bazarnews

کد خبر: ۵۶۳۹۸
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۴
در گفت وگو با مدیرکل دفتر بازرسی ویژه مبارزه با پولشویی سازمان امور مالیاتی مطرح شد:
مدیرکل دفتر بازرسی ویژه مبارزه با پولشویی سازمان امور مالیاتی گفت: از بین دستگاه‌هایی که ما پیگیری می‌کنیم، وزارت فرهنگ، وزرات تعاون، وزارت بهداشت و سازمان تنظیم مقررات باوجود همه تلاش‌ها و پیگیری‌هایی که کردیم تا به امروز آنطور که باید و شاید پای کار سازمان نیامده اند.

گروه اقتصادکلان بازارنیوز: هادی خانی، مدیرکل دفتر بازرسی ویژه مبارزه با پولشویی سازمان امور مالیاتی با اشاره به اینکه سازمان امور مالیاتی از نظر قانونی پشتوانه بسیار خوبی به منظور تحقق عدالت مالیاتی دارد، گفت: از سنوات گذشته تا به امروز سازمان امور مالیاتی در تلاش بوده که از باب تفاهم و تعامل این ارتباط را با دستگاه های اجرایی که متولی هستند در تولید و نگهداری اطلاعات اقتصادی داشته باشد.

وی افزود: در حال حاضر علی رغم پیگیری های زیادی که انجام شد و با وجود اینکه مجلس هم به کمک سازمان امور مالیاتی آمده است،  وزارت خانه های فرهنگ و ارشاد، تعاون و بهداشت و سازمان تنظیم مقررات، تا به امروز آنطور که باید و شاید به ارائه اطلاعات تن نداده اند . البته در یکی دوماه گذشته این همکاری شکل و سمت بهتری به خود گرفته است. امیدوار هستیم، همکاران این دستگاهها نیز  شتاب بیشتری به کار بدهند، تا سازمان به ریز داده هایی که برای هوشمند سازی لازم دارد، دست پیدا کند.

هادی خانی افزود: این دستگاه ها مطابق قانون وظیفه دارند اطلاعات مرتبط با فعالان اقتصادی کشور را در اختیار سازمان بگذارند. همچنین بر اساس ماده 274 قانون مالیات های مستقیم سازمان می تواند این عدم همکاری را به مرجع قضایی معرفی کند و روی این موضوع هم بسیار جدی هستیم. البته با توجه به اینکه امروز هم دستگاه قضایی و هم مجلس و هم دولت، به خاطر شرایط اقتصاد کشور، تمام قد به حمایت از سازمان بلند شدند ، تصور ما این هست که این همکاری هرچه زودتر انجام شود که نیازی به برخوردهای محکم تری نباشد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مجموع تخمین فرار مالیاتی چه قدر است؟ اظهار داشت:  برآوردی که ما داشتیم برآورد غیر مستقیم و بر اساس کارهای تحقیقی و پژوهشی است . چون ریز داده های اقتصادی در سازمان هنوز به صورت تجمیعی و پالایش شده وجود ندارد، بخشی هم که وجود دارد قطعا کافی نیست.  با این وجود برآورد ما حدود 40 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در سال است.

مدیرکل دفتر بازرسی ویژه مبارزه با پولشویی سازمان امور مالیاتی در پایان گفت: موضوع فرار مالیاتی یک موضوع ملی است که فقط به سازمان امور مالیاتی بر نمی گردد . پنج عنصر در مبارزه با فرار مالیاتی دخیل و شریک هستند . فرار مالیاتی زایش دارد و مصادیق مختلفی در این خصوص در حال زایش است. یعنی متناسب با شرایط اقتصادی مختلف قطعا افرادی که دنبال سوء استفاده هستند، راهکارهای جدید را هم پیدا می کنند. 

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: