bazarnews

کد خبر: ۵۵۸۹۸
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۱
پرونده طرح جامع مالیاتی - 1؛
رئیس سازمان امور مالیاتی:دستگاه‌های اجرایی، هرکدام قانون خاص خودشان را دارند و در قانون خود راجع به  ریز داده هایشان، معمولا ریزداده ها را متعلق به مجموعه خودشان می دانند. در حالی که ما قانونی عام تر به اسم قانون مالیات کشور داریم، که بر اساس این قانون تمام دستگاه‌ها بدون استثنا کل ریز داده‌ها را باید تحویل بدهند
گروه اقتصادکلان بازارنیوز: امیدعلی پارسا، رئیس سازمان امور مالیاتی در خصوص فرار مالیاتی در گفت وگو با خبرنگار بازارنیوز، با اشاره به هفته فرهنگ مالیاتی و دیدار وی با روسای قوای قضائیه و مجریه گفت: عزم و اراده و همگرایی هر سه قوه که برای مقابله حداکثری با فرار مالیاتی به وجود آمده است.
لزوم دسترسی سازمان امور مالیاتی به همه ریزداده ها
وی افزود: در حال حاضر فضایی فراهم شده که هر سه قوه با تمام توان پای کار آمده اند. مجلس شورای اسلامی نیز طی جلسه‌ای گزارش ما مربوط به دستگاههایی که همکاری لازم را ندارند را بررسی کردند. بعد از آن جلسه مقرر شد، همه دستگاهها طی دو هفته ریز اطلاعات خود را به سازمان امورمالیاتی ارائه دهند.  پس از این جلسات مکرر، فصل نو و خوبی از همکاری دستگاه‌های اجرایی در حوزه مبارزه با فرار مالیاتی شروع شده است. این را بدانید که اگر قرار است پرداخت‌های مالیاتی منصفانه و عادلانه بشود، راهی به جز دسترسی کامل به همه‌ی ریز داده‌های مربوط به افراد مختلف، که در دستگاههای اجرایی موجود است، اعم از املاک و تراکنش‌های بانکی، نداریم.
 
برای رسیدن به وضع مطلوب، باید همه ریزداده های مالی در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار بگیرد

رئیس سازمان امور مالیاتی ادامه داد: در حال حاضر در استان اصفهان تجربه‌ی بسیار خوبی را با همکاری هر سه قوه و دستگاه نظارتی انجام شده و سرنخ‌های بسیار خوب و مطمئن و دقیقی از کسانی که توانستند با جعل کردن، این فضا را فراهم کنند، پیدا شد. با قوت در حال دنبال کردن این افراد هستیم  و بخشی از برنامه نوین سازی نظام مالیاتی خود را به خوبی در حال پیاده سازی هستیم. هم اکنون همکاران بنده بر اساس اطلاعاتی که دارند، کسانی که فرار مالیاتی کردند را به خوبی شناسایی  می‌کنند. سرنخ‌های خیلی خوبی هم داریم. اما برای آنکه نظام مالیاتی کشور به وضع مطلوب خود برسد، باید مانند همه‌ی دنیا همه‌ی ریز داده‌های مربوط به تراکنش‌های مالی و املاک افراد در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار بگیرد.
 
انحصار داده ها در برخی دستگاهها، حاصل تفسیر غلط قانون است

امید علی پارسا گفت: دستگاه‌های اجرایی، هرکدام قانون خاص خودشان را دارند و در قانون خود راجع به  ریز داده هایشان، معمولا ریزداده ها را متعلق به مجموعه خودشان می دانند. در حالی که ما قانونی عام تر به اسم قانون مالیات کشور داریم، که بر اساس این قانون تمام دستگاه‌ها بدون استثنا کل ریز داده‌ها را باید تحویل بدهند؛ بنابراین برخی تفسیر‌های غلط و ناقص از قانون و نفهمیدن ارتباط بین قانون کلی و قانون خاص وجود دارد، که باعث کند شدن سرعت پیشرفت کار شده است. 

نظام مالیاتی مدرن جایگزین مالیات ستانی سنتی می‌شود

پارسا با اشاره به اینکه نظام مالیاتی مدرن به آرامی جایگزین نظام مالیات ستانی سنتی خواهد شد، گفت : در نظام مالیاتی مدرنی که در حرکت به سمت آن هستیم،  همه اطلاعات و وقایع اقتصادی همه افراد، در اختیار مالیاتی قرار می گیرد و جایی برای انکار و کتمان و شبهه باقی نمی‌ماند. در خود اظهاری سنتی، طبیعت ماجرا اینگونه است که کم اظهاری می‌کنند و نقطه منفی، این است که ممیز مالیاتی اعداد اظهار شده را کنار هم می‌گذارد و خودش بر اساس شواهد و قرائن و اطلاعات کارشناسی، عدد مورد نظر خودش را جایگزین می‌کند و به عدد و رقم‌های اظهار شده، توجهی نمی‌کند، آن وقت می‌گویند دوستان ما در سازمان امور مالیاتی تخلف می‌کنند.
ممیزها تسلیم اعداد غیرواقعی مودیان نمی شوند
وی در ادامه گفت : فرض کنید ممیز مالیاتی عددی را  غیر واقعی یا گاهی اوقات بالا تعریف کنند، که من البته این را تکذیب نمی کنم.  وقتی با خود اظهاری سنتی مواجه هستیم و ریز داده‌های واقعی وضعیت افتصادی را نداریم. مودی هر عددی که میل خودش باشد را اعلام می‌کند، ولی ممیز سازمان نمی‌پذیرد، اختلاف این اعداد در هیئت‌های حل اختلاف و نهایتا در جا‌هایی به توافق می رسند، اما ممیز‌های ما تسلیم عدد‌های غیر واقعی که افراد مختلف می‌دهند و خود اظهاری می کنند نیستند و تمایل دارند که نزدیک‌ترین عدد را به واقعیت اقتصادی آن شخص داشته باشند.

وی در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شما عدد ۲۸هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی که اقای دکتر پورابراهیمی مطرح کرده بودند را تایید می‌کنید یا خیر گفت: برآورد‌های متفاوتی با فروض متفاوتی هست که من اتفاقا این را با همکاران خودم بررسی کردم و طبق آخرین آماری که به بنده اعلام شد، در حال حاضر حدود همین مقدار است. وقتی صحبت ار فرار مالیاتی است خیلی از آن قاچاق است و واقعا معلوم نیست که عدد مشخص آن چه قدر است، اما آنچه اطلاعات ما بیان می‌کند همین حدود ۲۸ هزار میلیارد تومان است.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: