bazarnews

کد خبر: ۵۶۲۰۳
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۸
اعزام کاروان زائران ایرانی به سفر حج تمتع امروز به پایان رسید و بازگشت حجاج به کشور از ۲۸ مردادماه آغاز خواهد شد. جمعیتی در حدود ۸۴ هزار نفر در سفر حج امسال شرکت کرده‌اند. حج امسال با توجه به شرایط سیاسی بین دو کشور و نیز شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی و حضور کشورهای فرامنطقه‌ای در این حوزه و درگیری‌های جهان اسلام در شرایط خاصی برگزار می‌شود.

 به‌گفته رئیس سازمان حج و زیارت، در موضوع حج به‌صورت نانوشته ما و عربستان تلاش کردیم موضوع حج را از سطح روابط سیاسی بین دو کشور تفکیک کرده و به‌صورت مجزا آن را مدیریت کنیم و از این‌رو از سال قبل در قدم اول باوجود غیر فعال بودن کنسولگری پیگیر راه‌اندازی دفتر نمایندگی بودیم و ایجاد این دفتر توانست در بحث قراردادها و کاهش هزینه اعم از هتل و حمل و نقل و غیره نقش آفرینی کند. در گام دوم سیاست‌های انقباضی را دنبال کردیم و با توجه به تغییر نرخ برابری پول ملی با ارز که تبدیل به مسأله‌ای جدی شده بود، با کمک دولت ارز7 هزار تومانی به بحث حج اختصاص یافت و در کنار آن سیاست‌های انقباضی دررابطه با عملیات حج و کاهش هزینه‌های سفر اجرا شد. برای همین با تفاوت نرخ ارز که نزدیک دو برابر بود و با این سیاست‌های انقباضی و ارزی که دولت تخصیص داد، قیمت نسبتاً مناسبی برای سفر حج تعیین شد.

 علیرضا رشیدیان، به مشخصه دیگر حج اشاره کرده و ادامه می‌دهد: با توجه به شرایط جهان اسلام، محور اول بر حج و خودسازی قرار گرفته و محور دوم حج، اخوت دینی تعیین شده که در واقع وحدت، برابری و برادری نیاز امروز جهان اسلام است. محور سوم هم حج و تمدن اسلامی است که با توجه به شرایط جهانی و ظرفیت جهان اسلام برای ایجاد یک تمدن نوین اسلامی در شکل‌گیری و ایجاد تعامل بین نحله‌های فکری جهان اسلام برای ساخت این تمدن انسانی والهی انتخاب شد.

قیمت غیرمنطقی ناوگان سعودی

رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه توضیح می‌دهد: جمعیتی در حدود 84 هزار نفر در سفر حج امسال شرکت کرده‌اند و عملیات انتقال زائران ایرانی امسال توسط شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی انجام می‌شود. 60درصد پروازهای انجام شده بدون تأخیر بوده است اما در عین حال به‌دلیل یکی دو مورد نقص فنی متوسط تأخیر درپروازها تاکنون به حدود 26.1 دقیقه رسیده است. دلیل آنکه ما از ناوگان سعودی استفاده نکردیم آن بود که آنها قیمتی غیر منطقی برای پروازهای خودشان دادند و بر اساس قانون یاسا و مقررات خود عربستان این قیمت‌ها توجیه منطقی نداشت و بعد از عدم تفاهم با آنان، اعلام کردند با شرکت هواپیمایی خود پروازها را انجام دهید. از کل جمعیت زائران، 37 هزار و 447 زائر در قالب 267 کاروان زائران مدینه اول بودند که نخست وارد مدینه شده و پس از چند روز اسکان در این شهر عازم مکه شدند و بقیه از طریق فرودگاه جده به مسجد شجره و مکه مکرمه انتقال یافتند.

وی به نظرات منفی برخی منتقدان اشاره می‌کند و می‌گوید: برخی تصور می‌کردند اگر ما را محدود کنند که همه زائران و حجاج از طریق شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) منتقل شوند، به گونه‌ای که حتی شرکت‌های دیگر ایرانی هم در این امرحضور نداشته نباشد، دچار مشکل می‌شویم اما غیرتمندان شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی بخوبی توانسته‌اند از عهده این وظیفه سنگین بر آیند.

رشیدیان در مورد زمان سفر زائران نیز بیان می‌کند: مدت اقامت زائران در مدینه قبل 5 شب و 6 روز و در مدینه بعد 4 شب و 5 روز است البته این زمان مسلماً با توجه به علاقه و عشقی که مردم ایران به زیارت مدینه و حرم پیامبر(ص) دارند، برای آنها کفایت نمی‌کند.

به‌گفته وی، ظرفیتی که دولت عربستان برای اجاره هتل‌ها می‌دهد معادل یک هزار نفر است اما برای رفاه و آسایش بیشتر زائران بر آن شدیم که حداکثر 850 نفر در هتل مستقر کنیم. در بحث پزشکی و درمانی هم در مدینه سه درمانگاه به انضمام یک بیمارستان موارد اورژانس فعال داریم ضمن آنکه خدماتی که از بیمارستان‌های عربستان می‌گیریم هم در کنار این ظرفیت به کمک ما آمده است. تا به حال خدمات پزشکی خوب بوده و مردم رضایت دارند.

 رئیس سازمان حج و زیارت در زمینه افزایش سهمیه‌های سفر حج توضیح می‌دهد: در موضوع افزایش سهمیه امسال در مذاکراتی که با طرف عربستانی داشتیم آمار زائران از 81 هزار نفر به 84هزارنفر افزایش یافت یعنی در حدود 3هزار نفر افزایش ظرفیت داشتیم.

برخورد عربستانی‌ها با حجاج ایرانی

رشیدیان ضمن ابراز خرسندی از برخورد عربستانی‌ها با زائران ایرانی می‌گوید: برخوردها هم در مبادی ورودی وهم بخش‌های دیگر بسیار محترمانه بوده و همه ایرانی‌ها در این تعاملات، احساس عزت و سربلندی می‌کنند و ملیت‌های دیگر با مردم ما بسیار با احترام برخورد می‌کنند همه این‌ها حاکی از جایگاه جمهوری اسلامی ایران است.

دلایل طولانی شدن سفر حج

امسال زمان سفر حج از سال‌های گذشته طولانی‌تر بود. رشیدیان درباره افزایش طول سفر و چرایی آن می‌گوید: این افزایش زمان به‌دلیل اسلات‌های پروازی عربستان است. برنامه پروازی که آنان به ما دادند 29 روز در رفت و 23 روز در برگشت است و می‌گویند یک ماه در رفت و یک ماه در برگشت زائران را جابه جا کنید. اما ما با توجه به شرایط و امکانات تلاش می‌کنیم که برگشت زائران را در 23 روز فشرده و مدیریت کنیم و اگر بتوانیم در توافق با عربستان از سه فروند هواپیمای پهن بدنه از شرکت‌هایی که در لیزینیگ هواپیمایی هما است استفاده کنیم. با وجود این می‌توانیم این مدت و زمان را از یک ماه به 23 روز کاهش دهیم.

حاجیان از سامانه «برکت به خانه» خرید کنند

رئیس سازمان حج و زیارت، در پاسخ به این پرسش که در خصوص خرید سوغات زائران چه اقدامات جدیدی در سال‌جاری صورت گرفته، توضیح می‌دهد: این سازمان حجاج را تشویق می‌کند که برای خرید سوغات از عربستان اقدام نکنند و فرصتی که برای عبادت در ایام حج دارند، به بازار و خرید اختصاص ندهند. در این راستا و برای تسهیل، سازمان حج و زیارت سامانه «برکت به خانه» را تدارک دیده که در این سامانه شرکت‌ها و فروشگاه‌های مختلف اینترنتی، مشابه اجناس و کالاهایی که در عربستان عرضه می‌شود را بارگذاری کرده‌اند و حجاج می‌توانند از آن سامانه خریداری کنند. قیمت کالاها و اجناس موجود در سامانه «برکت به خانه» مناسب‌تر از قیمت آن کالا در عربستان بوده و به درب منازل حجاج حمل می‌شود و هزینه گمرک نیز بر زائران بیت‌الله الحرام مترتب نخواهد شد. ضمن آنکه به حجاج پیشنهاد می‌کنیم وقتی در بازارهای عربستان کالایی را قیمت می‌کنند، با قیمت آن در سامانه «برکت به خانه» مقایسه کنند و به جای آنکه بخواهند کالای بی‌کیفیت را از بازارهای عربستان بخرند از این سامانه خریداری کنند که مسلماً به نفع زائران خواهد بود.

اقتصادآنلاین

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: