bazarnews

کد خبر: ۵۶۲۵۴
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۱
یک برآورد سرانگشتی از هزینه‌های خرید لوازم ضروری زندگی عروس و دامادها. اگر پیش‌تر، برخی هزینه برگزاری مراسم عروسی را به عنوان مشکل خود در ازدواج عنوان می‌کردند یا از بالا‌ بودن قیمت سرویس طلا یا هزینه آتلیه گلایه می‌کردند، این روز‌ها تأمین وسایل حداقلی زندگی، فارغ از برگزاری یا عدم برگزاری تشریفات، بسیار مسئله‌برانگیز شده است.

در شرایط فعلی می‌توان گفت خرید یک جهیزیه در ساده‌ترین شکل خود حدود ۴۰میلیون تومان هزینه دارد که هزینه‌های جانبی دیگری نیز در حدود ۱۰میلیون تومان به آن باید اضافه کرد و البته تهیه هر کدام از اقلام با برند‌های معتبرتر و معمول بازار، به مراتب گران‌تر تمام خواهد شد.

اما اعداد اعلامی ‌تقریبا ارزا‌ن‌ترین و ساده‌ترین کالا‌های موجود در بازار را شامل می‌شوند. وسایل مورد نیاز یک زوج جوان برای آغاز زندگی، مواردی همچون یخچال، لباسشویی، تلویزیون، اجاق‌گاز، یک‌ دست مبل، سرویس چینی، دوتخته فرش، جاروبرقی، سرویس خواب، سرویس پخت و پز، زودپز، مایکروویو، پلوپز، غذاساز، قاشق و چنگال و لوازم پلاستیکی را شامل می‌شود و البته جهیزیه‌های معمول و متعارف بین خانواده‌های اصفهانی، مواردی دیگر همچون ماشین ظرفشویی، بخارشور، سرویس آرکوپال، بلور، آینه و کنسول، تزئینات دکوری، میز ناهارخوری، چای‌ساز، قهوه‌ساز، ساندویچ‌ساز و سایر موارد غیرضروری‌تری را نیز شامل می‌شود که در این گزارش از برآورد قیمتی آن پرهیز شده است.

*** یخچال‌فریزر؛ بین دو تا هفت‌میلیون

در حال حاضر قیمت یخچال ایرانی با‌کیفیت در بازار اصفهان برابر با هفت‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان بوده و البته یخچال‌های کوچک‌تری نیز وجود دارند که کیفیت آن‌ها نیز چندان مشخص نیست و قیمت‌هایی در محدود دو تا سه‌میلیون تومانی دارند، اما قیمت یخچال‌فریزر باکیفیت ایرانی که از نظر خدمات پس از فروش و سایر امور بتوان به آن اتکا کرد، در همان محدوده هفت‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان قرار دارد.

*** اجاق‌گاز؛ بین دو تا شش‌میلیون

قیمت اجاق‌گاز فردار ایرانی نیز از محدوده دو‌میلیون تومان شروع می‌شود و مدل‌های باکیفیت آن تا حدود شش‌میلیون تومان نیز خرید و فروش می‌شوند.

*** مبل؛ حداقل شش‌میلیون

قیمت یک‌ دست مبل راحتی نیز از حدود شش‌میلیون تومان آغاز و تا چندبرابر این قیمت نیز نمونه‌های متنوعی می‌توان در بازار پیدا کرد.

*** سرویس چینی؛ حداقل ۱۸۵هزار تومان

سرویس چینی ایرانی نیز به دلیل تنوع تعداد ظروف موجود در سرویس متغیر است و به طور کامل بستگی به نوع انتخاب افراد دارد. اما یک سرویس چای‌خوری چینی ایرانی، قیمت ۱۸۵هزار تومانی داشته و سرویس غذاخوری ۲۸پارچه آن نیز ۳۰۹هزار تومان است. سرویس کامل ۹۸پارچه نیز بسته به کیفیت، قیمت متفاوتی دارد، اما به طور متوسط با حدود ۱٫۶ تا دو‌میلیون قابل خرید است، اما قیمت‌های به مراتب بالاتر از این نیز در بازار وجود دارد.

*** جاروبرقی؛ حداقل ۴۵۰هزار تومان

جاروبرقی در ساده‌ترین مدل‌ها از ۴۵۰هزار تومان آغاز می‌شود. مدل‌های سطلی ایرانی آن نیز حدود ۶۰۰هزار تومان قیمت‌گذاری شده‌اند. جارو‌های سبک کره‌ای حدود ۱.۵ تا دو‌میلیون تومان به فروش می‌رسند.

*** سرویس خواب؛ بین سه تا شش‌میلیون

سرویس خواب در ساده‌ترین شکل خود حدود سه‌میلیون تومان و به طور معمول شش‌میلیون تومان است.

*** سرویس قابلمه؛ حداقل ۲۰۰هزار تومان

سرویس قابلمه ایرانی هفت‌پارچه قیمتی در حدود ۲۰۰هزار تومان دارد و سرویس‌های مجهزتر در محدود ۵۰۰ تا ۹۰۰هزار تومان قرار دارند. قیمت سرویس‌های خارجی از یک‌میلیون تومان بیشتر است و تا چهار‌میلیون تومان نیز می‌رسد. زودپز ایرانی شش‌لیتری نیز قیمتی در حدود ۵۰۰هزار تومان دارد و قیمت برند‌های معتبر ایرانی به بالای یک‌میلیون تومان می‌رسد؛ پلوپز ایرانی در حال حاضر در ارزان‌ترین قیمت حدود ۳۰۰هزار تومان است و برند‌های معمول بازار نیز ۳۸۰ تا ۵۰۰هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شوند.

*** غذاساز؛ حداقل ۵۰۰هزار تومان

غذاساز در حالت معمولی بین ۵۰۰ تا ۶۰۰هزار تومان است و پرفروش‌های این بازار، حدود یک‌میلیون تا یک‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان قیمت دارند. البته تنوع قیمت غذاساز‌ها به دلیل چندکاره بودن آن زیاد است و حتی قیمت‌های بالای سه‌میلیون تومان در بازار مشاهده می‌شود.

*** مایکروویو؛ حداقل ۱٫۲‌میلیون تومان

ارزان‌ترین مدل مایکروویو در بازار حدود یک‌میلیون و ۲۰۰هزار تومان است و برند‌های معمول بازار، قیمت ۱.۵ تا ۲.۵میلیون تومان دارند.

*** سرویس قاشق و چنگال؛ یک‌میلیون و ۳۰۰هزار تومان

سرویس کامل قاشق، چنگال و کارد را می‌توان با قیمت حدود یک‌میلیون و ۳۰۰هزار تومانی تهیه کرد اما سرویس‌های ساده‌تر نیز با قیمت ۱۱۲هزار تومان در ساده‌ترین حالت و ۳۰۰هزار تومان در حالت معمولی قابل خریداری هستند. قیمت سرویس پلاستیکی کامل نیز در حال حاضر در بازار در حدود یک‌میلیون و ۳۰۰هزار تومان است.

*** فرش؛ حداقل پنج‌میلیون

دو تخته فرش ۹متری کاشان با کیفیت متوسط تقریبا پنج‌میلیون تومان خرج روی دست عروس و داماد می‌گذارد.

*** لباسشویی و تلویزیون؛ حدود هشت‌میلیون

لباسشویی دستی ایرانی یک‌میلیون تومان و مدل‌های خودکار دارای خشک‌کن از چهار‌میلیون و ۶۰۰هزار تومان شروع می‌شود. قیمت تلویزیون نیز از چهار‌میلیون تومان آغاز می‌شود.

اقتصادآنلاین

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: