bazarnews

کد خبر: ۵۶۴۰۳
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۲
سخنگوی شورای نگهبان:
سخنگوی شورای نگهبان گفت که طرح دوفوریتی تسهیل تسویه بدهی بدهکاران شبکه بانکی مورد ایراد این نهاد قرار گرفته است.

گروه اقتصادکلان بازارنیوز: عباسعلی کدخدایی در نشست خبری خود با خبرنگاران ضمن تبریک مناسبت های روز خبرنگار و اعیاد قربان و غدیر، اظهار کرد: همایشی به مناسبت چهلمین سالگرد تاسیس قانونی اساسی به حمایت دوستان علمی و دانشگاهی سراسر کشور در حال انجام است.

وی از پوستر همایش چهل سال قانون اساسی رونمایی کرد و گفت: دوستان توضیحات لازم را در مورد این همایش اطلاع رسانی می کنند.

سخنگوی شورای نگهبان با ارائه گزارشی از طرح‌ها و لوایح بررسی شده در این نهاد، اظهار کرد: 3 مصوبه داشتیم که عدم مغایرت آن با شرع و قانون اساسی اعلام شد. مصوباتی هم در شورای نگهبان با ایراد مواجه شد مانند طرح دو فوریتی تسهیل تسویه بدهی بدهکاران شبکه بانکی کشور. لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی و طرح الحاق موادی به قانون نحوه اجرای اصل 49 قانون اساسی از دیگر مصوباتی است که با ایراد و ابهام شورای نگهبان مواجه شده است.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با سوالی درباره ادعای آمریکا مبنی بر تحریم آیت الله جنتی، گفت: اصولا یاوه گویی‌های ترامپ و رژیم آمریکا را جدی نمی‌گیرم.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: در خصوص هیات مرکزی نظارت بر انتخابات که شکل گرفته است، روز سه شنبه بعد از ظهر اولین جلسه را برگزار کردیم. چند دستور داشت که بعد از تعیین رییس و سخنگو تعیین شاخص‌ها صورت گرفت و گزارش کل اداره انتخابات را داشتیم. شکل تعرفه‌هایی که از سوی وزارت کشور ارسال شده بود مورد تصویب هیات مرکزی قرار گرفت و در جلسه شورای نگهبان هم تعرفه‌های انتخابات مجلس و مجلس خبرگان برای اسفند سال جاری به تایید رسید و مراتب به وزارت کشور هم اعلام شد.

کدخدایی در پاسخ به سوالی در رابطه با موضوع طرح ممنوعیت تحصیل فرزندان مسئولان در خارج از کشور و اینکه آیا این طرح مغایر با آزادی‌های مطرح در قانون اساسی نیست، گفت: نمی‌دانم. هنوز چیزی برای ما ارسال نشده است و الان فارغ از اظهار نظر هستیم. از مجلس هم چیزی نشنیدم. ان شاءالله واصل شود بعد اظهار نظر می کنیم.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با انتخابات شورایاری و برگزاری الکترونیکی این انتخابات و اینکه آیا شورای نگهبان قصد ورود به آسیب شناسی در این حوزه را دارد؟ عنوان کرد: دوستان ما در دفتر تهران بازبینی‌هایی داشتند و گزارش‌هایی به ما دادند اما ما باید همکاری‌های خود را با دوستان وزرات کشور تنظیم کنیم. پس از فراهم شدن مقدمات از سوی وزارت کشور برای نظارت بر انتخابات الکترونیک آماده هستیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با اینکه آیا وقت آن نرسیده است که در انتخابات تغییر رویه‌ای داشته باشیم؟ بیان کرد: ما برای هر کار دیگری غیر از کاری که تا کنون در رابطه با انتخابات انجام شده است نیازمند قانون هستیم و قانون مربوط به این مساله باید در مجلس به تصویب برسد. در رابطه با افراد و رویه شورای نگهبان، آماده هستیم به خود افراد هر گونه منع قانونی را گزارش بدهیم. ما هر هفته مراجعاتی از افراد که در گذشته صلاحیتشان تایید نشده داریم که به آنها توضیحاتی را ارائه می دهیم.

وی در رابطه با سوالی پیرامون ادعاهای مطرح شده در خصوص انصراف غلامی از انتخابات حقوقدانان شورای نگهبان بیان کرد: ترجیح می دهم که صحبتی نکنم و منتظر باشیم تا خود آقای غلامی که در جریان بودند مطالب را بیان کنند. جز نامه‌ای که ایشان نوشتند بقیه مطالب از زبان دیگران بیان شده و صحت و سقم آن معلوم نیست کما اینکه در نامه‌ای هم که نوشتند مشخص شد برخی از مطالبی که گفته شده صحیح نیست. هر وقت ایشان اظهار نظر کردند من هم اگر لازم شد توضیح خواهم داد.

کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره اعلام دلایل رد صلاحیت، گفت: قانون به ما تاکید کرده است که موارد و دلایل رد صلاحیت را محرمانه به خود فرد اعلام کنیم. در رابطه با نکته منع شرعی اگر خدای نکرده اگر مساله‌ای خلاف عفت عمومی باشد طبیعتا هیچ کسی نمی‌تواند آن را در افکار عمومی بیان کند و حیثیت افراد را مخدوش کند. 

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: