bazarnews

کد خبر: ۵۶۴۰۸
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰
سید جواد حسینی کیا معتقد است بار مالیاتی و نظام بیمه‌ای کمر تولیدکننده را خم کرده است، در حالیکه نظام مالیاتی و بیمه باید خود را شریک واحد‌های تولیدی تلقی کنند.

گروه اقتصادکلان بازارنیوز: سیدجواد حسینی کیا، عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به چالش‌ها و راهکارهای رونق تولید در بخش صنعت، گفت: در حال حاضر تامین منابع مالی و نقدینگی موردنیاز واحدهای تولیدی به یکی از دغدغه‌های تولیدکنندگان تبدیل شده چراکه نوسانات نرخ ارز، شرایط تورمی و ضرورت خریدهای نقدی مشکل کمبود سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی را تشدید کرده است.

نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی افزود: تنوع بخشی به روش‌های تامین منابع مالی موردنیاز بنگاه‌های اقتصادی و اجرای قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی از یک سو و تخصیص 40 درصد از تسهیلات بانکی به بخش صنعت از سوی دیگر می‌تواند در امر رونق تولید راهگشا باشد.

فقدان نگرش صادرات محور آفت رونق تولید است

وی نبود نگرش صادرات محور را آفت رونق تولید برشمرد و اظهار کرد: تغییر مکرر و خلق‌الساعه سیاست‌ها و دستورالعمل‌ها توانایی برنامه‌ریزی را از تولیدکننده سلب کرده و آسیب‌های جبران ناپذیری برای اقتصاد کشور به همراه دارد به طور مثال صادرکننده برای جذب بازارهای جهانی تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد اما با صدور ممنوعیت صادرات یک کالا، تمام رشته هایش پنبه می‌شوند.

این نماینده مردم در مجلس دهم همچنین نظام بیمه‌ای کشور را از جمله چالش‌های پیش روی واحدهای تولیدی دانست و اضافه کرد: وجود مقررات و تفسیرهای متعدد بیمه‌ای، شفاف نبودن فرآیند رسیدگی به شکایات و... تولیدکننده را با مشکل مواجه کرده است.

عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه در حال حاضر بار مالیاتی کمر تولیدکننده را خم کرده است، ادامه داد: صنعتگران به دنبال فرار نیستند بلکه به دنبال عدالت مالیاتی هستند، نظام مالیاتی باید خود را شریک واحدهای تولیدی تلقی کرده و از آنها متناسب با درآمد و سود به دست آمده مالیات دریافت کند.

حسینی کیا با بیان اینکه نوسانات ارزی مانع برنامه‌ریزی‌های بلند مدت در واحدهای تولیدی است، افزود: زمان بر بودن فرآیند ترخیص کالاها، مواد اولیه و قطعات موردنیاز کارخانه ها از گمرک از جمله موضوعاتی است که می‌تواند میزان تولید را کاهش دهد.

مقاومت سازمان‌ها برای اجرای پنجره واحد

وی از عدم اجرای پنجره واحد انتقاد کرد و گفت: اجرای پنجره واحد باعث شفافیت می‌شود به همین دلیل برخی سازمان‌ها به دلیل فساد ساختاری از اجرای آن خودداری می‌کنند، نقش رییس جمهور در تحقق این امر بسیار مهم است چراکه ایشان می‌تواند با صدور بخش‌نامه‌ای تمام سازمان‌ها را مکلف به ایجاد پنجره واحد کند.

ضرورت کاهش بوروکراسی اداری و کوتاه شدن زمان صدور مجوزها

عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس همچنین یکی از مشکلاتی که فعالان اقتصادی با آن روبه رو هستند را فرآیند پیچیده و زمان بر صدور مجوز اعم از تاییدیه، گواهی، پاسخ به استعلام و... برشمرد و تصریح کرد: برای بهبود فضای کسب و کار باید بوروکراسی اداری کاهش پیدا کرده و  فرآیند صدور مجوزها کوتاه شود.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: