bazarnews

کد خبر: ۵۶۴۳۹
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۶
طی چندسال اخیر شاهد افزایش آمار مهاجرت پرستاران به کشورهای دیگر بوده‌ایم؛ اتفاقی که در سایه کمبود پرستار مشکلاتی را در خدمت‌رسانی به بیماران ایجاد کرده است. گفتنی است وضعیت معیشت نامناسب پرستاران خود مهمترین عامل برای مهاجرت آنها به کشورهای دیگر است، چراکه امروزه بازار کار پرستاری در بسیاری از کشورهای دنیا بسیار داغ است که این خود می‌تواند برای افرادی که تمایل به مهاجرت دارند انگیزه مناسبی باشد.

 با نگاهی گذرا به وضعیت فعلی جامعه پرستاران می‌توان دریافت کاستی‌هایی در این زمینه وجود دارد؛ مواردی از کمبود پرستار گرفته تا سختی‌های این حرفه و درآمد نه‌چندان مکفی که نمی‌تواند گره‌های اقتصادی و معیشتی این قشر زحمت‌کش را بگشاید.

معضل کمبود پرستار

به‌طور کلی باید در نظر داشت که امروزه در حالی شاهد کمبود پرستار در بسیاری از بیمارستان‌های دولتی و در برخی از موارد خصوصی هستیم که نه‌تنها آمار فارغ‌التحصیلان این رشته کاهش نیافته بلکه در مقابل شاهد این مساله هستیم که فارغ‌التحصیلان رشته‌های مامایی نیز در برخی از موارد به شغل پرستاری مشغول می‌شوند که این خود مبین عدم کمبود نیروهای آموزش‌دیده برای این کار است، به‌گونه‌ای که بنا به اظهارنظر کارشناسان در حال حاضر بعد از کمبود تجهیزات بیمارستانی، کمبود پرستار در زمره مهمترین مشکلات پیش‌روی بیمارستان‌ها به حساب می‌آید.

حقوق و دستمزد اندک پرستاران

جالب است بدانیم که مهمترین علت مهاجرت پرستاران را می‌توان حقوق و دستمزد اندک در نظر گرفت، چراکه زمانی که تعرفه‌های پزشکی تعیین شد، تعرفه‌های پرستاری به حال خود رها شد و تغییر چندانی نکرد که این خود با نارضایتی بسیاری از پرستاران همراه شد. به عبارت ساده‌تر در سایه اجرای طرح تحول سلامت فاصله دستمزد دریافی پزشکان و پرستاران به طرز قابل توجه‌ای افزایش یافت که این خود نارضایتی بسیاری از پرستاران را نیز در پی داشت؛ اتفاقی که در سایه تحقق آن شاهد افزایش فاحش دریافتی میان پزشکان و پرستاران هستیم، به‌گونه‌ای که بسیاری از پرستاران می‌گویند حقوق آنها با میزان مسئولیت و وظایفشان هیچ همخوانی ندارد، چراکه باید به خاطر داشت بیشترین میزان مراقبت از بیماران توسط پرستاران انجام می‌شود اما متاسفانه در مقابل دریافتی چندانی ندارند که این خود باعث افزایش نارضایتی افراد شاغل در این حرفه شده است.

سریال همیشگی تعدیل نیرو

از سوی دیگر باید خاطر نشان کرد که تعدیل نیرو به دلایل مختلفی مانند کمبود بودجه و موارد دیگر خود عامل دیگری برای افزایش آمار مهاجرت این دسته از افراد شده است، چراکه متاسفانه طی سال گذشته برخی از پرستاران به‌راحتی شغل خود را از دست دادند که نبود امنیت شغلی به‌یقین می‌تواند انگیزه مهاجرت را در آنها افزایش دهد.

اشتغال در مشاغل غیرمرتبط

بدیهی است استفاده از دانش‌آموختگان رشته‌های پرستاری در شغل‌های غیرمرتبط نیز در زمره دیگر دلایل افزایش مهاجرت این دسته از افراد محسوب می‌شود، چراکه در حال حاضر متاسفانه بسیاری از فارغ‌التحصیلان رشته‌های پرستاری بنا به دلایل مختلف جذب شغل‌های دیگر می‌شوند. همچنین در این فرصت باید متذکر شد که کاهش چشمگیر آمار پرستاران به دلیل پایین‌بودن میزان درآمد آنها و همچنین زمان به نسبت طولانی که برای این شغل باید درنظر گرفت خود از دیگر مشکلات پیش‌روی بیمارستان‌ها است، چراکه در حال حاضر مردم تمایل کمتری برای انجام کار پرستاری دارند؛ شغلی که باید روز و شب خود را صرف انجام آن کنند و در مقابل حقوق اندکی دریافت کنند که این خود با توجه به افزایش هزینه‌های زندگی چندان مقرون به صرفه به نظر نمی‌رسد. بنابراین بسیاری از مردان یا رشته‌های پرستاری را برای ادامه تحصیل انتخاب نمی‌کنند و در صورت فارغ‌التحصیلی از این رشته‌ها نیز بیشتر قصد مهاجرت از کشور را دارند، چراکه بازار کار پرستاری و میزان درآمد آن در کشورهای دیگر بسیار داغ و پررونق است.

بالابودن دستمزد پرستاران در کشورهای دیگر

پرواضح است که بالابودن میزان دستمزد پرستاری در کشورهایی مانند استرالیا، کانادا و غیره یکی دیگر از دلایل افزایش آمار مهاجرت پرستاران به حساب می‌آید. همچنین در این فرصت باید متذکر شد که نبودن تفاوت ساعت کاری در میان روزهای تعطیل و غیرتعطیل یکی دیگر از دلایل افزایش نارضایتی پرستاران است، چراکه ساعت کاری طولانی این افراد خود می‌تواند باعث فرسایش هرچه بیشتر آنها شود. به عبارت ساده‌تر در شرایط موجود حرفه پرستاری جذابیت چندانی برای برخی ندارد که این مهم عاملی برای سرگردانی و یا مهاجرت فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها است.

اتلاف بودجه در مبحث تربیت نیرو

شایان ذکر است که دولت برای تحصیل و پرورش پرستاران هزینه به نسبت بالایی را پرداخت می‌کند که افزایش مهاجرت آنها خود باعث افزایش هزینه‌ها و یا اتلاف بودجه خواهد بود. بنابراین هنگامی که یک سرپرستار و یا پرستار باتجربه به دلیل نارضایتی شغلی و درآمد بسیار پایین اقدام به مهاجرت می‌کند در اصل بودجه کلانی از دولت به هدر رفته است که این خود می‌تواند پیامدهای منفی بسیاری را به دنبال داشته باشد. باید یادآور شد که اصلاح قوانین پرستاری و همچنین تامین بودجه کافی می‌تواند باعث کاهش چشمگیر مشکلات پرستاران شود تا شاید از این طریق آمار مهاجرت آنها نیز تا حد زیادی کاهش یابد.

اقتصادآنلاین

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: