bazarnews

کد خبر: ۵۶۳۴۳
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۵
در گفتگو با عضو اتاق بازرگانی مطرح شد:
یک فعال اقتصادی با اشاره به اینکه بازار تشنه کالا است و عدم ترخیص کالا موجب گرانی می‌شود، گفت: تغییر و تحولاتی که از سال ۱۳۹۷ تا اوایل  سال ۱۳۹۸ در گمرک بوجود آمد باعث سردرگمی میان  وارد کننده‌ها و انبار شدن کالا‌های زیادی شده است.

گروه بازرگانی بازارنیوز: جمشید عدالتیان، فعال اقتصادی و اقتصاددان، با اشاره به مشکلات موجود در گمرک، اظهار داشت:  بعضی از کالاهای موجود در گمرک بدون انتقال ارز انجام شده و بخش دیگری از آنها با ارز 4200 تومانی است. این مسائل  باعت انباشت مشکلات در گمرک شده است. هم چنین سازمان گمرک، هم وظیفه ثبت سفارش را برعهده دارد و هم منبع تامین ارز کالاها را باید تشخیص دهد و در آخر مقصد کالا را باید شناسایی کند. از طرفی مشخص نیست گمرک از چه ارزی به عنوان مبنا استفاده می کند. و مجموع  این مسائل  باعث مشکلات مختلف شده است.

جمشید عدالتیان  ادامه داد: وارد کننده، زمان سفارش کالا، که با قیمت دیگری حساب می کرده اما امروز قیمت کالا تغییر یافته است و این باعث سردرگمی شده و افراد نمی توانند به سهولت کالاهایشان را ترخیص کنند و مشکلات متعددی از این نظر به وجود آمده است. اما خود گمرک مسئله خاصی ندارد یعنی اگر مدارک باشد به سرعت می شود کالاها را ترخیص کرد اما آماده کردن این مدارک بسیار مشکل شده است . این مدارک شامل بارنامه، ثبت سفارش،تامین ارز و اینکه ارز صادرات در مقابل واردات است یا ارز از طریق صرافی یا بانک ارسال شده یا مشخص کردن منبع ارزی و بارنامه های مختلف برای قیمت گذاری هایی که باید انجام بشود و تعیین اینکه مبنای گمرکی بر مبنای چه ارزی باید محاسبه شود.

این فعال اقتصادی اظهار داشت: بعضی کالاها به همان شکل 4200 تومان بودند و بعضی از کالاها با ارز نیمایی 8000 تومانی بودند . فرض کنید کالایی از پنج ماه پیش در گمرک مانده است و امروز می خواهید کالا را ترخیص کنید. مشکلاتی وجود دارد و کاملا شفاف نیست. تغییر و تحولاتی که از سال 1397 تا اوایل 1398 بودجود آمد، باعث سردرگمی گمرک و وارد کننده ها و  شده و باعث انبار شدن کالاهای زیادی در گمرک شده که ترخیص آنها  طولانی شده و بازار هم تشنه کالا است. دلیل افزایش قیمت برخی کالاها، عدم ترخیص به موقع آنها از گمرک است. این سردرگمی محل انتقاد است و از اقای رئیس جمهور هم خواستیم که تصمیمی بگیرند و شفاف بشود.  همچنین جهت جلوگیری از مشکلات واردکننده ها و تجار و تولید کننده و بانک مرکزی و گمرک، نیازمند به یک آیین نامه شفاف هستیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اتاق بازرگانی می تواند در کنار کارشناسان دولتی این کار را انجام دهد؟ پاسخ داد: بله، اتاق بازرگانی در کمیسیون های مختلف گمرک از جمله کمیسیون های ماده 1 و 10 نماینده مستقیم دارد که می تواند نظراتشان را اعمال کنند.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: