انتهای پیام/