bazarnews

کد خبر: ۵۶۲۵۰
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۵
علی رغم اینکه بررسی ها نشان می دهد که کاهش نرخ بیکاری به دلیل افزایش اشتغال نیست بلکه به دلیل خارج شدن افراد از بازار کار و افزایش قابل توجه جمعیت غیر فعال است، وزیرکار خبر از ایجاد ۱۰۰ هزار شغل در سه ماهه نخست سال ۹۸ داده است.

هرچند آمار نشان می دهد نرخ بیکاری در فصل بهار 1398 نسبت به فصول مشابه در سه سال اخیر کاهش داشته است اما با توجه به سایر شاخصهای بازار کار ،بایستی توجه داشت کاهش نرخ بیکاری نه به دلیل افزایش اشتغال قابل توجه بلکه به دلیل خارج شدن افراد از بازار کار و افزایش قابل توجه جمعیت غیرفعال رخ داده است.

نتایج برآوردهای مرکز پژوهش های مجلس نشان می‌دهد در صورتی که این افراد از بازار کار خارج نمی شدند نرخ بیکاری کل کشور به 13.9 درصد می‌رسید که نسبت به نرخ اعلام شده 1.3 درصد بیشتر است. درواقع در صورتی که افراد خارج شده از بازار کار در فصل بهار 1398 همچنان تقاضای شغل داشتند نه تنها نرخ بیکاری 1.3 درصد کاهش نمی یافت بلکه 1.6 درصد نیز افزایش می یافت. این موضوع در نرخ بیکاری زنان بسیار جدیتر است به طوری که با این فرض نرخ بیکاری زنان به جای 3.17 درصد به 1.28 درصد می‌رسید.

علی الرغم این آمارها اما وزیرکار مدعی ایجاد 100هزار شغل در سال 98است. محمد خدابخشی سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی از ایجاد 470 هزار شغل در سال 97 و حدود 100 هزار شغل در سال 98 خبر داد و گفت:چند روز گذشته  محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در کمیسیون برنامه و بودجه  حضور یافت و گزارشی از عملکرد وزارتخانه در سال 97 و 98 در حوزه اشتغال ارائه کرد.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه براساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال 97 بیش از 470 هزار شغل ایجاد شده است، افزود: براساس برآوردهای اعلامی در نشست امروز در سه ماهه نخست سال 98 حدود 100 هزار شغل ایجاد شده است.

*1800 واحد اقتصادی در سال 97 مورد حمایت قرار گرفته اند

وی ادامه داد: براساس گزارش ارائه شده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال 97 و 98 برنامه هایی برای حمایت از واحدهای تولیدی عملیاتی کرده تا شغل افرادی که در این واحدها مشغول به کار بوده اند تثبیت شود.

خدابخشی با بیان اینکه 1800 واحد اقتصادی در سال 97 مورد حمایت قرار گرفته اند، تاکید کرد:  بیش از 370 هزار نفری که در این 1800واحد اقتصادی شاغل بوده اند، تثبیت شده و این برنامه در سال 98 تداوم می یابد.

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، افزود:گرچه هدف گذاری های انجام شده در قانون برنامه ششم توسعه درباره ایجاد سالانه یک میلیون شغل محقق نشده، اما عملکرد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با توجه به شرایط تحریمی مناسب بوده است.

خدابخشی با اشاره به ایجاد 100 هزار شغل در سه ماهه نخست سال 98 گفت: شریعتمداری از ایجاد 470 هزار شغل در سال 97 و حدود 100 هزار شغل در سال 98 تاکنون خبر داد.

 سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه براساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال 97 بیش از 470 هزار شغل ایجاد شده است، افزود: براساس برآوردهای اعلامی در سه ماهه نخست سال 98 حدود 100 هزار شغل ایجاد شده است.

اقتصادآنلاین

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: